اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

رقابت تنگاتنگ ازدواج و طلاق در کشور/ تهران در صدر همه آمار‌ها

نگاهی آماری به ازدواج‌های فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ این‌گونه نشان می‌دهد که: طبق آمار ثبت احوال کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج و ۹۴هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده است که تهران در هر دو مورد صدر نشین است.

رقابت تنگاتنگ ازدواج و طلاق در کشور/ تهران در صدر همه آمار‌ها

باشگاه خبرنگاران توانا - زهرا حاجی بابایی: سبک زندگی اسلامی، جهان‌بینی مشترک،‌ برقراری ارتباط باهم به هنگامه مشکلات و... از جمله دلایلی هستند که باعث محکم شدن پیوند ازدواج در زندگی و جلوگیری از طلاق می‌شود اما وجود رسانه‌ها و الگوهای نامناسب باعث شده پیوند خانواده‌ها متزلزل شود و به سمت سبک زندگی غربی برود.

نگاهی آماری به ازدواج‌های فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ این‌گونه نشان می‌دهد که: طبق آمار ثبت احوال کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج و ۹۴ هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده است.

استان‌هایی که در کشور بالاترین میزان ازدواج را دارند

بر پایه آمار ثبت احوال کل کشور از ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج ثبت شده، مجموع ۱۴۲ هزار ۲۹۸ ازدواج مربوط به فصل بهار بوده که به ترتیب استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۲۲۵، خراسان رضوی با ۱۲هزار و ۴۰۱، خوزستان با ۱۰ هزار و ۹۳۹ بالاترین آمار ازدواج را دارند و به ترتیب استان‌های سمنان با ۸۱۸، ایلام با ۱ هزارو ۳۷، خراسان جنوبی با ۱ هزار و ۷۰۵ مورد پایین‌ترین آمار ازدواج را دارند.

در فصل تابستان ۱۱۲ هزار و ۷۷۵ ازدواج به ترتیب استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۵۲۰، خراسان رضوی با ۱۰ هزار ۱۲۵، خوزستان با ۷ هزار ۵۷۹ مورد بالاترین آمار ازدواج را داشتند و به ترتیب استان‌های سمنان با ۷۱۳، ایلام با ۷۳۰، بوشهر با ۱ هزار و ۱۳۹ مورد پایین‌ترین آمار ازدواج را دارند.

درباره علل‌ها و دلایل ازدواج درست و طلاق‌های زودهنگام با جواد سلیمی دانا کارشناس سبک زندگی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی درباره انتخاب درست همسر برای ازدواج گفت: ما پوشاک، لوازم زندگی، اسم‌ها و القاب، رفت و آمد با افراد و... را از بستر جهان‌بینی خود نگاه می‌کنیم. جهان‌بینی یک جهت‌گیری شناختی اساسی است که می‌تواند شامل فلسفه طبیعی، اصول اساسی، هنجارها، ارزش‌ها، احساسات و اخلاقیات شود. پس باید در انتخاب شریک زندگی خود دقت کنیم و با کسی ازدواج کنیم که با ما جهان بینی مشترکی داشته باشد، خواه این جهان بینی مادی باشد یا معنوی.

سلیمی دانا درباره اهمیت جهان‌بینی مشترک در این‌گونه زندگی‌ها گفت: وقتی جهان‌بینی مثل هم باشد، اشتراکات خواه یا ناخواه نزدیک می‌شود و حتی اگر در امور زندگی دچار مشکلات و اختلافات شوند، جهان‌بینی مشترک حل مسئله می‌کند. متأسفانه در جلسات معارفه و خواستگاری افراد خودِ واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند و صرفاً به دنبال نقاط مشترک ظاهری هستند و جهان‌بینی را فراموش می‌کنند.

پایتخت کشور صدرنشین آمار طلاق

به گزارش فارس پایه آمار ثبت احوال کل کشور از ۹۴ هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده ، مجموع ۴۴ هزار و ۱۵۹ طلاق مربوط به فصل بهار بوده که به ترتیب استان های تهران با ۷هزار و ۹۲۶ ، مشهد با ۴هزار و ۸۰۹ ، فارس با ۲هزار و ۵۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را دارند و به ترتیب استان های کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵، ایلام با ۲۴۹ ، سمنان با ۳۳۷ مورد پایین ترین آمار طلاق را داشتند.

در فصل تابستان هم ۵۰ هزار و ۱۲۹ مورد طلاق به ترتیب استان های تهران با ۹ هزار و ۷۲۴ ، خراسان رضوی با ۵هزار و ۲۷۹ ، فارس با ۲ هزار ۷۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را داشتند و به ترتیب استان های ایلام با ۲۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۹۶ ، خراسان جنوبی با ۳۴۳ مورد پایین‌ترین آمار طلاق را داشتند.

سیلمی دانا در رابطه با طلاق‌های زود هنگام افزود: کمرنگ شدن مسائل اعتقادی در زندگی، عادی‌سازی روابط نامشروع و ارتباط با نامحرم، پوشش‌های نامناسب در اجتماع و خانواده برخی از دلایل طلاق هستند.

وی افزود: ناگفته نماند مسائل اقتصادی، فرهنگی، عدم رسیدن بلوغ اجتماعی و فکری افراد در هنگام ازدواج، نداشتن سواد زندگی، عدم صحبت طرفین به هنگامه مشکلات باهم، دخالت دیگران و تنوع‌گرایی افراد، دلایلی هستند که به تازگی گریبان‌گیر خانواده‌ها و زوجین شده است و مسیر زندگی آنان را به سمت دادگاه‌های خانواده و محضر طلاق می‌برد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر فرد به اعتقادات و دیدگاه خود پایبند باشد می‌تواند جلوی بسیاری از مسائل را گرفته و مانع فروپاشی بنیان خانواده شود و نظر خود را با احترام مطرح کند و جلوی آسیب‌های بی‌مورد اطرافیان را بگیرد.

مقایسه ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ با ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱

در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۹۶ هزار و ۴۰۱ مورد ازدواج به ثبت رسیده است که در مقایسه با امسال با کاهش روبه رو شده است و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۴ هزار و ۲۸۰ مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با امسال با افزایش روبه رو شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول