اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف دلیل اصلی انتشار خبر جعلی/ محققان دانشگاه کارولینای جنوبی: ساختار شبکه‌های اجتماعی عامل انتشار اطلاعات غلط است

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کارولینای جنوبی(USC) نشان می دهد ساختار شبکه‌های اجتماعی بیشتر از کاربران در انتشار اطلاعات نادرست آنلاین نقش دارد.

کشف دلیل اصلی انتشار خبر جعلی/ محققان دانشگاه کارولینای جنوبی: ساختار شبکه‌های اجتماعی عامل انتشار اطلاعات غلط است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از یو اس سی نیوز، مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کارولینای جنوبی  (USC) بر روی بیش از 2هزار و400 کاربر فیسبوک نشان می دهد که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر از کاربران در انتشار اطلاعات نادرست آنلاین نقش دارند. ساختار پلتفرم های اجتماعی برای پاداش دادن به کاربران جهت به اشتراک گذاری اطلاعات، به عنوان بزرگترین عامل تاثیرگذار در انتشار اخبار جعلی شناخته شد.

یافته‌های این تیم که روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، تصورات غلط رایج مبنی بر گسترش اطلاعات نادرست را که به دلیل نداشتن مهارت‌های تفکر انتقادی لازم جهت تشخیص حقیقت از باطل می داند از بین می برد. 15 درصد از به اشتراک گذارندگان معمولی ترین اخبار در این تحقیق مسئول انتشار حدود 30 تا 40 درصد از اخبار جعلی بودند. حال این سوال برای تیم تحقیقاتی به وجود آمد که چه چیزی این کاربران را تحریک می کند؟

رسانه های اجتماعی یک سیستم پاداش دارند که کاربران را تشویق می کند در حساب های خود باقی بمانند و به پست کردن و اشتراک گذاری ادامه دهند. کاربرانی که به طور مکرر پست ها را به اشتراک می گذارند(به خصوص اطلاعات هیجان انگیز و جذاب) احتمالا توجه ها را به خود جلب می کنند.

محققان نوشتند: «با توجه به سیستم‌های یادگیری مبتنی بر پاداش در رسانه‌های اجتماعی، کاربران عادت به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی دارند که از سوی دیگران به رسمیت شناخته می‌شود. پس از شکل گیری عادت‌ها، اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌طور خودکار بدون در نظر گرفتن پیامدهای پاسخ انتقادی انجام می شود.

بنابراین، پست کردن، اشتراک گذاری و تعامل با دیگران در رسانه های اجتماعی می تواند به یک عادت تبدیل شود. وندی وود، استاد دانشگاه روانشناسی اظهار کرد که اطلاعات غلط در واقع تابعی از ساختار خود سایت های رسانه های اجتماعی است.

وود، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که اطلاعات نادرست از طریق کاربران منتشر نمی‌شود و درواقع تابعی از ساختار خود سایت های رسانه های اجتماعی است.»

گیزم سیلان، که این مطالعه را در دوره دکترای خود در این دانشگاه به انجام رساند؛ گفت که عادات کاربران رسانه های اجتماعی بیشتر از ویژگی های فردی، عامل انتشار اطلاعات نادرست است. تحقیقات قبلی نشان دادند که برخی از افراد اطلاعات را به طور انتقادی پردازش نمی کنند و برخی دیگر بر اساس سوگیری های سیاسی نظراتی دارند که بر توانایی آنها در تشخیص اطلاعات نادرست تأثیر می گذارد. این تحقیق نشان داد که وقتی صحبت از انتشار اطلاعات نادرست به میان می‌آید، ساختار پاداش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نقش بیشتری دارد.

سیلان و نویسندگان همکارش در یک رویکرد جدید به دنبال این بودند که دریابند چگونه ساختار پاداش سایت‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران را به سمت ایجاد عادت‌های ارسال اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

چرا اخبار جعلی منتشر می شود: پشت صحنه شبکه اجتماعی

به طور کلی، این مطالعه شامل 2هزار و476 کاربر فعال فیسبوک در محدوده سنی 18 تا 89 سال بود که داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند.

محققان با کمال تعجب، دریافتند که عادات کاربران در رسانه های اجتماعی میزان اخبار جعلی را که به اشتراک می گذارند دو یا در برخی موارد سه برابر می کند. عادات آنها بیشتر از عوامل دیگر روی به اشتراک گذاری اخبار جعلی، تأثیر داشت حتی بیشتر از باورهای سیاسی و نداشتن استدلال انتقادی.

کاربران معمولی و آن هایی که مکررا از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند شش برابر بیشتر از کاربرانی که گاه و بیگاه حضور داشتند یا جدید بودند اخبار جعلی را ارسال می کردند.

ایان اندرسون، دانشمند رفتارشناسی گفت: «این نوع رفتار در گذشته پاداش داده شده اند؛ آن هم توسط الگوریتم‌هایی که هنگام انتخاب پست‌های مشاهده شده توسط کاربران در خوراک خبری و ساختار و طراحی خود سایت‌ها، به تعامل اولویت بالاتری می دهند. درک پویایی موجود در پشت صحنه انتشار اطلاعات نادرست با توجه به پیامدهای سیاسی، بهداشتی و اجتماعی آن مهم است.

سناریوهای مختلف برای بررسی علت انتشار اخبار جعلی

در آزمایش اول، محققان دریافتند که کاربران همیشگی رسانه‌های اجتماعی، اخبار واقعی و جعلی را به اشتراک می‌گذارند.

محققان در آزمایشی دیگر، دریافتند که اشتراک‌گذاری اطلاعات غلط بخشی از الگوی گسترده‌تر عدم حساسیت به اطلاعاتی است که به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع، کاربران معمولی اخباری که باورهای سیاسی آنها را به چالش می‌کشد را به همان اندازه اخبارهای همسو به اشتراک می‌گذاشتند.

در نهایت، این تیم آزمایش کردند که آیا ساختارهای پاداش رسانه های اجتماعی می توانند برای ترویج اشتراک گذاری اطلاعات درست نسبت به نادرست مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. آنها نشان دادند که انگیزه‌های صحت به جای محبوبیت (همانطور که در حال حاضر در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارد) میزان اخبار دقیقی را که کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند دو برابر می‌کند.

نتیجه گیری مطالعه

  • به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست اجتناب ناپذیر نیست.
  • کاربران می توانند برای عادات اشتراک گذاری که آنها را نسبت به اشتراک گذاری محتوای واقعی حساس تر می کند، تشویق شوند.
  • کاهش مؤثر اطلاعات نادرست مستلزم تجدید ساختار محیط های آنلاین است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند گامی فعال‌تر از تعدیل اطلاعات ارسال شده بردارند و در عوض تغییرات در ساختار پاداش خود را برای محدود کردن گسترش اطلاعات نادرست دنبال کنند.

پایان پیام/ ت 504

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول