اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی عواقب ساخت و سازهای غیرمجاز دامن‌گیر مردم یک منطقه می‌شود + فیلم

روستای کرونی یکی از چند روستای اطراف شیراز است که با مشکلات رفت و آمد در مواقع بارانی و ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه است که طبق گفته فرماندار شیراز باوجود اینکه در چهار ماه گذشته نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع در روستای کرونی زیرسازی و آماده‌سازی آسفالت انجام شده است، اما متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده روستا، مشکلات رو به افزایش است.

وقتی عواقب ساخت و سازهای غیرمجاز دامن‌گیر مردم یک منطقه می‌شود + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روستای کرونی یکی از روستاهایی است که در نزدیکی کلانشهر شیراز وجود دارد و در محدوده شهرستان شیراز است اما ساکنان آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها مشکل رفت و آمد در روزهای بارانی است.

کافی است اندکی باران ببارد تا کوچه‌های خاکی این روستا دیگر قابلیت تردد نداشته باشد، مشکلی که سالهاست از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود اما هنوز چاره‌ای برای رفع آن در نظر گرفته نشده است.

راه حل این مشکل را از فرمانداری شیراز جویا شدیم ؛ لطف الله شیبانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز گفت: شهرستان شیراز حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ روستا دارد که یکی از آنها کرونی است، قطعا روستاهای کم‌برخوردار مشکلات این چنینی را دارند اما  کرونی بی انظباط ترین روستای ما است و مهم‌ترین مشکل این روستا تفکیک زمین به صورت غیر قانونی است و بدون مجوز انجام می‌شود.

وی افزود: به طور مثال برای تفکیک زمین در شهر باید به شهرداری مراجعه کرد و شهرداری مجوز دهد و طبق نقشه آن قطعه زمین را تفکیک می کنند، یعنی ضوابط شهرداری باید برای تفکیک رعایت شود اما در این روستا این‌طور نیست. مثلا اگر شما متقاضی خرید ۵۰ متر زمین در این روستا باشید، مثل قالب پنیر  این ۵۰ متر را بریدع و به خریدار می‌دهند و هر متر زمین برای خریدن اصلا ضابطه‌ای ندارد.

شیبانی اظهار داشت: مشکل دیگر ساخت و سازهای غیر مجاز در این روستا است، به طور مثال یکی از ساخت و ساز ها وسط معبر انجام شده است و مورد دیگر تغییر کاربری‌ها در محدوده روستا و اطراف روستا است، اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده، تفکیک شده و در آن ساخت و ساز کرده‌اند.

فرماندار شیراز در ارتباط با جاده این روستا نیز گفت: ما به هیچ کس قول تعریض جاده نداده ایم و جاده شیراز تا کرونی هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: طی بازدیدی که در تیرماه سال جاری با استاندار و مدیران شهرستان داشتیم، تصمیماتی گرفته شد از جمله این که در خیابان اصلی روستا زیرسازی و آسفالت انجام شود که اکنون لاین سمت راست این خیابان زیرسازی و آسفالت شده است و در سمت چپ نیز زیرسازی انجام شده اما با بارندگی مواجه شدیم و آسفالت آن متوقف شده است که به زودی آسفالت آن هم انجام می‌شود.

شیبانی در ادامه گفت: این موضوع که روستا در زمان بارندگی گل‌آلود شده و آب میگیرد، درست است اما متاسفانه به علت بی نظمی آن منطقه است. بعد از بارندگی که آب‌راه‌ها و کانال‌های دفع آب‌های سطحی پر شده بود و در این دو بارندگی اخیر، بلافاصله همکاران ما در بنیاد مسکن به اتفاق راهداری در این منطقه حضور پیدا کردند تا مشکل را رفع کنند اما جلوی آنها توسط برخی اهالی روستا گرفته شده و کارشان را متوقف کرده‌اند.

فرماندار شیراز اظهار داشت: ما با دادستان صحبت کردیم و قرار است طبق دستور ایشان ما بازدیدی از این منطقه داشته باشیم و دستور بدهند که به صورت قهری این کانال‌ها باز شوند و اگر کسی ممانعت و مزاحمت ایجاد کرد با او برخورد می‌شود.

شیبانی در ارتباط با ساخت و سازهای غیر مجاز هم گفت: ما برای این که بتوانیم از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنیم، حدود دو ماه قبل با همکاری شهرداری، بنیاد مسکن و حمایت نیروی انتظامی یک کانال اطراف روستا و در مرز طرح هادی حفر کردیم که خارج از آن کانال ساخت و سازی صورت نگیرد و ساخت و سازها فقط در طرح هادی درون روستا ساماندهی شود.

 

 

وی در ادامه افزود: این موضوع که بخواهیم کرونی را با شهر شیراز یا شهر صدرا و یا حتی با شهر داریون مقایسه کنیم اینطور نیست آنجا شهردار و شورای شهر دارد و نظارت می‌شود اما متاسفانه ما در آن منطقه با انبوه ساخت و ساز تقریبا بی نظم و غیر مجاز مواجه هستیم.

فرماندار شیراز اظهار داشت: چند روز قبل جلسه ای با شهردار شیراز و شهرداران مناطق مرتبط با حریم شهر که این روستاها در محدوده انها واقع می‌شوند، برگزار و قرار بر این شد که از این به بعد چون پایش حریم شهر بر عهده شهرداری های مناطق شیراز است و از آن طرف هم چون تغییر کاربری و تفکیک اراضی زراعی و برخورد با سازمان جهاد کشاورزی است لذا طبق جلسه ای که برگزار شد و بر اساس صورت جلسه ای که آماده شد قرار شد، شهرداران مناطق شش گانه شیراز که  مشرف به حریم شهر و این روستاها هستند آن ناحیه های حریم بانی را به داخل حریم شهر ببرند یعنی از شهرداری منطقه جدا کنند و به حریم روستا و شهر منتقل کنند، همچنین تجهیزات کامل شهرداری را در اختیارشان بگذارند.

او افزود: نماینده امور اراضی‌ و جهاد کشاورزی هم مستقر شوند و بر اساس گشت‌های هم‌پوشانی که راه اندازی خواهند کرد و با حمایت نیروی انتظامی از این به بعد از هر ساخت و ساز غیرمجازی جلوگیری شود.

شیبانی گفت: این صورت جلسه ابلاغ شده است و نیروی انتظامی هم پای کار است که اگر کسی می خواهد در محدوده طرح هادی روستا ساخت و ساز انجام دهد قبلا از دهیاری مجوز بگیرد و طبق ضوابط قانونی ساخت و ساز انجام شود.

فرماندار شیراز در پایان افزود: دغدغه ما این است که این صورت جلسه سریع تر انجام شود و بتوانیم این ساخت و سازهایی که اکنون در طرح هادی روستا وجود دارند به یک طرح سازمان‌دهی شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول