اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با فارس: همراهی ملت ایران با رهبر انقلاب اسلامی، رمز موفقیت انقلاب است

تحلیلگر برجسته عراقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت همه‌جانبه ایران با وجود همه چالش‌ها، تاکید کرد که همراهی مردم این کشور با رهبرشان، رمز موفقیت انقلاب است.

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با فارس: همراهی ملت ایران با رهبر  انقلاب اسلامی، رمز موفقیت انقلاب است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یونس الکعبی» تحلیلگر برجسته عراقی و نائب رئیس مرکز مطالعاتی «القمه» بغداد با خبرنگار فارس درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی به گفت‌وگو نشسته و درباره مهم‌ترین ابعاد توسعه و حوزه‌های پیشرفت ملت ایران بعد از چهار دهه استواری و افتخار صحبت کرده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

فارس: شما در سفرهای مطالعاتی خود به ایران، یادداشت‌هایی با عنوان «ایران را این‌گونه دیدم» در فضای رسانه‌ای و علمی منتشر کرده‌اید. شما ایران را چگونه می‌بینید؟

الکعبی پاسخ داد: از سال ۲۰۰۵ تاکنون نزدیک به ده بار در قالب سفرهای مطالعاتی و یا شبه رسمی به ایران سفر کردم. هر بار که به ایران سفر می‌کنم، متوجه می‌شوم که اوضاع در حال پیشرفت است؛ حرکت روبه‌جلو، توانمندسازی و دانش ایرانی حتی با ورود تهران به مرحله محاصره اقتصادی توسط کشورهای غربی به رهبری آمریکا متوقف نشد. کشورهایی که از بدو انقلاب اسلامی تاکنون در رویای سقوط این نظام  استوار به سر می‌برند، اما حکومت جمهوری اسلامی قوی‌تر به مسیر خود ادامه می‌دهد.

کارشناس عراقی افزود: شاید دیدگاه فردی مثل من که ناظر سیاسی بر امور و تحولات است، با دید یک گردشگر یا یک بازدیدکننده معمولی فرق کند؛ تجربه من در مطالعه و بازدید از ایران و سفرهایم به بسیاری از کشورهای جهان به من می‌گوید که ایران بعد از انقلاب، باتوجه به شرایط و محدودیت‌هایش، رشدی شگرف و بزرگ داشته است. آنچه توجه من را در تمام سفرهایم به این کشور به خود جلب کرده، «نظم» و «ثبات» در همه امور است. وضعیت سیاسی باثبات است، امنیت اجتماعی برقرار، رفت و آمد منظم و در عین حال، همه چیز بر ریل پیشرفت و عمران برنامه‌ریزی شده و با مدیریت بالا در حال پیگیری است. هربار که پا به ایران گذاشتم دیدم که همه چیز بدون مشکل پیش می‌رود و شهروند ایرانی به تمام ارزش‌ها، قوانین و برنامه‌های کشورش پایبند است.

فارس: رابطه سیاست و توسعه در ایران بعد از انقلاب را چگونه تحلیل می‌کنید؟ یا به طور مشخص‌تر، نظام سیاسی چه تاثیری بر روندها پیشرفت‌ها و تحولات داشته است؟

الکعبی در این باره تاکید کرد: در بُعد سیاست، این کشور با حفظ هویت ملی و اسلامی خود، علی‌رغم صف‌آرایی‌های شدیدی که علیه‌ آن در محافل سیاسی و با ابزارهای رسانه‌ای انجام می‌شود، در حال پیشرفت مستمر است و واقعیت این است که ایران بعد از انقلاب، بر اساس یک نظام دموکراتیک واقعی و مشروع اداره شد. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هر چهار سال یک بار در موعد مقرر برگزار می‌شود و روسای جمهور این کشور با توجه به دستاوردها و شخصیتشان تغییر می‌کنند؛ انتقال مسالمت آمیز قدرت و کارآمدی نظام تفکیک قوا در ایران بسیار زیباست و همواره به بهترین شکل صورت می‌گیرد. اما آنچه که این دموکراسیِ ایران بعد از انقلاب را متمایز می‌کند، حضور رهبر انقلاب اسلامی است که به این دموکراسی روحیه و بُعد معنوی می‌بخشد. رهبر ایران، عامل اطمینانی برای جامعه و ارزش‌های آن است؛ بدون تمایز یا تبعیض بین یک شهروند و شهروند دیگر، یا حتی بین احزاب و جناح‌های مختلف دیگر.

فارس: وجه ممیزه ایران بعد از انقلاب از نظر شما چیست؟ همان حوزه‌ای که فکر می‌کنید بیشترین سهم را در پیشرفت و توسعه چهار دهه گذشته داشته است. 

تحلیلگر عراقی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آنچه کشور ایران را متمایز می‌کند، توسعه علمی و فناوری در تمامی زمینه‌ها و افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی آن است. ایران در سطح جهانی در زمینه تحقیقات و رتبه بندی‌های بین‌المللی به جایگاه‌های بسیار بالایی دست یافته است. ایرانی‌ها طی چهار دهه گذشته با تبدیل این تحقیقات و مطالعات به واقعیتی فناورانه و تمدن‌ساز، در صنعت، کشاورزی، پزشکی، علوم فضایی و سایر زمینه‌ها به ویژه صنایع نظامی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تحقق بخشیدند. نکته قابل توجه این است که بخش خصوصی به موازات توسعه بخش دولتی در ایرانِ بعد از انقلاب توسعه یافته است؛ بخش‌های مهم زیادی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند که رکن قوی اقتصاد ایران هستند و میلیون‌ها فرصت شغلی را ایجاد می‌کنند. نهادهای فرهنگی و هنری و رسانه‌ها نیز در فضای حقوقی و اجتماعی بسیار خوب فعال و از سلیقه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

فارس: مولفه‌های اصلی فضای سیاسی ایرانِ بعد از انقلاب و روحیات مسئولان کشور ما را چگونه می‌بینید؟

پژوهشگر عراقی گفت: هر کسی که از خارج ایران با طبقه سیاسی حاکم و مسئولان دولتی در تهران صحبت کند، به دوراندیشی و درک عمیق آن‌ها از چالش‌ها و به عهده گرفتن مسئولیت‌ها با تمام شایستگی‌هایشان پی می‌‌برد. مسئولان و مدیران ایرانی کشورشان را دوست دارند و در برخوردهایشان ساده هستند؛ آن‌ها نسبت به مردمشان از موضع بالا نگاه نمی‌کنند و همواره تاکید دارند که در خدمت جامعه هستند؛ به طوری که حضورشان در قدرت یک الزام قانونی است. مسئولان ایرانی به نسبت همتایان خارجی‌شان مغرور نیستند، تجارت‌گونه با مسائل و رخدادها برخورد نمی‌کنند، حفاظت‌های شدید مسلحانه ندارند، بلکه برعکس، ما این رویکرد را استفاده متمدنانه و اخلاقی از قدرت سرآمد می‌دانیم. حتی نگاه آنها به وقایع اخیر این بوده که این جوانان فرزندان ما هستند و باید خواسته‌های آنها را درک کنیم. این یک دیدگاه بصیرانه است، زیرا آنها به خوبی درک می‌کنند که ملت زنده، ملت انقلابی هستند. بین نگاه به تظاهرات مسالمت آمیز به عنوان یک حرکت طبیعی در جامعه و آشوبی که هدف آن تخریب ساختار آن جامعه است، تفاوت قائل می‌شوند و با آرامش و بر اساس قانون با تحولات برخورد می‌کنند.

فارس: رمز موفقیت انقلاب ۴۴ساله ایران از نظر شما؟​

الکعبی تصریح کرد: به طور کلی ناظر تحولات این کشور و نظام سیاسی آن به خوبی درک می‌کند که همراهی روشن ملت با رهبرشان است که رمز موفقیت، ثبات حاکمیت و مقاومت مردم در ایران است؛ استواری و مقاومتی که ملت ایران چهل و چهار سال است در مقابل شدیدترین حملات حفظ کرده و ادامه داده است. این انقلاب، حرکت رو به جلو و نهضت بازسازی و آبادانی را حتی در سخت‌ترین شرایط متوقف نکرد و هیچ یک از دولت‌هایش در مقابل تحریم تسلیم نشد. به همین دلیل است که ملت ایران لایق بهترین زندگی هستند و حتی سزاوار الهام بخشیدن به ملل دیگرند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول