اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس از امروز/ ارائه مشاوره‌های تخصصی به دانش‌آموزان معترض

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس از امروز خبر داد.

آغاز اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس از امروز/ ارائه مشاوره‌های تخصصی به دانش‌آموزان معترض

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس که در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد، اظهار کرد: اردوها سابقه طولانی دارد و یک موقعیت جذاب و تأثیرگذار برای دانش‌آموزان است؛ فرصت اوقات فراغت معمولا در تربیت و اهداف تربیتی تأثیرگذارتر است چون انگیزه بچه‌ها در اوقات غیر رسمی بیشتر است و از تکلیف و امتیازبندی خبری نیست، همچنین متربی در موقعیتی قرار می‌گیرد که اختیار عمل دارد.

وی با بیان اینکه همه مراکز تعلیم و تربیت برای اوقات غیررسمی یک امتیاز ویژه قائلند، گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول انقلاب، فرصت اوقات فراغت و اردوها، فرصت ویژه بوده است و اگر این فرصت جذاب با مسائل معرفتی آمیخته شود، تأثیر آن را چند برابر می‌کند.

باقرزاده با بیان اینکه  سازمان دانش‌آموزی تلاش کرده است که با تلفیق موقعیت اردو و سفرها با موقعیتی معنوی و معرفتی و جهت دهی آن از طریق زیارت اماکن مقدسه و امامان معصوم(ع)، سفر زیارت اولی‌ها را ترتیب دهد، افزود: مخاطب این دوره پایه‌های هفتم، هشتم و نهم از سراسر کشور هستند و کسانی انتخاب می‌شوند که تاکنون به زیارت امام رضا(ع) نرفتند.

وی اهداف عمومی این طرح را ارتقای مسؤولیت پذیری و مهارت‌آموزی دانش آموزان، رشد اجتماعی، شناخت رفقا، کشف و رشد استعدادهای دانش‌آموزان و رشد شخصیت آنها ذکر کرد و گفت: از جمله اهداف خاص این طرح می‌توان به انس و الفت با اهل بیت(ع)، شناخت ارزش زمان و مکان، شبکه سازی بین کادر مربیان و متربیان در کل کشور عنوان کرد چرا که معتقدیم کارهای فرهنگی مقطعی، نقطه‌ای، یک باره و دفعی اثر ماندگار ندارد بلکه کارهای فرهنگی فرایندی و مستمر، اثر از خود باقی می‌گذارند و برای مستمر شدن نیز نیاز داریم شبکه‌ای بین مربیان و متربیان ایجاد کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز فعالیت پویش «نامه‌ای به امام مهربانی‌‌ها»، برای شناسایی دانش‌آموزان زیارت اولی خبر داد و  افزود: امسال ۴۵۰۰ دانش‌آموز دختر به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که شامل ۹ دوره ۵۰۰ نفره است که در سفر اول دانش‌‌آموزان استان مرکزی، خراسان جنوبی و شهرستان های استان تهران حضور دارند که دو شب و سه روز برنامه داریم و برنامه معرفتی و تربیتی و شاد مدنظر است.

* هنوز از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی داخل مدرسه راضی نیستیم

باقرزاده در خصوص کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس، اظهار کرد: واقعیت این است که هنوز از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی داخل مدرسه راضی نیستیم. البته برنامه‌های متمرکز منطقه‌ای، استانی و کشوری به خوبی پیش می‌رود؛ از تشکل‌های دانش‌‌آموزی هم برای انجام فعالیت‌های‌شان تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ایام دهه فجر نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب را در ۵ هزار مدرسه برگزار کرده‌اند و بسیج دانش‌آموزی بحث‌های گفت‌وگومحور را با حضور دانش‌آموزان و مربیان هادیان را دارند و سازمان دانش‌‌آموزی پویش هیس‌طوری را برگزار می‌کند که تاکنون به ۳۷۵ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه رسیده است و دانش‌‌آموزان کتاب سرگذشت استعمار را می‌خوانند. حتی در برخی مدارس هر کسی کتاب  را خوانده و بخش‌های آن را روایت می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه‌ تزئین مدارس، جشن و سرود از برنامه‌های دهه مبارک فجر است، افزود: در اصفهان جشنواره سرود کلاسی با عنوان هر کلاس یک سرود راه‌اندازی شده است. به خود مربیان پرورشی گفته‌ایم که سؤالات جدی و شبهات دانش‌‌آموزان را جمع آوری کنند، اگر می‌توانند پاسخ دهند و در صورت نیاز از ما کمک بگیرند که بیش از ۶ هزار سوال دانش‌‌آموزان در کانال «درنگ» شبکه شاد را جمع‌آوری کرده و جواب می‌دهند. 

* کمبود 53 هزار مربی و معاون پرورشی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد کمبود مربیان پرورشی گفت: به صورت موقت با استفاده از ۱۵ هزار روحانی طرح امین، مشکل کمبود مربی را حل می‌کنیم البته امکان افزایش ظرفیت تا ۲۵ هزار نفر داریم که این افراد به صورت جهادی کار می‌کنند و نسبت استخدامی با آموزش و پرورش ندارند و ساعاتی را در مدارس حضور دارند.

وی افزود: راه حل دائمی حل مشکل نیروی انسانی معاونت پرورشی، جذب نیروی انسانی است که پیگیر هستیم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان در بخش مشاوران و مربیان در دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد؛ البته ظرفیت ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است و در چهار سال گذشته سهم ما از ۲۵ هزار نفر، هزار نفر مربی و مشاور است که درخواست ما ۵ هزار نفر است.

باقرزاده اضافه کرد: مورد دیگر بحث استخدام از طریق ماده ۲۸ است که ۱۱ هزار نفر پیش‌بینی شده است که گزینش آنها متفاوت است و باید ویژگی‌های مربی احراز شود و دارای سابقه فعالیت‌های پرورشی در مدارس و مساجد و ... باشند؛ همچنین دوره‌های ویژه برای آنها پیش‌بینی می‌کنیم.

وی به ذکر آمار پرداخت و گفت: ۴۷ هزار معاون و مربی پرورشی داریم که ۵۳ هزار معاون و مربی پرورشی کم داریم و ۷ هزار نفر نیز امسال بازنشسته می‌شوند. ضمن اینکه ۱۳ هزار و ۲۰۰ مشاور داریم که باید ۴۰ هزار مشاور داشته باشیم.  

* خدمات مشاوره‌ای خاص برای دانش‌آموزان معترض

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره مشاوره دانش‌‌آموزان که در ماجرای اغتشاشات دچار مشکل شدند، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای ناهنجاری‌هایی به وجود آوردند که عمدتا در خارج از مدرسه بوده است و در داخل مدرسه در روزهای اول ممکن است وجود داشت ولی در روزهای بعد در مدرسه به شدت کاهش پیدا کرد؛ تقریبا در ماه دوم جریانات ذکر شده، در مدرسه مشکلی نداشتیم.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزانی که دچار مشکل شدند و به کانون اصلاح و تربیت رفتند به شدت کم بوده و در حد انگشت شمار بود، افزود: فرزندان ما فرصت گفت‌وگو با پدر و مادرشان را ندارند چه برسد به مربیان و مدیران؛ باید این فرصت را برای همه به وجود آوریم و برای این افرادی که اشاره شد باید بیشتر باشد. 

باقرزاده افزود: دانش‌آموزانی که در استان‌های کشور دچار مشکل شدند البته منظور مشکل سطحی، اعتراض و سؤال داشتند به برنامه‌های یک روزه ۲۴ ساعته دعوت شدند که بیش از ۹۰ درصد آنها استقبال کردند؛ در آنجا فضایی به عنوان فضای گفت‌‌وگو فراهم شد و سؤالات‌شان را مطرح کردند. البته ممکن است راضی نشده باشند اما عنوان می‌کردند که سؤال‌مان را مطرح کردیم و یکی گوش کرد. وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی و حتی مدیران استانی به درخواست ما برای شنیدن حرف دانش‌آموزان به مدارس رفتند؛ حتی وزیر آموزش و پرورش شخصا در مدارس سمپاد حضور یافت و حرف بچه ها را شنید.

وی ادامه داد: برای آن دسته از دانش آموزانی که اشاره شد و نیاز ویژه داشتند، تیم فوریت مشاورین تشکیل دادیم. این تیم فوریت با خانواده و خود دانش‌آموز، مربیان و معلمان دانش‌آموز گفت‌وگو کردند و اقداماتی که لازم به انجام است مانند تغییر کلاس و ..‌. انجام شد و ما مشکلی از حیث اغتشاشات نداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بچه‌های ما به شدت نیاز به مشاوره‌های تخصصی دارند. دختران و پسران به دلایلی چون تحت تأثیر قرار گرفتن در فضای مجازی و شبهات شدید، نیاز به مشاوره تخصصی دارند حتی ممکن است برخی دختران دچار اختلالات هویت جنستیی باشند که احتیاج به مشاوره دقیق دارند لذا در جاهایی که مشاور نداریم درخواست کردیم با خط ۱۵۷۰ فوریت مشاوره‌ای تماس بگیرند و اگر جواب نگرفتند برای مشاوره تخصصی ارجاع می‌شوند.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزانی که در حوادث اخیر فعالیتی داشتند و با مشکل مواجه بودند برای ادامه تحصیل مشکلی ندارند؟، افزود: برای ادامه تحصیل این بچه‌ها هیچ مشکلی نداریم. رهبر معظم انقلاب اخیرا به اغتشاشات عفو دادند، این بچه‌ها که حتی جزو اغتشاشگران نیز به حساب نمی‌آیند و در نهایت می‌توان گفت معترض هستند.

* شرکت ۲۹۶ هزار دانش‌آموز در اعتکاف

باقرزاده درباره اعتکاف دانش‌‌آموزی هم گفت: برای اعتکاف به دانش‌‌آموزان اجبار و توصیه نکردیم اما ۱۹۶۰ مسجد در سراسر کشور به اعتکاف دانش‌‌آموزی اختصاص یافت که ۲۹۶ هزار دانش‌آموز در اعتکاف شرکت کردند. تأکید ما این بوده که اعتکاف برای این سن، کاملا دانش‌‌آموزی باشد یعنی در عین برنامه‌های معرفتی، شاد باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول