اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بوریس جانسون: پوتین مرا تهدید کرد

بوریس جانسون نخست‌وزیر پیشین انگلیس در یک برنامه مستند شبکه «بی‌بی‌سی» ادعا کرد که رئیس‌جمهور روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین او را به ترور تهدید کرد.

بوریس جانسون: پوتین مرا تهدید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که فشارهای همه جانبه غرب علیه روسیه و حمایت‌های همه‌جانبه آنها از اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر اسبق انگلیسی علیه ولادیمیر پوتین ادعایی جنجالی مطرح کرده است.

روزنامه «دیلی میل» انگلیس گزارشی درباره مستند شبکه «بی‌بی‌سی» با عنوان «پوتین در مقابل غرب» منتشر کرد که در آن بوریس جانسون نخست‌وزیر پیشین این کشور ادعایی تند علیه رئیس‌جمهور روسیه مطرح کرده است.

بوریس جانسون در بخشی از این مستند ادعا می‌کند که پیش از آغاز جنگ روسیه با اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور او را به ترور تهدید کرده است.

به ادعای جانسون، بعد از مشخص شدن اطلاعات مربوط به برنامه روسیه برای حمله به اوکراین او به کی‌یف سفر کرد تا به ولودیمیز زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین درباره حمایت انگلیس از این کشور اطمینان بدهد.

بنا بر ادعای نخست‌وزیر پیشین انگلیس، ولادیمیر پوتین بعد از بازگشت او از سفر به کی‌یف با وی تماس تلفنی طولانی برقرار و جانسون را به ترور تهدید کرده است.

بوریس جانسون ادعا کرد که بعد از بازگشت از سفر اوکراین، «تماس خیلی طولانی و خارق‌العاده‌ترین تماس» را با ولادیمیر پوتین داشت.

وی همچنین گفت، در این گفت‌و‌گو به رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که آغاز جنگ با اوکراین یک «فاجعه کامل» خواهد بود و اعمال تحریم‌های بی سابقه کشورهای غربی علیه روسیه را کلید خواهد زد.


بوریس جانسون و زلنسکی

 

طبق روایت ادعایی بوریس جانسون، «او (پوتین) گفت "بوریس تو می‌گویی که اوکراین قرار نیست به این زودی ها عضو ناتو شود...منظور تو از به این زودی‌ها چیست؟"

نخست‌وزیر اسبق انگلیس مدعی است در پاسخ به این سوال رئیس‌جمهور روسیه به او گفت: «خوب قرار نیست (اوکراین) در آینده قابل پیش‌بینی به ناتو بپیوندد. تو این را به خوبی درک می‌کنی. او به نحوی مرا تهدید کرد و گفت: "بوریس من نمی‌خواهم به تو آسیب برسانم اما با یک موشک (برای هدف قرار دادن تو) فقط یک دقیقه طول می‌کشد"».

وی افزود: «فکر می‌کنم با توجه به لحن بسیار آرامی که داشت، آن طرز بی تفاوتی که به نظر می‌رسید در بیان (اظهاراتش) وجود داشت، او فقط سعی می‌کرد با تلاش‌های من برای وادار کردن او به مذاکره بازی کند».

در بخش دیگری از این مستند، بوریس جانسون از «نامه محرمانه» بن والاس وزیر دفاع انگلیس خبر داد که در ماه ژوئن 2021 دریافت کرد. والاس در این نامه از تهدید قریب‌الوقوع روسیه برای جنگ با اوکراین خبر داده بود.

به گفته جانسون، والاس کمی قبل از آغاز جنگ روسیه با اوکراین به مسکو سفر داشت و با «سرگئی شویگو» همتای روس خود و همچنین «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه دیدار کرد.

جانسون در روایت خود از نامه والاس گفت: «من به خاطر دارم که به شویگو وزیر (دفاع روسیه) گفتم "آنها (اوکراینی‌ها) خواهند جنگید" اما او گفت که "مادر من اوکراینی است، آنها نخواهند جنگید" البته او این را هم گفت که روسیه قصدی برای حمله به اوکراین ندارد».

به گفته نخست‌وزیر پیشین انگلیس بن والاس در توضیح سفر به روسیه و دیدارش با همتای روس خود و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه افزود: «من یادم هست در حالی که داشتیم قدم می‌زدیم، ژنرال گراسیموف گفت "ما هرگز تحقیر نخواهیم شد. ما قبلا ارتش چهارم جهان بودیم و حالا دوم هستیم. حالا آمریکا و ما هستیم».

مقام‌های روسیه تاکنون به ادعای تهمت‌آمیز بوریس جانسون علیه ولادیمیر پوتین و روایت او از سفر وزیر دفاع انگلیس به مسکو واکنشی نشان نداده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول