اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ترکیه، میزبان اجلاس بین المللی گاز

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که دو هفته دیگر کشورش میزبان اجلاس بین المللی گاز است.

ترکیه، میزبان اجلاس بین المللی گاز

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، «فاتح دونمز»  وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که نشست کشورهای مصرف کننده و تامین کننده گاز درباره پروژه سکوی گاز روزهای ۱۴ و ۱۵ فوریه(25 و 26 بهمن ماه) در استانبول برگزار می‌شود.

وی در همایش «قرن ترکیه» که توسط گروه رسانه‌ای آلبایراک برگزار شد، گفت: در اجلاس استانبول قرار است در مورد ایجاد یک سکوی گاز در خاک ترکیه برای تامین گاز طبیعی اروپا که پیشنهادی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارائه شده است، گفت‌وگو شود.

وزیر انرژی ترکیه درباره اجلاس تولیدکنندگان و وارد کنندگان گاز استانبول گفته است که در این چارچوب کشورهای مبدا گاز خاورمیانه، مدیترانه، خزر، آسیای مرکزی و کشورهای مصرف کننده در اروپا را در اجلاس گاز استانبول در ۱۴ تا ۱۵ فوریه با شعار «آینده را همه با هم تضمین کنیم» گرد هم خواهیم آورد.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه اخیرا توافق کردند که دو کشور تا به طور مفصل و سریع بر روی موضوع ایجاد یک مرکز گاز در ترکیه کار کنند تا روسیه بتواند گاز را با خط جریان شمالی از طریق منطقه دریای سیاه و ترکیه منتقل کند.

اردوغان معتقد است که اروپا می‌تواند گاز روسیه را از طریق ترکیه دریافت کند.

در ۲۶ سپتامبر گذشته حملات خرابکارانه همزمانی به دو خط لوله صادرکننده گاز روسیه به اروپا، «جریان شمالی-۱» و «جریان شمالی-۲» انجام شد.

بخش انرژی در اروپا به ویژه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه با یک بحران بی سابقه و افزایش قیمت برق و گاز مواجه است. برخی از کشورهای اروپایی در تلاش برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه با مشکل یافتن جایگزین هستند.

وزیر انرژی ترکیه همچنین گفته است که کشورش قرارداد ۱۰ ساله با عمان برای واردات سالانه ۱.۴ میلیارد متر مکعب گاز منعقد می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که اروپا و مناطق دیگر جهان با مشکلات تامین گاز مواجه هستند، ترکیه برای تبدیل شدن به هاب تجارت گاز گام برداری می‌کند.

دونمز تاکید کرد که در قرارداد تامین گاز، علاوه بر بلغارستان با کشورهای مقدونیه شمالی، رومانی و مولداوی نیز فرآیندهای مشابهی صورت می‌گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول