اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

امسال ۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در کرمانشاه متولد شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امسال ۱۴ مورد مادر باردار اچ‌ای‌وی مثبت شناسایی شده که تاکنون ۹ مورد از این تعداد نوزاد سالم به دنیا آورده چون تحت پوشش درمانی هستند.

امسال ۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در کرمانشاه متولد شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران در مقایسه با پیشرفت‌های پزشکی قبل و بعد از انقلاب، اظهار کرد: قبل از انقلاب در استان کمتر از ۵۰ واحد بهداشتی داشتیم در حالی که الان ۹۹۹ واحد بهداشتی از مرکز جامع سلامت گرفته تا پایگاه و خانه‌های بهداشت در حال ارائه خدمت هستند که ۷۰۰ واحد از این تعداد در روستاها واقع هستند.  

وی ادامه داد: پزشک در زمان قبل از انقلاب از کشورهای خارجی بودند که خوشبختانه الان فقط ۲۵۴ پزشک و ۵۴ داندانپزشک در ۳۵ مرکز در روستاهای استان مشغول خدمات‌رسانی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بحث امید به زندگی، اضافه کرد: امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود و الان بالای ۷۵ سال(برای مردان ۷۶ سال و خانم‌ها ۷۹ سال) افزایش یافته است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر استان در بحث آزمایشگاهی، افزود: در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان مجهز به آزمایشگاهی خوب هستند به طوریکه روزانه آب شرب مردم چند بار آزمایش می‌شود و دیگر نیازی به ارسال به مرکز استان نیست.

شکیبا در ادامه اشاره‌ای به پوشش واکسیناسیون داشت و گفت: سبد واکسیناسیون قبل از انقلاب بسیاربسیار کم بود. پوشش واکسیناسیون در آن زمان کمتر از ۲۰ درصد بود و الان ۹۹.۸ درصد جمعیت واکسیناسیون کامل دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سرخک در حال ریشه‌کنی است در حالی که زمانی عامل مرگ بسیاری از کودکان بود؛ سالیان سال است که گزارشی از فلج شل نداشته و در آستانه حذف این بیماری هستیم، یک مورد از مالاریا در استان مشاهده نشده خوشبختانه ریشه‌کن شده؛ ۱۳ سال است که تالاسمی ماژور در استان نداشته‌ایم؛ بیماری پوستی سالک به جزء مواردی که با درجه پایینی در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب گزارش شده در هیچ‌جای استان نداریم. 

شکیبا تصریح کرد: در بحث تشخیص و درمان اچ‌ای‌وی آزمایشگاه قطب غرب کشور هستیم، پوشش درمان ۹۶ درصدی را دارا هستیم به گونه‌ای که از ابتدای برنامه تاکنون ۱۳۲ مادر باردار اچ‌ای‌وی مثبت بوده که نوزاد سالم به دنیا آوردند و تمامی داروهای درمانی را به صورت رایگان دریافت کرده‌اند.

وی افزود: امسال ۱۴ مورد مادر باردار اچ‌ای‌وی مثبت شناسایی شده که تاکنون ۹ مورد از این تعداد نوزاد سالم به دنیا آورده چون تحت پوشش درمانی هستند.

شکیبا گفت: قبل از انقلاب کمتر ۳۰ درصد زایمان‌ها در بیمارستان انجام می‌شد، الان ۱۰۰درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط متخصصین و کادر بهداشت و درمان انجام می‌شود که تأثیر بسیار مثبتی در کاهش مرگ مادران باردار و نوزادن دارد.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول