اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

جشنواره نوا و تصویر در قاب رسانه ملی

مدیر دفتر شعر و موسیقی صداوسیما گفت: آرشیو سازمان صداوسیما بزرگترین آرشیو موسیقی کشور و شاید خاورمیانه باشد، چون ۷۰ هزار قطعه موسیقی در آن است که خیلی‌هایشان نماهنگ هم دارد و تلاش داریم همه را سروسامان بدهیم.

جشنواره نوا و تصویر در قاب رسانه ملی

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با اشاره به برپایی دومین جشنواره ملی نماهنگ گفت: این رویداد در بهمن ماه رخ می‌دهد که همزمان با آن شاهد برپایی جشنواره‌‌‌های شعر فجر، تئاتر فجر و موسیقی فجر هستیم. هرچند صداوسیما متولی برپایی جشنواره ملی نماهنگ است اما این جشنواره در کنار سایر جشنواره‌‌های هنری که در دهه فجر برپا می‌شود خود را ارزیابی کرده و تلاش می‌کند کاری فراخور اهمیت انجام دهد. قزوه با جوان خواندن این جشنواره که پس از دو سال وقفه برگزار می‌شود، گفت: اولین دوره این جشنواره در سال 1397 برگزار شد و به دلیل کرونا اجرای آن با وقفه روبرو شد اما امسال با اهتمام بر توجه ویژه به نماهنگ چراغ جشنواره روشن شده‌ است.

*نگاهمان را روی شعر و موسیقی در رسانه ملی متمرکز می‌کنیم

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره بیان گرد: در مدت کوتاهی از انتشار فراخوان، بیش از 800 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که انتظار می‌رود تا 25 بهمن ماه که مهلت ارسال آثار است این تعداد به بیش از 2 هزار اثر برسد. قزوه با بیان اینکه نام این دفتر از «دفتر موسیقی و سرود» به «دفتر شعر و موسیقی و سرود» تغییر یافته‌ است عنوان کرد: به دلیل اهمیت شعر در سازمان صداوسیما با حکم رئیس سازمان عنوان شعر به نام این دفتر اضافه شده‌ است و ما نیز به تأسی از این راهبرد نگاهمان را روی شعر و موسیقی در تولیدات رسانه ملی متمرکز می‌کنیم. وی ادامه داد: علاوه بر اهمیت شعر در فرهنگ و ادبیات ایران باید یادآوری کنیم که امام راحل عزیز و مقام معظم رهبری هردو به این هنر آراسته‌اند و نام بزرگترین خیابان‌ها و محلات شهرهای ایران به نام بزرگان شعر رقم خورده و این نشان از اهمیت شعر در روزگاران ما دارد.

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با اشاره به ارتقای کیفی اشعار در سریال‌ها و تیزر‌ها بیان کرد: با همیاری شاعران شناخته شده و مفاخر ادبی ایران تلاش کردیم کیفیت شعر در صداوسیما بالا برود و البته این مسیر تازه و دشوار است.

قزوه با تاکید برپخش آثار با مجوز از صداوسیما اظهار کرد: برخی اصحاب رسانه که در خود سازمان هم هستند، گاهی رعایت برخی جوانب را نمی‌کنند که ما با تذکر جدی جلوی این برنامه‌ها را گرفتیم و اکنون فقط آثار دارای مجوز پخش می‌شود.

وی افزود: آرشیو سازمان صداوسیما بزرگترین آرشیو موسیقی کشور و شاید خاورمیانه باشد، چون ۷۰ هزار قطعه موسیقی در آن است که خیلی‌هایشان نماهنگ هم دارد و تلاش داریم همه را سروسامان بدهیم.

*درب دفتر شعر و موسیقی به روی همه باز است

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان سهم موسیقی را در صداوسیما چشمگیر دانست و گفت: بخش زیادی از موسیقی از برخی رادیو‌ها مانند آوا، جوان، تهران و فرهنگ پخش می‌شوند. تولیدات ما ۳۰۰ قطعه‌ در طول سال است که در صورت امکان آمادگی تولید تا هزار قطعه را هم داریم. وی در پایان متذکر شد: صدا و سیما متعلق همه است و درب دفتر شعر و موسیقی به روی همه باز است. ضمن اینکه در دوره جدید، رسانه ملی از مشارکت سازمان‌ها و نهادها در تولید موسیقی و نماهنگ استقبال می‌کند.

*پشتوانه‌ای به قدمت آرشیو موسیقی

در ادامه مجید مصلحی مدیر جشنواره ملی نماهنگ گفت: موسیقی بخش جدا نشدنی سبد مصرفی مخاطبین ماست. همچنین همراهی موسیقی و تصویر در شدت اثرگذاری آن می‌افزاید. قالب نماهنگ یک عنصر برجسته است که سایر رسانه‌ها بسیار از آن بهره می‌گیرند. وی در اهمیت تولید نماهنگ متذکر شد: در روزگار امروزسرعت نماهنگ با سرعت شرایط اجتماعی همسنگ شده‌‌است و ما می‌توانیم با نماهنگ بخشی از مسایل را به چالش بکشیم و یا بهبود ببخشیم.
مصلحی در ادامه افزود: نماهنگ از نظر مخاطب محبوب، اما از نظر برخی مدیران مغفول است بهرحال جای یک شبکه نماهنگ در قاب رسانه خالی است البته از سال گذشته ما تحت عنوان شبکه نوا در فضای مجازی بیش از دو ساعت روزانه تولیدات جدید داریم و اکنون زمینه ایجاد شبکه ملی نماهنگ فراهم شده‌ است.

مدیر جشنواره ملی نماهنگ با اشاره به برپایی جشنواره ملی نماهنگ گفت: دومین جشنواره نماهنگ اسفند امسال برپا می‌شود هدف ما برجسته شدن خود نماهنگ است و در مرحله بعد ارتقای کیفی آثار و حمایت‌های مالی و تقدیر از عناصر پیشکسوت و الگوسازی برایمان اهمیت دارد ضمن اینکه این جشنواره می‌تواند فرصتی ایجاد ‌کند که استعداد‌های جوان کشف شوند.

*ترویج فرهنگ دینی و ایرانی در قالب نماهنگ

وی اهداف جشنواره را به شرح ذیل توصیف کرد: ترویج فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی ایرانی با استفاده از قالب پرطرفدار نماهنگ، گسترش و توسعه آموزه‌های معنایی و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در گستره جهان، شناخت هنرمندان متعهد با هدف دستیابی به وحدت فرهنگی در مقابله با آموزه‌های زندگی مادی، ترویج فرهنگ مقاومت و شناخت مفهوم استعمار مدرن در جهان، شناخت استعدادهای جوان و طبایع خلاق در عرصه هنر در کشور، ارتقا کیفی سطح تولیدات از جمله اهداف این جشنواره است.

مصلحی با بیان اینکه جشنواره در دو بخش موضوعی و آزاد برگزار شود اظهار کرد: جشنواره در ۹ موضوع وحدت ملی، تصویر حماسه حضور مردم در وقایع تاریخی انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، استعمار نوین، تهاجم و نفوذ، هویت اجتماعی ، فرهنگی و شهروندی در پایتخت، حماسه مقاومت، فردای انقلاب (ایران آینده)، خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنر های سنتی از جمله این بخش‌هاست که باید در گستره ی زمانی اول خرداد سال 98 تا پانزدهم بهمن ماه سال 1401 تولید شده باشند.
مدیر جشنواره نماهنگ افزود: آثار موسیقایی مورد استفاده در تولید نماهنگ می‌تواند آرشیوی یا تولیدی باشد، هر داوطلب می‌تواند در کلیه بخش‌ها شرکت کند و جوایز به بهترین‌ها در هر بخش نماهنگ، کارگردانی، تدوین و تصویربرداری تعلق خواهد گرفت.

*حضور جدی‌تر شاعران انقلاب

در ادامه غلامرضا ملکوتی دبیر اجرایی جشنواره عنوان کرد: ما فراخوان را برای همه نهاد‌های مرتبط فرهنگی ارسال کردیم و استقبال بسیار خوب بوده و انتظار می‌رود دومین دوره این جشنواره پرشکوه‌تر برگزار شود. وی از همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در این جشنواره خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های مهم این جشنواره قدردانی از پیشکسوتان شعر و موسیقی است که در آینده نام آن‌ها ذکر خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به زمان برپایی جشنواره نماهنگ گفت: پس از انتشار فراخوان که از هفته اول بهمن ماه آغاز شده داوری نیز توسط هیئت داوران در جریان است و هم‌اکنون بررسی این آثار ادامه دارد تا در روز اختتامیه که ۱۵ اسفند است این جشنواره با اعلام نام برگزیدگان برپا ‌شود.

ملکوتی در پایان با تأکید بر انتخاب شاعران و ترانه‌سرایان انقلابی در این جشنواره بیان کرد: در ارزیابی آثار جوایز مختلفی در نظر گرفته شده که بخشی از آن به تهیه‌کننده، کارگردان، شاعر و تنظیم کننده آهنگ تعلق می‌گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول