اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

صادرات محصولات کشاورزی فارس و افزایش 30 درصدی ارزآوری

استان فارس، با منابع و ظرفیت‌های متعدد در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر، امسال در رشد صادرات محصولات کشاورزی نقش‌آفرین بوده و با افزایش 30 درصدی ارزآوری، سهم قابل توجهی در صدور این محصولات به مقاصد هدف داشته است.

صادرات محصولات کشاورزی فارس و افزایش 30 درصدی ارزآوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صادرات به فراخور ظرفیت‌های هر منطقه، به رونق بخشی اقتصاد کمک کرده و ارکان آن را مستحکم می کند. به ویژه صادرات غیرنفتی، چرا که در دهه‌های گذشته، تکیه بر صادرات نفتی و منابع طبیعی خدادادی نظیر نفت و گاز بیش از حد انتظار بود و به ظرفیت‌های دیگر کمتر توجه میشد.

 در حالی که تکیه و تاکید بر صادرات غیرنفتی علاوه بر افزایش توان تولیدکنندگان و صادرکنندگان و ایجاد انگیزه برای آنها، به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی مطرح بوده و ارتقا تولید ناخالص ملی همچنین ارزآوری را به دنبال دارد.

تا اینکه توجه به صادرات غیرنفتی و ارزآوری آن در سطح کشور، نویدبخش روزهای خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شد.

رکوردزنی صادرات غیرنفتی در سال جاری از خبرهای مسرت‌بخش این حوزه است.

مطابق اعلام رئیس گمرک کشور، اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۷.۶ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۱.۲۰ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

استان فارس نیز در این زمینه های مختلف با محصولاتی نظیر فرش دستباف و محصولات باغی و زراعی، همچنین طی سال های اخیر با تاکید بر صنایع تبدیلی و محصولات فرآوری شده، در عرصه صادرات غیرنفتی پیشتاز بوده است.

این استان، با منابع و ظرفیت های متعددی در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر، امسال در رشد صادرات نقش‌آفرین بوده و سهم قابل توجهی در صدور محصولات کشاورزی به مقاصد هدف داشته است.
 
بر اساس اعلام گمرک استان فارس، مجموع وزنی محصولات صادر شده، ۴۸ هزار و ۲۲۸ تن و مجموع ارزش محصولات صادر شده ۶۰ هزار ۳۱۴ هزار دلار می‌باشد.

افزایش 30 درصدی ارزش محصولات صادر شده از فارس
 
در این زمینه، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس به خبرنگار فارس در شیراز گفت: صادرات حوزه کشاورزی امسال در استان فارس افزایش داشته است.

 صمد رنجبری با اشاره به اینکه ارزش دلاری صادرات رشد مناسبی داشته، ادامه داد: رشد وزنی صادرات محصولات فارس، نسبت به سال گذشته  ۱۳ درصد کاهش اما رشد ارزشی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بیشترین محصولات صادر شده در حیطه صنایع تبدیلی است

وی با اشاره به انواع محصولات صادر شده گفت: محصولات باغی، صنایع غذایی، لبنی میوه و تره بار، خشکبار و به ویژه محصولات فرآوری شده بیشترین محصولات صادر شده را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: کشورهای مقصد محصولات صادر شده شامل ترکیه، روسیه، چین، افغانستان و عراق می‌باشد.

رنجبری اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان گمرک استان فارس، مجموع وزنی محصولات صادر شده ۴۸ هزار و ۲۲۸ تن و مجموع ارزش محصولات صادر شده، ۶۰ هزار و ۳۱۴ هزار دلار است.

به گزارش فارس، فراهم‌آوری تسهیلات و ارتقاء شیوه‌های حمایتی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان فارس، می‌تواند زمینه‌ساز رونق بیشتر صادرات محصولات زراعی و کشاورزی باشد.

اجرای سیاست‌های تشویقی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان نمونه، همچنین  ارائه شیوه کار چهره‌های موفق به عنوان الگوی دیگر صادرکنندگان نیز گام موثری در این زمینه به شمار می‌رود.

گزارش از : سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول