اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

رازینی: ورود دانشگاه‌ها به جشنواره جایزه ملی کیفیت

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از سال آینده دانشگاه‌ها هم در جشنواره جایزه ملی کیفیت ارزیابی می‌شوند.

رازینی: ورود دانشگاه‌ها به جشنواره جایزه ملی کیفیت

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری صبح امروز گفت: علاوه بر نظارت و ارزیابی مستمر میخواهیم به بحث تضمین کیفیت هم ورود کنیم، به دنبال آن هستیم که برای ارتقای کیفیت موسسات آموزش عالی زمینه سازی کنیم یعنی به جای اینکه غلبه نگاه ما بر کشف مشکلات و تخلفات آموزش عالی باشد با یک نگاه کمکی در کنارشان باشیم.

وی افزود: جایزه ملی کیفیت موسسات هم راه اندازی و مقرر شد که در جشنواره شهید رجایی که برای ارزیابی کیفیت دستگاه‌ها برگزار می‌شود دانشگاه‌ها هم حضور داشته باشند و در جشنواره سال بعد بخشی برای حضور موسسات آموزشی در نظر گرفته شود.

رازینی با تاکید بر توجه به شاخص بهره‌وری گفت: رئیس جمهور هم تاکید کردند که کشور بیش از گذشته نیازمند به شاخص بهره وری است و این مسأله باید در حوزه آموزش عالی نیز مورد توجه قرار گیرد که ما نظام ارتقای بهره وری را در آموزش عالی آغاز کردیم، شاخص های بهره وری در تمام حوزه های آموزش عالی استخراج شده و ارزیابی بهره وری بر این اساس صورت می‌گیرد، در این حوزه تعامل جدی را با سازمان ملی بهره وری داریم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بحث ارزیابی روسا و مدیران موسسات اظهار داشت: به لطف خدا این موضوع را هم در دستور کار داریم و به مدیران و روسا ابلاغ شده است و در اجلاس بعدی روسای دانشگاه به معرفی و اعلام نتایج آن می‌پردازیم.

تعداد دانشجویان قبل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر بود که امروز بالغ بر سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: همچنین اعضای هیات علمی قبل از انقلاب به ده هزار نفر نمی رسید ولی امروز تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت ما بالغ بر ۸۰ هزار نفر است. همچنین پذیرفته شدگان در دانشگاه ها قبل از انقلاب به ۵ تا ۶ هزار نفر نمی رسید ولی امروز فقط در حوزه تحصیلات تکمیلی ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش می شوند. همچنین قبل انقلاب به ازای هر هزار نفر ۴.۵ دانشجو داشتیم که امروز به ازای هر هزار نفر ۳۸ دانشجو داریم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ادامه داد: قبل از انقلاب مجموع موسسات و واحدهای دانشگاهی ما ۲۴۰ تا ۲۵۰ واحد دانشگاهی بود که امروز با احتساب شعب دانشگاه ها مجموعه واحدهای ما در حوزه دانشگاه ها، پارک ها به ۲۸۰۰ واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول این سال ها رشد کمی آموزش عالی رشد قابل ملاحظه ای بوده افزود: ما برای اینکه رویکرد فعالی داشته باشیم به دنبال «نهضت کیفیت» در آموزش عالی هستیم و به طور جدی آن را در اولویت قرار داده ایم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با اشاره به ساختار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: در سال های گذشته زحمات زیادی در این حوزه کشیده شده و ارزیابی هایی از کیفیت موسسات انجام شده است و به لحاظ ساختاری دانشگاه منتخب در هر استان نماینده ما در استان ها است و در حال حاضر هیات های نظارت و تضمین کیفیت در ۳۱ استان فعال بوده و ۳۵۰ عضو هیات علمی در این هیات های نظارت و کیفی عضو بوده و مسئولیت نظارت و ارزیابی دارند.

رازینی ادامه داد: در دور جدید مقرر شده است از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در هیات نظارت عضو شوند و ما نیز امکان نظارت از زیر نظام دانشگاه آزاد را داشته باشیم.

وی در ادامه از برنامه های دیگر این مرکز به سفرهای کیفیت اشاره کرد و گفت: در این سفرها موسسات رصد می شود و ما آن را هفته های کیفیت استانی نامگذاری کرده ایم. موضوعاتی که در این سفرها پیگیری می شود توانمندسازی، آموزش و ترویج گفتمان کیفیت در مجموعه های استانی است.

رازینی ادامه داد: از دیگر مباحثی که پیگیری می شود بازدید زیرنظام های مختلف آموزش عالی با هدف آشنایی با مساله ها و چالش های این موسسات در حوزه کیفیت است.

وی ادامه داد: از مسائل کیفی دیگری که پیگیری می کنیم موضوع آمایش آموزش عالی است که نتایج آن به برنامه ریزان و فعالان حوزه آموزش عالی ارائه می شود.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: هدف از این سفرها در استان ها این است که مسائل و چالش هایی که موسسات در کیفیت با آن مواجه هستند شناسایی شده و اقدامات اصلاحی و تدابیر لازم برای رفع آن انتخاب شود.

وی در ادامه در خصوص ارزیابی موسسات غیرانتفاعی گفت: طی ۱۵ سال گذشته ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در این بازدید و ارزیابی ها لغو مجوز شده اند و مواردی از این موسسات فعالیت شان محدود شده مثلا ظرفیت جذب دانشجوی آنها صفر شده است.

رازینی ادامه داد: در مجموع موسسات غیرانتفاعی که در سراسر کشور فعال هستند به ۳۰۰ مورد نیز نمی رسند ولی ۷۰ مورد از این موسسات در ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شده اند و در این چند ساله توجه به مسائل و چالش های این موسسات بیشتر شده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره چالش های موسسات غیرانتفاعی نیز گفت: این موسسات از تنوع چالش ها برخوردار هستند که به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیات علمی از شاخص ترین آنهاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول