اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام نمرده است

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با یک رسانه اعلام کرد که در تلاش است که توافق هسته‌ای برجام را زنده نگه دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام نمرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در مصاحبه با یک رسانه اسپانیولی از ادامه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای برجام خبر داد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با columna digital مصاحبه کرده و در آن به سوالات مختلف این رسانه شیلیایی درباره مسائلی از قبیل بحران اوکراین و مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران پاسخ داد.

در بخش مربوط به ایران، خبرنگار این رسانه از جوزپ بورل سوال کرد: «آیا توافق هسته‌ای با ایران، آینده‌ای دارد؟»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جواب گفت: «خود این توافق که به معنای عدم تبدیل شدن (ایران) به یک قدرت اتمی در ازای اجازه دادن (به ایران) برای مشارکت در تجارت بین‌المللی و به‌ویژه صادرات نفت خود بود، به طور عملی بازسازی شده بود. ترامپ آن را نابود کرد. اگرچه (توافق برجام) به خوبی داشت کار می‌کرد، اما (آمریکا) از توافق خارج شد. پس از آن، توافق به طور ماهوی عملا به پایان رسید، اگرچه پس از آن امکان رسیدن به (خط) پایان وجود نداشت. بعدها ایران وارد تحولی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند».

وی با تکرار مواضع مداخله جویانه غربی‌ها در امور داخلی ایران و اتهام‌‎زنی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «سرکوب جنبش‌های داخلی به ویژه زنان، استفاده از مجازات اعدام، ارسال تسلیحات به روسیه اگر چه که آنها آن را انکار می‌کنند (اما) شواهد زیادی در این باره وجود دارد، اینها محیطی را ایجاد کرده است که توافق هسته‌ای را سخت‌تر کرده است».

خبرنگار digital columna از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوال کرد: «آیا (توافق هسته‌ای برجام) اکنون متوقف شده است؟»

جوزپ بورل در جواب گفت: «بله نسبتا (همینطور است و متوقف شده است)».

خبرنگار این رسانه اهل کشور شیلی در جواب به این اظهارنظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «اما (توافق هسته‌ای ایران) هنوز نمرده است؟»

بورل در پاسخ به این سوال تصریح کرد: «نه (نمرده است) و به من بستگی دارد که تلاش بکنم آن را زنده نگه دارم اما این را می‌دانیم و هر روز تکرار می‌کنیم که آنچه در ایران دارد اتفاق می افتد، (احیای توافق هسته‌ای برجام) را بسیار سخت‌تر می‌کند».

اظهارنظر تازه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت مذاکرات وین در شرایطی مطرح شده که نقض عهد طرف‌های غربی به تعهداتشان در توافق هسته‌ای برجام همچنان ادامه دارد و آنها بی توجه به این موضوع، جمهوری اسلامی ایران را ناقض تعهدات برجامی می‌خوانند (جزئیات بیشتر).

در بخشی از این مصاحبه، درباره جنگ اوکراین سوالاتی مطرح شد. جوزپ بورل در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی اتحادیه اروپا از اوکراین حمایت خواهد کرد، گفت: «ما گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم که تا هر زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد».

خبرنگار digital columna  سوال کرد: «اگر جمهوری خواهان در ایالات متحده پیروز شوند، آیا حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین همچنان پایدار خواهد بود؟»

جوزپ بورل جواب داد: «اگر جنگ با دونالد ترامپ در کاخ سفید رخ می‌داد، می‌خواهم باور کنم که موضع اروپا همین (موضع فعلی) بود چرا که کمک به اوکراین در نهایت کمک به کشوری است که شریک بزرگ ما در این زمینه است و با کمک به او به امنیت خود کمک می‌کنیم...صرف نظر از نتیجه انتخابات آتی (در انتخابات آمریکا) کمک اروپا به اوکراین چیزی نیست که ناشی از سیاست ایالات متحده باشد، بلکه یک سیاست مستقل اروپایی است».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول