اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه درمانی دهک‌های کم‌درآمد/ رشد 35 درصدی اعتبارات بودجه سلامت

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه سلامت در لایحه بودجه 1402، از رشد 35 درصدی اعتبارات بودجه سلامت و اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه درمانی دهک‌های کم‌درآمد فاقد پوشش بیمه‌ درمان خبر داد.

اختصاص 6 هزار میلیارد تومان  برای پوشش بیمه درمانی دهک‌های کم‌درآمد/ رشد 35 درصدی اعتبارات بودجه سلامت

‌رضا عوض‌پور در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اعتبارات بودجه سلامت در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به سال 1401 بالغ بر 35 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در این لایحه رشد اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال 1401 به ترتیب بالغ بر 50 درصد و 53 درصد پیش‌بینی شده است.

عوض‌پور افزود: همچنین در این لایحه، رشد منابع یک درصد ارزش افزوده سهم سلامت 152 درصد، اعتبارات سازمان بیمه سلامت 80 درصد و درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها 76 درصد منظور شده است.

وی مجموع بودجه امسال حوزه سلامت را 318.664 میلیارد تومان اعلام کرد که با رشد 35 درصدی در لایحه بودجه 1402 به 400.396 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه افزود: در بودجه سلامت، مبلغ 46 هزار میلیارد تومان از یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز مربوط به دو میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید به بانک مرکزی اختصاص یابد. همچنین در اجرای طرح دارویار و آزادسازی قیمت داروهای تولید داخل کشور، در سه مرحله جمعاً مبلغ هفت هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر پایه تخصیص یافته است.

* اعتبارات طرح دارویار و اعتبارات واردات دارو

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور ‌‌به بیان وضعیت اعتبارات طرح دارویار و اعتبارات واردات دارو پرداخت و گفت: در سال جاری به استناد جزء (1) بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، آزادسازی نرخ ارز ترجیحی دارو با اختصاص یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز به مصرف‌کننده نهایی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر سلامت از تاریخ 23 تیرماه امسال اجرایی شده است.

عوض‌پور گفت: اعتبار مورد نیاز یارانه‌ یادشده در قالب ردیف (18) جدول ذیل تبصره (14) قانون بودجه سال جاری به مبلغ 69 هزار میلیارد تومان، پادار (صاحب ردیف مستقل) شد. این مبلغ به‌صورت دوسوم (46 هزار میلیارد تومان) به بانک مرکزی بابت اقلام کالاهای سلامت‌محوری که تاکنون نرخ ارز آنها آزادسازی نشده‌اند، شامل تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، بخشی از داروهای ساخته شده وارداتی و شیرخشک و یک‌سوم (23 هزار میلیارد تومان) به سازمان‌های بیمه‌گر بابت داروهای تولید داخل و بخشی از داروهای وارداتی که نرخ ارز ترجیحی آنها آزاد شده است، تعلق می‌گیرد و تا پایان سال نیز اعتبار مورد نیاز این اقلام تخصیص خواهد یافت.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه در لایحه‌ بودجه سال 1402 نیز مبلغ 69 هزار میلیارد تومان در تبصره (14) لایحه‌ برای طرح دارویار منظور شده است، افزود: در سال 1402 با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و کاهش مراجعه‌های غیرضرور به مراکز بهداشتی و درمانی، انتظار می‌رود نیاز یارانه مابه‌التفاوت ارز یاد شده کاهش یابد.

عوض‌پور اضافه کرد: ضمناً اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و کاهش فرانشیز پرداختی مردم در هنگام دریافت خدمات بستری به مبلغ 53 هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه سال 1402 کل کشور، پادار شده است.

* شیوه پرداخت مطالبات پرستاران در بودجه

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور ‌به شیوه پرداخت مطالبات پرستاران در بودجه پرداخت و گفت: در سال جاری مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان در قالب جدول (7) قانون بودجه ذیل اعتبارات وزارت بهداشت و درمان به منظور اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری و تعدیل کارانه پرستاری پیش‌بینی شده و تاکنون 2500 میلیارد تومان از اعتبار یاد شده به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یافته است تا براساس عملکرد واحدهای درمانی طرف قرارداد پرداخت کنند. مابقی اعتبار نیز پس از ارائه عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر، تا پایان سال تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: در لایحه سال 1402 طی مفاد بند (ی) تبصره (17)، شورای عالی بیمه سلامت مکلف شده است نسبت به تعیین تعرفه خدمات سلامت بر اساس مفاد بند (الف) ماده (9) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه بر اساس سرانه بیمه خدمات درمانی اقدام کند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز مکلف هستند همانند سایر تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ابلاغی نسبت به پرداخت صورتحساب‌های ارسالی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اقدام کنند.

عوض‌پور اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در لایحه 1402 را معادل چهار هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد.

* افزایش 40 درصدی منابع در نظر گرفته شده برای بیماری‌های خاص

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: با توجه به لزوم حفاظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، از سال 1401 علاوه بر اعتبارات موجود در سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت و درمان، صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج با اعتباری معادل پنج هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پادار (صاحب ردیف مستقل) شد که این اعتبار با رشد 40 درصدی به هفت هزار میلیارد تومان در لایحه‌ بودجه سال 1402 افزایش یافته است.

عوض‌پور افزود: همچنین مبلغ 6 هزار میلیارد تومان نیز برای پوشش بیمه درمانی دهک‌های کم درآمد جامعه که فاقد پوشش بیمه‌ درمان بوده‌اند، منظور شده است.

* برنامه‌های حوزه گردشگری سلامت

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه‌های حوزه گردشگری سلامت گفت: به منظور ارتقای خدمات گردشگری حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت‌های تشخیصی و درمانی داخل کشور برای جذب درآمدهای ارزی بخش سلامت از یک طرف و توسعه صادرات کالاهای سلامت‌محور دانش‌بنیان از جمله دارو و تجهیزات پزشکی از طرف دیگر، احکام مستقلی در لایحه‌ برنامه هفتم توسعه درج شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول