اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

طرح دارویار به مشکلات صنعت بیمه اضافه کرد/ وضع دارویی کشور شفاف نیست

رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه وضع دارویی کشور شفاف نیست گفت: صنعت بیمه بیمار است و طرح دارویار به مشکلاتش اضافه کرد.

طرح دارویار به مشکلات صنعت بیمه اضافه کرد/ وضع دارویی کشور شفاف نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، محمدباقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با فارس درباره روند تصویب واجرای طرح دارویار گفت:  طرح دارویار یکی از طرح ‌های خوب ملی است که آرزو داشتیم خوب و درست اجرا می ‌شد. شاید این طرح به تنهایی و روی کاغذ یک طرح خوب ، سالم و پیش رفته به نظر برسد و همه گروه‌های پزشکی دلسوزانه از آن حمایت کنند، اما درشرایط فعلی باید در حیطه دارو بازبینی صورت گیرد. از ابتدا این طرح درست و دقیق پایه ریزی نشده و امکانات اجرایی و مسئله مالی این طرح به درستی بررسی نشده است.

وی درباره هدف و میزان عملی شدن این طرح تا کنون توضیح داد:  طبق طرح دارویار، قرار بر این بود که بیمار از افزایش قیمت‌ها مصون بماند و اضافه قیمت دارو را بیمه پرداخت کند، اما چیزی که در عمل اتفاق افتاده این نیست. در این طرح بیمه موظف است در اول یا آخر هر ماه سهم نقدینگی بیمار را به داروخانه‌ها پرداخت کند. هر تأخیری در پرداخت به معنی مشکل نقدینگی در بیمه است.  اکنون چند ماه از اجرایی شدن طرح دارویار گذشته و سازمان بیمه با وصله و پینه این طرح را اجرا کرده و دوباره مطالبات داروخانه ها عقب افتاده است.

ضیاء صنعت بیمه کشور را بیمار دانست و مدعی شد: صنعت بیمه کشور بسیار ضعیف است. صنعت بیمه ما  قبل از اجرای طرح دارویار مشکلات زیادی داشت که با ارائه این طرح به مشکلاتش اضافه شد. به طوری که قبل از طرح دارویار و نسخه الکترونیک طلب داروخانه‌ها حتی تا ۶ ماه به تاخیرمی‌افتاد. با این شرایط، ارائه طرح دارویار یک غول سنگینی را به بیمه ی کشور تحمیل کرده است.

وی با انتقاد از افزایش قیمت داروها و اختصاص بودجه ناکافی برای تأمین آن عنوان کرد: طبق این طرح، تفاوت قیمتی که با حذف ارز ترجیحی به وجود آمده را سازمان برنامه و بودجه باید به بیمه پرداخت کند و بیمه مابه التفاوت افزایش قیمت به وجود آمده را باید به داروخانه‌ها بپردازد تا به مردم فشاری وارد نشود. زمانی که قیمت دارویی افزایش پیدا می‌کند در سطوح دیگر تأثیرگذار است. در حال حاضر هزینه‌ای که مردم برای تهیه دارو از جیب‌شان پرداخت می‌کنند با تصوراتی که طراحان این طرح در نظر داشتند کاملاً متفاوت است. کافی است شما یک سر به داروخانه‌ها بزنید و با بیماران صحبت کنید کاملاً متوجه شرایط خواهید شد. در سطح کلی قیمت‌ها باید واقعی شوند. در حال حاضر خود سازمان غذا و دارو به این اذعان دارد که زنجیره تأمین منابع باید مرتب شود. تا زمانی که قیمت واقعی در حوزه دارو اعمال نشود تأمین دارو هم دچار مشکل می‌شود.

ضیاء با تاکید برشفاف نبودن وضعیت دارویی کشور ادعا کرد: تولیدکنندگان دارو، انجمن داروسازان و کمیسیون بهداشت هشدارهایی درباره وضعیت دارویی داده‌اند اما امیدواریم جدی گرفته شود. زمانی که یک طرح تصویب می‌شود و می‌خواهد درر وند اجرا قرار بگیرد باید منابع آن به صورت درست و تضمین شده تأمین شود. سازمان برنامه و بودجه باید سرموعد بودجه را تأمین و بیمه باید به داروخانه پرداخت کند. همچنین ما باید پاسخگو شرکت‌ها باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: این استدلال که چون سازمان برنامه و بودجه هنوز بودجه مورد نیاز را تأمین نکرده پس ما نمی‌توانیم پولی به سازمان بیمه و همچنین داروخانه‌ها بدهیم صحیح نیست. تاکنون اصل، تأمین بودجه است که درمبنای واقعی میدانی ارزیابی و محاسبه نشده و در حال حاضر بیمه قادر به تأمین بقیه مطالبات نیست. اگر واقعاً یک برنامه‌ریزی دقیقی صورت نگیرد با کمبودهای بعدی، مشکلات بعدی، افزایش قیمت‌های ارزی بعدی و قیمت‌های نجومی بعدی که مردم نباید بپردازند مواجه خواهیم بود. نکته مهم اینجاست اگر نقدینگی تولیدکنندگان داخلی تأمین نشود ناگزیر و ناچار به استفاده از داروهای بی‌کیفیت وارداتی و هندی خواهیم بود.

وی درباره قیمت دارو در سال آینده نسبت به بودجه در نظر گرفته شده اظهار کرد: در سال آینده با بودجه در نظر گرفته شده دوباره افزایش قیمت و کمبود دارو خواهیم داشت. این مسئله یک مسئله علمی است و یک نگاه علمی می‌خواهد. صاحب نظران و کارشناسان این حوزه باید منابع را بررسی و تأمین کنند. اگر قادر هستند یه کاری انجام دهند و اگر قادر نیستند یک فکری به حال این طرح کنند.

 رئیس انجمن داروسازان ایران درباره طبعات برآورده نکردن مطالبات داروخانه‌ها بیان کرد: اگر مطالبات داروخانه‌ها برآورده نشود یک ضربه خیلی بزرگی به سیستم تأمین دارو و داروخانه‌های کشور وارد خواهد شد که همین الان هم گاهی شاهد آن هستیم. اگر در یک جایی از زنجیره تأمین دارو مشکلی به وجود آید تمام سیستم دچار مشکل می‌شود. برای مثال اگر نقدینگی تأمین نشود و دارویار نتواند مطالبات داروخانه‌ها را بدهد ما نمی‌توانیم پول شرکت توزیع را که از آن دارو خریداری کردیم بپردازیم. همچنین شرکت توزیع نمی‌تواند پول تولیدکننده را بدهد و در نتیجه کل سیستم درگیر می‌شود که در حال حاضر درگیر این معضل شده است.

ضیاء در ادامه بیان کرد: اگر این مسائل دیده نشود مردم آسیب خواهند دید. در حال حاضر فشار اصلی بر روی مردم است. اگر خودرو به دست مردم نرسد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید اما این دارو است. دارو به طور مستقیم با سلامت و جان مردم سروکار دارد. اگر امروز دارو به دست بیمار نرسد دچار مشکل می‌شود.

وی در خصوص روند توزیع دارو در کشور ادعا کرد: سیستم توزیع دارو در کشور بیمار است. اکنون دارو به صورت سهمیه‌ای در داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود. از طرف دیگر فروش دارو در بازار آزاد رونق گرفته و روز به روز به مشکلات افزوده می‌شود.

این کارشناس داروسازی بیان کرد: بارها انجمن داروسازان و سندیکای صنایع دارویی به طور جداگانه و مشترک نسبت به اصلاح سیستم توزیع دارو طرح‌هایی ارائه کرده‌اند اما هیچ توجهی به این طرح‌ها نشده و گوش کسی بدهکار نیست.

همچنین ما از سازمان برنامه و بودجه خواستار وقت ملاقات بودیم تا یک طرحی ارائه دهیم که براساس آن یارانه طرح دارویار به خود داروخانه‌ها پرداخت شود اما اصلاً وقت ملاقاتی به ما داده نشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول