اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اردوغان: ماکرون سیاستمدار صادقی نیست

رئیس‌جمهور ترکیه گفت در دیدارهای متعدد خود با همتای فرانسوی چه شخصی و چه در رویدادهای بین‌المللی، او صادق نبود.

اردوغان: ماکرون سیاستمدار صادقی نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، امانوئل ماکرون همتای فرانوسی خود را سیاستمداری فریبکار خواند که صلاحیت اداره این کشور را ندارد.

به گزارش راشا تودی، اردوغان به شبکه Habertürk گفت: «من آشکارا حرف می‌زنم و این کلمات به پاریس خواهد رسید. او صادق نیست و ما می‌خواهیم سیاست بین‌المللی بر مبنای صداقت باشد. بدون آن، اعتمادی وجود ندارد». وی افزود: جایی که صداقت نباشد، عزت نیست. البته چنین رهبرانی در دنیا کم نیستند. 

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت که در دیدارهای متعدد خود با ماکرون چه شخصی و چه در رویدادهای بین‌المللی، ماکرون صادق نبود.

به گزارش شبکه دولتی تی‌آرتی ترکیه، وی اظهار داشت مایه تاسف است که در روابط با یونان در مدیترانه، آن‌ها ترکیه را نایده می‌گیرند. به گفته اردوغان، فرانسه به سرعت در حال از دست دادن وجهه خود در آفریقا از جمله مالی و بورکینافاسو و در جامعه بین‌المللی گسترده‌تر است. 

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: (ماکرون) اعتبار خود را در پارلمان از دست داده ... فرانسه مدام در حال از دست دادن اعتبار است.

بورکینافاسو اخیراً اعلام کرد به فرانسه مهلت یک ماهه داده تا نیروهای خود متشکل از حدود ۴۰۰ سرباز مستقر در این کشور را خارج کند. این جدیدترین کاهش حضور نظامی فرانسه در آفریقاست بعد از آن که مالی در همسایگی بورکینافاسو هم از نیروهای فرانسه خواست این کشور را ترک کنند.

تصمیم بورکینافاسو درباره نیروهای فرانسوی نشانه وخامت بیشتر روابط بین فرانسه و مستعمره سابق خود پس از کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است. برخی از تنش‌ها به این دلیل است که حضور نظامی فرانسه در بورکینافاسو امنیت را در این کشور  واقع در غرب آفریقا بهبود نداده است.

اوایل شهریور هم وزارت امور خارجه ترکیه اظهارات امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه علیه ترکیه که در الجزایر مطرح شده بود را مایه تأسف خواند. خبرگزاری آناتولی به نقل از این مسئول ترکیه گزارش داد غیر قابل قبول است که «رئیس‌جمهور ماکرون که در خصوص گذشته استعماری [کشور] خود در آفریقا به ویژه الجزایر با دشواری‌هایی روبروست، بخواهد از طریق اتهام‌زنی به سایر کشورها از جمله کشور ما، از گذشته استعماری خود نجات پیدا کند».

پایان پیام/م

زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول