اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مشکلات ثبت سفارش و واردات برنج های خارجی

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج گفت:‌ ویرایش ثبت سفارش‌های قبلی برنج مدتی به بن‌بست خورد بخشی از خریدها هم نیازمند انتقال ارز است که تجار بلاتکلیف و سردرگم مانده اند.

مشکلات ثبت سفارش و واردات برنج های خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مسیح کشاورز افزود: تامین و عرضه توامان برنج وارداتی و داخلی، دو کفه ترازوی تنظیم بازار برنج هستند و تصمیمات کارشناسی نشده، علاوه بر آسیبی که برای مصرف‌کننده دارد، سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در حوزه تولید از جمله سرمایه‌گذاری‌های کلان اعضای کمیسیون در بخش تولید برنج را به مخاطره می‌اندازد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات ادامه داد: شش دهک جمعیتی کشور که در گروه اقشار کم‌برخوردار قرار می‌گیرند مصرف‌کننده برنج وارداتی هستند و مراقبت از سفره آنها حساسیت بیشتری دارد.

وی گفت: در سنوات نه چندان دور به دلیل متناسب بودن قیمت برنج و فاصله منطقی قیمت میان برنج‌های تولید داخل و وارداتی، میزان عرضه و موجودی بازار عاملی موثر بر تقاضای مصرف بود، اما امروز به دلیل رشد جهشی و شکاف غیرمنطقی قیمت، توان خرید مصرف‌کننده، اصلی‌ترین عامل در بازار برنج است.

کشاورز اظهارداشت: با متوقف شدن واردات برنج آن هم در شرایطی که امسال تولید برنج رونق داشته و بازار در آرامش بود، قیمت‌ها بر مدار صعودی قرار گرفت و به تبع آن تقاضا رشد منفی داشته و در نهایت رکود بازار برنج داخلی و کمبود در بازار برنج خارجی ایجاد شد.
وی با یادآوری اینکه از نیمه آبان‌ماه ثبت سفارش برنج متوقف شد، گفت: توقف واردات موجب افزایش قیمت برنج‌های خارجی موجود توسط سودجویان می‌شود و بلافاصله پس از کمبود، آثار آن متوجه بازار محصولات داخلی خواهد شد و گرانی برنج ایرانی نیز اجتناب ناپذیر است.
کشاورز تصریح کرد:  از یک سو ثبت سفارش برنج متوقف ماند و از طرف دیگر برنج‌هایی که پیش از این ثبت سفارش شده و یا حتی وارد کشور شده و در گمرکات متوقف شده بودند نیز به مشکلاتی برخوردند.
وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش بخشی از این برنج‌ها نیازمند ویرایش است تا مجوز ترخیص دریافت کنند، افزود: ویرایش ثبت سفارش‌های قبلی مدتی به بن‌بست خورد و  بخشی دیگر از خریدهای خارجی قبلی نیازمند انتقال ارز است که در این قسمت نیز تجار بلاتکلیف و سردرگم هستند.
دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج خاطرنشان کرد: از زمان متوقف شدن ثبت سفارش تا کنون شاهد افزایش قیمت برنج‌های وارداتی هستیم و این رشد قیمت در مورد برنج‌های ایرانی هم دیده می‌شود.
وی با یادآوری این مهم که حدود یک ماه دیگر بازار با رشد تقاضای مضاعف روبرو می‌شود، توضیح‌داد: نوروز امسال با حلول ماه مبارک رمضان همراه شده است و هر کدام از این دو عید بر رشد تقاضا در بازار برنج اثرگذار هستند.
کشاورز  اظهارداشت: در حال حاضر افزایش قیمت موجب کاهش تقاضا در بازار برنج‌های داخلی شده است و از طرفی گروهی در سطح عرضه به طمع سود بیشتر از فروش برنج خودداری می‌کنند که این اتفاق موجب تشدید رکود در بازار برنج می‌شود.
وی گفت: متأسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود که قیمت فعلی برنج به اندازه‌‌ کافی گران هست و تداوم این شرایط موجب جهش قیمتی و رشد غیرمنطقی بهای برنج می‌شود.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج  افزود: با کاهش تقاضا به دلیل گرانی برنج ایرانی، محصول در دست شالیکاران و تولیدکنندگان باقی مانده و خسارت سنگینی متوجه ایشان می‌شود.
کشاورز اظهارداشت: از سیاست‌گذاران بازار برنج می‌خواهیم به تغییر گزینه‌های اثرگذار بر عرضه و تقاضای برنج توجه کنند و مطابق آنها برای این صنعت و بازار آن تصمیم‌گیری کنند.
وی گفت: امروز شرایط اقتصادی خانوار ایرانی به گونه‌ای است که توان اقتصادی ایشان تعیین کننده میزان و نوع تقاضا در بازار است و نمی‌توان به ایشان تحمیل کرد که چه کالایی را خریداری کنند.
کشاورز در پایان متذکر شد: از کمیسیون کشاورزی مجلس، مسولان وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم در اسرع وقت برای اصلاح سیاست‌های تکلیف شده در بازار برنج اقدام کنند و اجازه ندهند آرامشی که تا آبان‌ماه در بازار برنج وجود داشته از بین برود و تحریم‌های داخلی تجار را از پای درآورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول