اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر/ امینی: تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف مخاطب را راضی نگه خواهد داشت

اولین نشست خبری دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر/ امینی: تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف مخاطب را راضی نگه خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، به همراه رونمایی از پوستر بخش بین الملل صبح امروز دهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت با حضور مجتبی امینی دبیر جشنواره، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه برگزار شد.

این نشست با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، با تاخیری نیم ساعته به علت ترافیک و بارندگی برف و باران آغاز شد.


رونمایی از پوستر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ضمن اعلام خوش آمدگویی به اهالی رسانه، یادآور افرادی شد که در سال‌های اخیر همراه این رویداد بوده‌اند و در حال حاضر کنارمان نیستند؛ از جمله این افراد می‌توان به وحید اسلامی، اصغر یوسفی‌نژاد، علیرضا غفاری، محسن جعفری راد، اشکان منصوری و بابک برزویه اشاره کرد.

وی افزود: امسال در پردیس ملت تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ میزبان مخاطبان خواهیم بود و جدول نمایش ظرف دو روز آتی مشخص و منتشر خواهد شد. برنامه سینماها در روزهایی که سه فیلم اکران می‌شود از ساعت ۱۳ و در روزهایی که برنامه نمایش با ۲ اکران پیش می‌رود از ساعت ۱۶ آغاز خواهد شد.

در ادامه نشست خبری، مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن همدردی با زلزله زدگان خوی گفت: خدا را شاکریم که شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد و به روزهای آغازین این رویداد نزدیک می‌شویم. ان‌شاءالله با کمک و همراهی شما بزرگواران در ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ جشن شروع سال سینمای ایران اتفاق خواهد افتاد.

 برگزاری و برنامه ریزی‌های جشنواره به علت مشکلات و التهابات چند ماه اخیر در کشور و روند سینمای کشور با تاخیر رو به رو شد و سرعت تولید هنرمندان در مباحث تولیدی کاهش یافت اما ما در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها با بسته تولیدی خوبی رو به رو بودیم و ۷۵ اثری که به دبیرخانه رسید نسبت به سال‌های گذشته آثار قابل توجهی بودند.
وی ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته که آثار در چارچوب تک لوکشین و شهری تولید می‌شد، امسال با گرافیک و اقلیم‌های جدید، نشاط و شادابی در خط تولید سینما به چشم خواهد آمد و خط تولیدی سینما، با تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف مخاطب را راضی نگه خواهد داشت و برای اکران سال آینده با بسته خوبی روبه رو خواهیم بود.
امینی با اشاره به کیفیت بالای تولیدات جشنواره امسال گفت: کار هیات انتخاب در بررسی آثار سخت بود چراکه باید آثاری انتخاب می‌شد که استانداردهای لازم را داشته باشد. می‌خواستیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که همه آثار راه پیدا کنند. ۳۰ فیلم خوب داشتیم تا جشنواره پر رونق شکل بگیرد؛ ۲۴ اثر به بخش رقابتی راه پیدا کرد و ۴ اثر در رزرو ماند و امیدواریم کار جعفری جوزانی به جشنواره برسد. امروز ۱۰ صبح بلیت فروشی در سه سامانه آغاز شده است و از ۳۰ بهمن اکران‌های استانی آغاز خواهد شد و ۴۸ ساعت قبل از ۱۷ بهمن بلیت‌های مردمی استان‌ها به فروش خواهد رسید.

 *حضور ۲۶ اثر از ۲۵ کشور در جشنواره فجر برای اولین بار

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بیان کرد: امسال شاهد مهمانان خارجی و آثار بین الملل هم هستیم؛ برای حوزه بین الملل فیلم فجر ۵۷۸ اثر شرکت کردند و پس از بازبینی ۲۶ اثر از ۲۵ کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت و برای اولین بار اکران خود را در جشنواره دارند و برخی از آن ها تولیدات و محصولات مشترک است. امسال از ۲۸ کشور پذیرای مهمانان خارجی خواهیم بود و بازار جشنواره در خانه جشنواره (برج میلاد) برگزار خواهد شد.

امینی تصریح کرد: همچنین ورکشاپ‌های تخصصی در موزه سینما در نظر گرفتیم و برای مهمانان بین الملل نیز در همان برج میلاد ورکشاپ‌هایی برگزار خواهد شد. همزمان با افتتاح جشنواره، سینماهای اطلس مال و پرند بازگشایی خواهند شد. ما باید به خانواده سینمای کشور کمک کنیم و این جشنواره بستری است برای خانواده سینما تا زحمات چندین ماهه خود را در آن ارایه کنند و مخاطب خود را راضی کنند. ان‌شاءالله مردم عزیز هم میزبان خانواده سینما هستند و در این ایام، جشن انقلاب و جشنواره فجر را خواهند دید و با همدلی و مودت جشن سینمای ایران را رقم خواهیم زد.

وی در پاسخ به قاچاق فیلم و موضوع حفاظت از فیلم‌ها، بیان کرد: برای امنیت فضای مجازی و آی تی در ستاد برگزاری و وزارت فرهنگ و ارشاد تمهیداتی انجام شده است و کشور در حمله سایبری است و سرویس تکنولوژی هایی وجود دارد که از امنیت بالایی برخوردار است. تاریخ و زمانی در نظر گرفته شده است تا در استان‌های دیگر اتفاقی نیفتد و بتوانیم جشنواره منظم برگزار کنیم.

*شاید سیمرغ مردمی داشته باشم

وی همچنین در خصوص سیمرغ مردمی و اکران فیلم‌ها در روزهای پایانی جشنواره اظهار داشت: امسال خط تولید آثار سینمایی با توقف و سرعت کندی شکل گرفت و ما به پاس متقاضیان حضور در جشنواره که می‌خواستند اثرشان به جشنواره برسد و ما موضع دوستان را درک کردیم. بنابراین با همکاری دبیرخانه شرایط اکران را برای فیلم هایی که دیرتر می رسند با برنامه ریزی فراهم کنیم. باتوجه به اینکه برخی فیلم‌ها از اواسط جشنواره به ناوگان اکران اضافه خواهند شد، شرایط را برای آرای مردمی با چالش رو به رو خواهند کرد و ما به دنبال این هستیم که بستر عادلانه‌ای را فراهم کنیم زیرا برخی از فیلم‌ها از ابتدا اکران می‌شوند و برخی دیگر از اواسط روی پرده می‌آیند و این زمینه عادلانه نیست و به دنبال تمهیداتی هستیم تا شاید بتوان آرای مردمی را در نظر گرفت.

امینی در خصوص جلسه‌‎های نقد و معرفی فیلم بیان کرد: نشست‌های خبری طبق روال قبل است و موضوع مجری نشست را نیز فردا اعلام خواهیم کرد و در این زمینه برنامه ریزی‌های جامعی انجام شده است و برای اهالی رسانه نشست‌های داغی را پیش‌بینی خواهیم کرد.

دبیر جشنواره در خصوص اختصاص سیمرغ اقتباس در جشنواره عنوان کرد: سیمرغ آثار اگر در بخش رقابتی بر پایه اقتباس شکل گرفته باشد و وزنی داشته باشد می توان به آن توجه ویژه کرد و باید دید موضوع اقتباس و کیفیت آن در جشنواره به چه صورت خواهد بود.

*فرش قرمز جشنواره

امینی همچنین در خصوص بخش بازار فیلم در برج میلاد و برگزاری فرش قرمز اظهار کرد: برای پوشش خبری در برج میلاد تمهیداتی اندیشیده شده است تا خبرنگاران هم در میلاد و هم ملت بتوانند پوشش خبری داشته باشند. اصحاب رسانه برای بازار اکران هم با هماهنگی جناب نجفی دسترسی خواهند یافت. سیاست ما از روز اول این بود که جشنواره ۴۰ ساله را به مرحله ۴۱م ببریم و نگاه حقیر و سیاستی که مدنظر ماست باید با سبک ایرانی اسلامی همراه باشد و نباید فرهنگ‌های کشورهای خارجی را پیاده سازی کنیم؛ چراکه ما عقبه فرهنگی ویژه‌ای داریم و هیچ نقطه از جهان نمی‌تواند با آن مقابله کند. با برنامه ریزی‌های انجام شده با چارچوب ایرانی اسلامی کار را جلو می‌بریم. شاید اشتباهاتی داشته باشد اما قطعا با نقد و تذکر شما اهالی رسانه و هنرمندان قطعا برطرف خواهد شد.

دبیر جشنواره در پاسخ به اینکه فقط افرادی که در جشنواره حضور دارند داوری می‌شوند، عنوان کرد: در این چهل دوره از جشنواره همه باهم حالمان بد بوده یا همه باهم حالمان خوب بوده است؛ این جشنواره متعلق به همکاران عزیزمان است. در این چهل دوره و اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند یا نکند ما براساس آیین نامه و برنامه ریزی‌ها با اقتدار تصمیم خواهیم گرفت و مباحثی را که در نظر داریم پیش می‌بریم. این آثار برای مردم خلق شده است و نباید مباحث فرهنگی هنری را با سیاست گره بزنیم. مشکلی در داوری این آثار نمی‌بینم.

وی ادامه داد: برای اینکه بستر دوقطبی سازی فراهم نشود، بنده با تولید از سینما شروع کردم و از ۱۷ سالگی عضو کوچکی از خانواده سینما هستم و با اهالی آن سال‌ها با وجود اختلافات فکری زندگی کردم و از دوستانمان هستند، صمیمتی بین دوستان جاری و ساری است؛ ما در این ماه ها صمیمیت و روحی عاطفی خود را حفظ کردیم و این التهابات تاثیری در دوستی ها و رابطه ها نمی گذارد.

*شرکت انصرافی‌ها در بخش های جوایز

او درباره شرکت انصرافی‌ها در بخش‌های جوایز گفت که من مشکلی در این باره نمی‌بینم. امینی گفت که روی این موضوع که من تهیه کننده گاندو هستم در رسانه‌های مختلف مانور می‌دهند. البته که سریال‌های پلیسی و امنیتی اهمیت روشنی دارند. اما کارهای متفاوت دیگری هم در سینما نقش داشتم و هومن سیدی را من در فیلم آفریقا معرفی کردم یا کارهای ضد اسرائیلی مثل شکارچی شنبه را کار کردم اما مدام روی گاندو متمرکز می‌شوند. اما اینها ربطی به نگاه امنیتی برای جشنواره ندارند و من تنها به عنوان یک مدیر جشنواره فعالیت میکنم. هیچ دستور خاصی از جایی نرسیده که جشنواره را چگونه اداره کنم. وظیفه ما اما مراقبت از سینما و صیانت از خانواده سینما و آثار آنها است. فشار زیادی روی سینماگران به خاطر فیلمسازی است حال اگر فشارهای رسانه‌ای زیادی به آنها وارد شود در حق آنها جفا می‌شود و حالی برای آنها باقی نمی‌ماند. برای همین جنبه رسانه‌ای کار با احتیاط جلو رفت زیرا جشنواره در شرایط سخت کار کرد و فیلم‌ها نیز در این شرایط فعالیت می‌کرد.

او گفت خودی و غیر خودی کلمه درستی نیست و همه سلایق و ایدیولوژی‌ها در جشنواره حضور داشته‌اند. هیچ هنرمندی نیست که تا به حال در جشنواره حضور نداشته باشد حتی فردی که می‌گفت چند سال است در جشنواره حضور نداشته‌ام، در چند دوره جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرده و حتی دستمزد گرفته است.

امینی همچنین در خصوص سایت‌های فروش بلیت گفت که هر سه سایت از صبح مشغول کار هستند البته اختلال‌هایی دارند اما مشکلی برای اجرا ندارند. تا کنون بیش از 6 هزار و 500 بلیط فروخته شده‌است.

وی درباره فقدان اقلام تبلیغی برای فیلم‌ها گفت: ما می‌توانستیم یک ماه قبل پرونده فیلم‌های جشنواره را ببندیم اما صبر کردیم که فیلم‌های مختلف با موضوعات و تنوع گونه و البته فیلم اولی‌ها به جشنواره برسند. ما همه فشار و سختی‌های جشنواره را بر گردن گرفتیم تا همراهی با هنرمندان را داشته باشیم.  جشنواره براساس چارچوب استانداردهایش پیش می‌رود. صاحبین آثار با یک تأخیری کارهایشان را به اتمام می رسانند و نمی‌توانند به موقع برای آن آنونس، تیزر و پوستر و اقلام تبلیغی بسازند.  صاحبین آثار عکس‌ها را دادند و عکس‌ها هم در سایت جشنواره و هم در فضای اینستاگرام جشنواره است. موشن گرافی‌ها با عکس است. در واقع اقلام تبلیغی در دست صاحبان آثار است برخی دوست دارند در آستانه اکران شان این کار را بکنند. هرکس سیاستگذاری خودش را دارد و  براساس سیاست های خودش به تبلیغات اثر می پردازد.

پایان پیام/ ت 573

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول