اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش 67 درصدی شاخص مصارف و منابع بانکی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اکنون سهم مصارف به منابع بانکی در این استان به ۶۷.۷۵ درصد رسیده و رشد قابل ملاحظه ای داشته است، در حالیکه این میزان ابتدای امسال بسیار پایین بود.

افزایش 67 درصدی شاخص مصارف و منابع بانکی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابوالفضل چمندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس سیاستهای بانک مرکزی، مصارف به منابع بانکها می تواند تا سقف ۸۵ درصد باشد اما این عدد در برخی بانکها بالا و حتی بیش از ۱۰۰ درصد است اما در برخی بانکها نزدیک به ۵۰ درصد و حتی در بانکهای خصوصی کمتر از ۱۰ درصد است.

وی تصریح کرد: تمرکز خراسان رضوی در حوزه افزایش سهم مصارف به منابع بانکی بر بانکهای خصوصی خواهد بود، چراکه آمدن منابع به حوزه های مولد در بخشهای صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی بسیار حایز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بانکها سه ماه است که سیاست انقباضی در پیش گرفته اند اما با این حال مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی مثبت و رو به رشد بوده و روند پرداخت تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ در استان شتاب گرفته است.

چمندی گفت: در بهار سال ۱۴۰۱ در حالی که مرکز آمار ایران نشان می داد شاخص اشتغال در کل کشور منفی است، شاخص اشتغال خراسان رضوی نزدیک به ۶۵ هزار مثبت بوده است.

وی افزود: شاخص اشتغال خراسان رضوی در تابستان امسال به عدد ۱۳۵ هزار نفر و در پاییز این عدد به ۱۴۹ هزار اشتغال خالص رسید، در حالیکه این آمار برای کل کشور بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۵۳۵ هزار نفر بود و نشان می دهد که خراسان رضوی ۲۸ درصد از اشتغال خالص کشور را از آن خود کرده است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اشتغال خالص خراسان رضوی در فصول بهار، تابستان و پاییز نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و استان در پاییز امسال با ۴.۹ درصد به پایین ترین نرخ بیکاری کشور دست یافته است.

چمندی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز روند رو به رشدی داشته به طوریکه در بهار ۴۱.۹ درصد، در تابستان ۴۲.۴ درصد و در پاییز ۴۵ درصد بوده است، این نرخ نشان می دهد که جمعیت فعال استان فضای امیدبخشی را در خراسان رضوی برای اشتغال دیده اند که اینها همه از برکت وجود امام رضا(ع) است.

وی اضافه کرد: اشتغال مبتنی بر تسهیلات بانکی که از سوی دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده تاکنون ۸۶ هزار و ۶۱۵ نفر است و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز در شرف ثبت قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال تسهیلات تکلیفی پرداختی بانکها به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکنون یکهزار و ۲۶۷ میلیارد تومان و میزان پرداختی به مددجویان بهزیستی از همین محل ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

چمندی با بیان اینکه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکنون مبلغی ابلاغ نشده است، گفت: براساس ابلاغ منابع مزبور در سال ۱۴۰۰ تاکنون یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های تولیدی استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

وی میزان پرداخت تسهیلات بانکی ازدواج در سال جاری را هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در خراسان رضوی برای ۵۴ هزار و ۱۱۹ نفر ذکر کرد.

پایان پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول