اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

قیمت نان آزاد نمی‌شود/ افزایش کمک هزینه اعطایی به نانوایان

مشاور وزیر اقتصاد گفت: در سال آینده با توجه به افزایش هزینه‌ها و عدم تغییر قیمت نان، کمک هزینه‌ ثابت به نانوایان کفاف مخارج آن‌ها را نمی‌دهد. برای همین کمک هزینه‌ای که به نانوایان پرداخت می‌شود در مرحله‌ جدید دوبرابر یعنی ۳۰ درصدِ فروش روزانه می‌شود.

قیمت نان آزاد نمی‌شود/ افزایش کمک هزینه اعطایی به نانوایان

به گزارش خبرنگار باشگاه توانا مدتی است در نانوایی ها با دستگاه‌های کارتخوان جدیدی هزینه‌ نان را پرداخت می‌کنیم که در این دستگاه‌های هوشمند تعداد و نوع نانی که می‌خواهیم تهیه کنیم قابل انتخاب است. هدف این روش جدید که در دولت سیزدهم اجرا شد جلوگیری از توزیع آرد خارج از سیستم توزیع است تا آردی که برای آن یارانه تعیین شده بطور حقیقی به دست مردم برسد.

برنامه «تهران۲۰» با اجرای علی مروی به موضوع نان و توزیع هوشمند آرد اختصاص یافت. در این برنامه درباره طرح تحولی که اجرا شد، طرح هوشمند‌سازی نظام توزیع آرد و استفاده‌ بهینه از این منابع با محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، گفت‌وگو شد.

جلال در ابتدا گفت: مصوبات طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد نان در دولت از مهرماه سال گذشته آغاز شد. دولت اعتقاد راسخ دارد که باید یارانه‌ نان را حفظ کند چرا که نان آخرین سنگر معیشتی مردم است. برای اینکه بدانیم منابع تخصیص یافته به نان را چگونه مصرف کنیم و جلوی هدر رفت آن را بگیریم و اتلاف نان را کاهش دهیم طرحی را آغاز کردیم. در اردیبهشت‌ماه سال جاری  بنا بر تصمیم دولت و رئیس جمهور تجهیز همه نانوایی‌های کشور به زیرساخت کارتخوان‌های هوشمند آغاز شد که اتفاق کم نظیری بود. همراهی نانواها و مردم با این طرح باعث شد نانوایی‌های کشور در کمتر از ۱۰۰ روز به این زیرساخت تجهیز شوند.

جلال به نتایج هوشمند‌سازی توزیع آرد اشاره کرد و گفت: در این طرح ابتدا باید زنجیره‌ گندم، آرد و نان را تکمیل می‌کردیم. زنجیره‌های حوزه گندم به آرد بطور دقیق در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود داشت اما زنجیره تبدیل آرد به نان فاقد زنجیره‌ قابل اکتفا بود. اجرای این طرح باعث شد امروز با دقت بسیار بالایی فعالیت‌هایی که در این عرصه رقم می‌خورد را مشاهده کنیم و برنامه‌ریزی‌های مربوط به هوشمندسازی توزیع آرد و مدیریت آرد در شبکه را انجام دهیم. این زیرساخت الآن مستقر شده و پذیرش اجتماعی و عمومی نانوایان اتفاق افتاده.

قیمت نان آزاد نمی‌شود

جلال با ذکر اینکه که مرحله اول قدمی برای ترمیم اقتصاد نانوایان بود ادامه داد: برای مردم نه قیمت نان افزایش یافت نه در خرید نان محدودیت اعمال شد. نه آزادسازی قیمت نان مطرح است و نه سهمیه‌بندی نان. در سال ۱۴۰۲ هر اتفاقی در حوزه گندم بیافتد آزادسازی قیمت نان و سهمیه‌بندی مصارف مردم رخ نمی‌دهد. اختلاف قیمت نیز هر دو سال یا سه سال یک بار توسط شوراهای آرد و نان استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و بصورت کشوری و متمرکز نیست. اگر اختلاف قیمتی در قیمت نان اتفاق بیافتد متناسب با افزایش عمومی سطح قیمت‌ها خواهد بود.

سهیمه آرد نانوایان شناور می‌شود

جلال ادامه داد: در مرحله اول بیش از ۷۶ هزار نانوایی در کشور که بیش از ۱۰ هزار تا از آن‌ها در روستاها بودند به این زیرساخت مجهز شدند. زیر ساختی که ثبات بالایی دارد، مستقل از اینترنت است، تمام ملاحظات لازم درخصوص اینکه به هیچ وجه وقفه‌ای در عرضه نان به مردم ایجاد نشود پیش‌بینی شده و قواعد نرم افزاری مفصلی بر آن تعبیه شده است. ایده ما در مرحله دوم این‌است که ساختار کلی آرد در بین نانوایان هوشمند و سهیمه آرد نانوایان شناور شود. نانوا میزان دسترسی به آرد یارانه را خودش تعیین می‌کند. سوابق عملکردی نانوا بر کارتخوان‌های هوشمند توسط سامانه پردازش و تحلیل می‌شود و میزان سلامت و واقعی بودن تراکنش‌ها ارزیابی می‌شود. سپس آرد معادل آن محاسبه و با درصدی افزایش برای دوره آتی در اختیار نانوا قرار می‌گیرد. اقتصاد نانوا متناسب با تولید نان مرغوب و با کیفیت و عرضه مناسب نان به مردم و افزایش مدت تولید مدام تقویت می‌شود. عملکرد ماهانه نانوا سنجیده می‌شود و طبق آن برای ماه بعد به وی سهمیه آرد تعلق می‌گیرد.

کمک هزینه نانوایان دوبرابر می‌شود

جلال از اتفاق مثبت دیگری برای نانوایان خبر داد و گفت: مطابق قولی که دولت داده، ۱۵ درصد کمک هزینه پرداختی به نانوایان بابت جبران افزایش اجاره و دستمزد، در سال جاری به نانوایان پرداخت می‌شود. اما در سال آینده با توجه به افزایش هزینه‌ها و عدم تغییر قیمت نان، کمک هزینه‌ ثابت به نانوایان کفاف مخارج آن‌ها را نمی‌دهد. برای همین کمک هزینه‌ای که به نانوایان پرداخت می‌شود در مرحله‌ جدید دوبرابر یعنی ۳۰ درصد فروش روزانه خواهد شد تا خلاء درآمدی نانوا بیشتر جبران شود. این تغییرات از همین ماه به تدریج اجرا می‌شود.

جلال در پایان توضیح داد: در مرحله اول روند رشد مصرف آرد و گندم را داشتیم که خوشبختانه در سال جاری با شروع این طرح و حتی در مراحل ابتدایی، این رشد صفر شد. در مرحله دوم انتظار داریم علاوه بر موضوع جلوگیری از هدر رفت آرد با شناورسازی سهیمه‌ها، موضوع بالا بردن کیفیت نان و کاهش اتلاف نان با مشارکت مردم اتفاق بیافتد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول