اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

«شماره ۱۰» روایتی از هوش و درایت رزمندگان ایرانی است

فیلم سینمایی «شماره ۱۰» هوش و ذکاوت و از خود گذشتگی افسانه‌ای قهرمانان حقیقی ایران را با زیبایی به تصویر کشیده تا حقیقت‌ پنهان شده پشت دروغ‌های رسانه‌های جهانی را بر مخاطب آشکار کند و آثار فرار از زندان غربی‌ها پیش چشمش رنگ بازد.

«شماره ۱۰» روایتی از هوش و درایت رزمندگان ایرانی است

باشگاه خبرنگاران توانا - شکوفه الهی‌نیا: بیش از یک قرن است هنر و سینمای جهانی علیه ایران و اسلام به پا خواسته و با به تصویر کشیدن خیال‌پردازی‌های دروغین ضد ایرانی و ضد اسلامی خود برای تخریب چهره آن‌ها تلاش می‌کند. غرب در این راه تمام هنر خود را به‌طور تخصصی به دنیای رسانه آورده است‌. علائم و نشانه‌های این تخریب را جز کسانی که در حوزه عملیات روانی مطالعه دارند نمی‌بینند اما ترکش‌های آن ذهن و روح هر بیننده‌ای را بدون آن‌که خود بفهمد مجروح می‌کند. قهرمان‌ها و ضد قهرمان‌های ما در پیش چشم و قلب مردم ناشناخته مانده‌اند.

قهرمان‌های واقعی چه بسا بررگتر از قهرمان‌های خیالی هالیوود و ضد قهرمان‌های حقیقی که پلیدتر از ضدقهرمان‌های دروغین آن هستند. ما برای مقابله با این دروغ‌های با هنر تزئین شده چه کردیم؟ چقدر حقیقت‌هایمان را با چاشنی هنر به ایران و جهان نمایش دادیم؟ یکی از تلاش‌های هنرمندانه برای نمایش حقیقتِ گوشه ‌ای از ظلم حقیقی در جهان را می‌توان در برخی آثار چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دید.

فیلم سینمایی «شماره۱۰» با نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری به داستان استوار اکبری می‌پردازد که در سال‌های پایانی جنگ هشت ساله ایران و عراق توسط رژیم بعث اسیر می‌شود. او در این مسیر بارها اقدام به فرار می‌کند ولی هر بار به چنگ نیروهای بعثی می‌افتد و به قرارگاه «قفس امن» که جایی برای بردگی کشیدن به سبک رم باستان از اسرای ‌ ایرانی بود، منتقل می‌شود. اسرای ایرانی در آنجا به بنایی برای قرارگاه مشغول بودند و به وحشیانه‌ترین روش‌ها با آن‌ها برخورد می‌شد. ۴۲ نفر از فرماندهان ایرانی نیز در این قرارگاه جدا از بقیه اسرا نگهداری می‌شوند و نام آن‌ها به دلایل امنیتیِ همسو با منافع رژیم بعث به صلیب سرخ اعلام نمی‌شد.

مجید صالحی در نقش استوار اکبری شب‌ها که اسرا می‌خوابند به همراه احمد و محمود و با استفاده از وسایل ساده‌ ساختمان‌سازی طی عملیات‌های هیجان‌انگیز و نفس‌گیر تلاش می‌کند میله‌های مسدودکننده کانال‌های زیرزمینی قرارگاه را بتراشد تا با فرار از اسارت نام آن ۴۲ نفر را به صلیب سرخ اعلام کند. در این مسیر با موانع و مشکلات زیادی روبرو می‌شود اما از پا نمی‌ایستد. در این مسیر به دام نیروهای مجاهدین و کردستان عراق که در تلاش برای کشف هویت استوار اکبری و استفاده از اطلاعات او بودند می‌افتد و در ظاهر خود را همراه با آن‌ها نشان می‌دهد اما حقیقت چیز دیگریست...

در بخش‌هایی از داستان به نظر می‌رسد استوار اکبری و یکی دیگر از شخصیت‌های همراهش به هدف اصلی خود پشت کرده و همسو با منافع شخصی خود و دشمنان ایران گام برمی‌دارند. او برای ماشین‌ها مخفیگاه سلاح طراحی و اجرا می‌کند تا بتوانند بدون دردسر سلاح جابجا کرده و علیه نیروهای ایرانی استفاده کنند. اما این فقط ظاهر داستان است چرا که دقایقی بعد پرده از آنچه پشت ذهنش اتفاق می‌افتد بر می‌دارد و ضربه‌ سنگینی به نیروهای بعث و مجاهدین می‌زند که خدمت‌رسانی‌اش به آن‌ها را جبران می‌کند.

در این داستان برخی از کلیشه‌های داستان‌پردازی‌های دفاع مقدس که گاه باعث خسته‌کننده و ملال آور شدن فیلم می‌شد، شکسته شده و در قالبی جدیدتر به همراه تصویرپردازی و طراحی چهره و لباس حرفه‌ای و جذاب به روایت بخشی از وقایع دردناک و نفس‌گیر اسارت‌گاه‌های رژیم بعث و تلاش آن‌ها برای نفوذ اطلاعاتی به ایران از طریق اسرای امنیتی می‌پردازد. همزمان روحیه میهن پرستی و اخلاق‌مداری همراه با مبارزه برای شکست نقشه‌های دشمن را در قهرمانان هشت سال جنگ ایران و عراق به تصویر می‌کشد تا حقیقت‌ پنهان شده پشت دروغ‌های رسانه‌های جهانی با صلابت به جان مخاطب بشیند و آثار فرار از زندان غربی‌ها پیش چشمش رنگ بازد.

این اثر که طبق داستان واقعی روایت شده، همزمان با نمایش رفتار‌ها و اهداف وحشیانه دشمنان ایران از جمله نیروهای‌ بعث، مجاهدین خلق، کردستان عراق و... با اسرای ایرانی، هوش و ذکاوت و از خودگذشتگی افسانه‌ای قهرمانان حقیقی ایران در مقابل سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی را نیز به زیبایی به تصویر می‌کشد. از ابتدای داستان تا نزدیک میانه‌های آن به پنهان ماندن هویت استوار اکبری با ذهن مخاطب بازی می‌شود و در نیمه‌ دوم در تشخیص قهرمان یا ضد قهرمان بودن شخصیت اصلی داستان، به چالش کشیده می‌شود و لحظات نفس‌گیری برای مخاطب رقم می‌زند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول