اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مهمترین نشانه سرطان در کودکان

فوق تخصص خون و سرطان کودکان با بیان اینکه سرطان خون شایعترین سرطان کودکان محسوب می‌شود،گفت:یکی از این علائم ،کمر درد شدید بوده که معمولا معادل سرطان است.

مهمترین نشانه سرطان  در کودکان

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما  امیرعلی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سرطان‌های شایع در کودکان به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه با ذکر این نکته که سرطان‌های کودکان، تنها یک درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و نسبت به سرطان‌های بزرگسالان، شیوع کمتری دارد، گفت: سرطان خون و پس از آن، تومورهای مغزی، شایعترین سرطان کودکان محسوب می‌شوند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که علائم و نشانه‌های بدخیمی در کودکان کدامند؟،گفت: یکی از این علائم کمر درد در کودکان است که معمولاً معادل سرطان است، مگر خلاف آن ثابت شود .در صورت مشاهده کمردرد در کودکان، مراجعه به پزشک ضروری است.

 حمیدیه افزود: کبودی‌های بیش از اندازه همراه با عفونت نیز، از جمله علائم بروز سرطان است.

وی همچنین یادآور شد: تغییرات ناگهانی خلقی و رفتاری در کودک از جمله علائم هشدار دهنده بروز اتفاقاتی در مغز است.

این متخصص خون و سرطان کودکان گفت: در صورت ابتلای یک کودک به سرطان، قانع کردن خانواده و دادن اطلاعات کامل به آنها، برای قبول ادامه درمان، بسیار مشکل خواهد بود. در این خصوص اگر تیم درمان کامل باشد، خانواده‌ها کمتر با مشکل مواجه می شوند.البته حضور روانشناس، روانپزشک و همچنین مددکاران، در کنارتیم درمان سرطان، ضروری است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین سرطان کودکان کدام است؟، گفت: سرطان خون شایع ترین سرطان کودکان است. در واقع این نوع سرطان، سرطان بافت مغز استخوان نام دارد چرا که سلولهای خونی، توسط این بافت ساخته می‌شوند.

وی همچنین افزود: سلول‌های ایمنی بدن (گلبول های سفیدT) سلولهای سرطانی را از بین می‌برند، سلولهای سرطانی، همه روزه در بدن ایجاد می‌شوند اما توسط گلبول‌های سفید خون کنترل شده و از بین می روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امروزه سرطان، مانند گذشته بیماری وحشتناکی نیست و به خصوص در کودکان، با درمان‌های متنوع شیمی درمانی، پیوند مغز استخوان و ژن درمانی ، علاج قطعی و نهایی امکان پذیر است.

وی در پاسخ به این سوال که سخت ترین و گرانترین خدمت پزشکی در دنیا چیست؟، گفت: پیوند سلول‌های خون ساز (پیوند مغز استخوان) گرانترین خدمات پزشکی در کل دنیاست که اگر عوارض پیوند رخ ندهد، بعد از حدود ۶ ماه، کلیه داروها را قطع می‌کنیم که در این صورت فرد علاج قطعی یافته است و به زندگی طبیعی و نرمال خود، بازمی‌گردد.

حمیدیه افزود: اهدای سلول‌های بنیادی خونساز، برخلاف اهدای عضو، برای دهنده هیچ محدودیت و مشکلی ایجاد نمی‌کند، در طی سال‌های اخیر با توجه به وجود دستگاه جدا کننده سلول، فرد اهداکننده لازم نیست به اتاق عمل برود و بیهوش شود، در این روش، فرد تنها ۳ الی ۴ ساعت بر روی صندلی می‌نشیند و تنها چند سی سی مایعی که مملو از سلول‌های بنیادی است از فرد جدا می‌شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی مغز استخوان باید از چه شرایطی برخوردار باشند؟ گفت: اهدا کننده نباید سابقه ابتلا به سرطان داشته باشد و همچنین این افراد، سابقه بیماری های قلبی، ریوی و خود ایمنی نداشته باشند.

وی ابراز کرد: در فرد اهدا کننده، تنها بار اول چند سی سی خون از فرد گرفته می‌شود تا اطلاعات سازگاری بافتی خون (HLA) مورد بررسی قرار گیرد.HLA فرد در سیستم ثبت می شود و در صورت نیاز و پیدا شدن فردی که نیاز به این سلول‌ها داشته باشد فرد اهدا دهنده به مرکز فراخوان می‌شود.

حمیدیه به خانواده‌ها توصیه کرد: سرطان در کودکان به علت جهش‌هایی است که در ژن ها اتفاق می‌افتد،در نتیجه برای جلوگیری از شیوع سرطان‌های کودکان، حتی المقدور از ازدواج فامیلی خودداری کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول