اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

موکب اربعینی که از دختران معلول نگهداری می‌کند+عکس و فیلم

در ایام اربعین رسمشان موکب‌داری و ارائه خدمات به زائران حسینی است اما در باقی ایام سال در کشور با راه‌‌اندازی یک خیریه خیریه کمک‌رسان معلولان کشور هستند.نامشان بنیاد نیکوکاری خدام‌الحسین که در میلاد امیرالمومنین به دیدارشان رفتیم.

موکب اربعینی که از دختران معلول نگهداری می‌کند+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس - حوزه مسجد و هیأت - امیرحسین کسائی، مسیر شناخت ما با بنیاد نیکوکاری خدام الحسین (ع) اربعین امسال در عمود ۱۱۲۰ مسیر نجف و به کربلا رقم خورد. جایی که شنیدیم آن‌ها در ایران هم بیکار ننشستند و خدمات خیرخواهانه بسیاری دارند. همراه با حاج امیر عباسی مداح سرشناس کشورمان در آستانه میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) راهی مرکز جامع توانبخشی و نگهداری امام علی (ع) این بنیاد شدیم تا هم خداقوت به آن‌ها و بگوییم و هم حاج امیر برای آن‌ها مولودی‌خوانی کند. 


موکب خدام الحسین در عمود ۱۱۲۰

کار خیر را از موکب‌داری امام حسین (ع) یاد گرفتیم  

مرکز جامع توانبخشی و نگهداری امام علی (ع) سابقه ۵۰ ساله دارد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد. این مرکز سابقه فعالیت در قالب مراکز نگهداری معلولین را زیرنظر بهزیستی دارد که چند سالی است تمرکز خود را روی نگهداری از دختران بالای ۱۴ سال قرار داده است. بنیاد نیکوکاری خدام الحسین (ع) حدود یک سال است که در منطقه ازگل در شمال شرق تهران مدیریت مرکز را برای نگهداری از این دختران عهده دار شده است. حسن تقوی مدیرعامل این بنیاد می‌گوید: «ما کار خیر را از موکب‌داری امام حسین (ع) یاد گرفتیم. ما قریب ۱۰ سال است که در عمود ۱۱۲۰ مسیر نجف به کربلا موکب داریم. همان جمع اربعینی تصمیم گرفت که در داخل کشور نیز بار روی زمین مانده مسائل توانبخشی و نگهداری از معلولان را به صورت تخصصی بردارد که حاصل آن راه‌اندازی مرکز یارا و مرکز جامع توانبخشی و نگهداری امام علی (ع) شد.» 

۱۳۰ نفر پرسنل این مرکز در قالب مادریار، پرستار، کادرتوانبخشی و ... مسئول نگهداری دختران هستند  

درحال حاضر از ۲۰۰ دختر بالای ۱۴ سال با شدیدترین میزان معلولیت جسمی و ذهنی در این مرکز نگهداری می‌شوند. در این مرکز دختری با حدود ۶۹ سال و معلولیت بسیار بالا هم حضور دارد. او می‌گوید: «تمام وظیفه نگهداری از این افراد در ۳ شیفت توسط ۷۰ نفر از مادریاران انجام می‌شود. این دختران تمام حیات و زندگی‌شان وابسته به این کمک‌رسانی‌هاست بنابراین دقت نظری بسیاری روی انتخاب مادریاران و همچنین امور روزمره دختران داریم.» 

تلاش داریم این دختران زندگی کنند نه اینکه زنده باشند 

 این بنیاد تلاش کرده است که این دختران معلول صرفاً در این مرکز زنده نباشند بلکه زندگی هم کنند برای همین چند ماه قبل محل نگهداری آنان را تعمیر و زیباسازی کرد و فضای بسیار بهتری را برای حضور آنان ایجاد کرد. تقوی می‌گوید: «در این مدت تلاش کردیم حداقلی‌ها را برای این دختران فراهم کنیم. تعداد بسیار درمانگر و پرستار به مجموعه ما اضافه شد. دختران این روزها مراحل اولیه نگهداری را دریافت می‌کنند و یک گام هم پیش رفتیم و مراحل اولیه آموزش و توانبخشی را برای آنان آغاز کردیم. تمام مادریاران و پرستاران دوره‌های تخصصی نگهداری را توسط درمانگران می‌گذارند.» 

راه‌اندازی یک بخش جدید به برکت کمک خیران 

این ۲۰۰ دختر براساس آزمایش‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته دسته‌بندی شدند و هرکدام در بخش خاصی از مرکز نگهداری می‌شوند تا در کنار دیگران که هم سطح خودشان هستند، خدمات نگهداری را دریافت کنند. به برکت دستگاه سیدالشهدا (ع) یک بخش کامل به نام بخش زندگی به مرکز اضافه کردیم. تعمیر و بازسازی و رنگ آمیزی شد و تهویه مناسب مهیا شد که همگی به برکت خیرین است. 

ماهانه هزینه مرکز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است  

این مرکز ماهانه حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که تماماً توسط مردم و خیرین تأمین می‌شود. او می‌گوید: «این هزینه شامل دارو، پوشاک، نگهداری، تغذیه خاص و پرستاری است. برخی از این دختران علی‌رغم اینکه شاید تصور شود توانایی ندارند، ظرفیت و استعداد دارند. یکی از این بچه‌ها بعد از یک سال گفتار درمانی، الان قادر به صحبت است. برخی دیگر کارهای هنری و صنایع دستی انجام می‌دهند.»  

برنامه اردویی و زیارتی منظم برای دختران داریم  

این مرکز صرفاً نگهداری این دختران را در فضایی بسته ندیده است بلکه برنامه‌های اردویی و تفریحی هم به تناوب برای آن‌ها دارد. امید غلامرضایی‌فر قائم مقام مرکز جامع توانبخشی و نگهداری امام علی (ع) می‌گوید: «در کنار ساختمان با کمک خیرین فضای پارکی ایجاد شده است که در طول روز و بسته به شرایط آب و هوایی دختران حضور پیدا کرده و بازی می‌کنند. برنامه‌های اردویی برای آن‌ها داریم. هرهفته دوشنبه یک یا دو اتوبوس از بچه‌ها به زیارت امامزاده صالح(ع) تجریش یا امامزاده پنج تن (ع) لویزان می‌روند. ۲۰ تن از دختران به همراه ۱۵ نفر از کادر نگهداری و خدماتی به سفر شمال رفتند. ۳ نفر از بچه‌ها نیز به همراه مادریار راهی مشهد شدند. ان شاء الله درحال برنامه‌ریزی هستیم تا تعدادی از بچه‌ها و مادریاران را راهی کربلا کنیم. به همراه این جمع ۳ اتوبوس از مادریاران را هم به همراه خانواده راهی کربلا می‌کنیم که تمامی این جمع زیارت اولی هستند.»

همه دختران آرزوی زیارت مشهد داشتند

یکی از اتفاقات جالب در برخورد با این دختران علاقه‌مندی بسیار آن‌ها به سفر مشهد بود که در برخورد با ما با امیر عباسی طلب سفر به مشهد را می‌کردند.آقای غلامرضایی فر می‌گوید: «بچه‌های مرکز علاقه بسیاری به سفر مشهد دارند و برخی از آن‌ها حتی عکس حرم امام رضا (ع) کنار تخت خود دارند. در ماه رمضان ۱۹ نفر از دختران ما روزه می‌گیرند و حتی به زور هم غذا نمی‌خورند و می‌گویند روزه هستم. یکی از دختران ما به محض شنیدن صدای اذان با کمک مادریاران وضو می‌گیرد و نماز می‌خوانند.»  

 

گزارش فارس از حضور امیر عباسی در این خیریه

۴۵۰۰ نفر را سرپایی درمان کردیم 

او ادامه می‌دهد: «خدمات بنیاد نیکوکاری خدام الحسین (ع) به برکت موکب داری سیدالشهدا در ۲-۳ سال فعالیت خود یک مرکز تخصصی به نام مرکز یارا برای جامعه هدف و امورتوانبخشی راه اندازی کرده است که کاملاً خیریه‌ای برای تحقق عدالت اجتماعی است که در منطقه باغ آذری است و تاکنون به ۴۵۰۰ نفر خدمات پزشکی سرپایی داشته است . مدیریت مرکز جامع توانبخشی و نگهداری امام علی (ع) نیز دیگر برنامه بنیاد است. همچنین فعالیت هایی از قبیل تامین جهیزیه، اهداء گوشت گرم قربانی ماهانه و بسته های معیشتی به نیازمندان ، کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان ، اردوهای جهادی و ... در این بنیاد صورت میگیرد. تمام هزینه فعالیت‌های این بنیاد به کمک مردم و خیریه است که نیکوکاران عزیز می توانند از طرق مختلف با ما در ارتباط باشند و کمک های نقدی و غیرنقدی خودشان را اهداء نمایند .» 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول