اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

برای جوایز دستوری.../ نگاهی به نارضایتی هنرمندان آمریکا از بی‌عدالتی در جایزه گرمی

چند ماه پس از آغاز آشوب‌های پاییز امسال، شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ «برایِ...»، با اعلام همسر رئیس جمهور آمریکا، برنده جایزه شایستگی ویژه در مراسم گرمی شد. جایزه‌ای که خود هنرمندان آمریکایی از روند اعطای آن، خاطره خوشی ندارند.

برای جوایز دستوری.../ نگاهی به نارضایتی هنرمندان آمریکا از بی‌عدالتی در جایزه گرمی

باشگاه خبرنگاران توانا|شکوفه الهی‌نیا: ششم فوریه ۲۰۲۳ معادل ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بعد از گذشت چند ماه از آغاز آشوب‌ها در ایران و پس از اعلام نظر صریح آمریکا در قبال آن، شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ «برای...»، در آمریکا برنده جایزه شایستگی‌ ویژه در مراسم گرمی شد. مراسمی که نارضایتی بسیاری از سوی مخاطبان آمریکایی متوجه آن است و در این گزارش قصد داریم به گوشه‌ای از نارضایتی چهره‌های مطرح هنری آمریکا از این جایزه و بی‌عدالتی‌های آن بپردازیم.

مراسم جوایز گرمی که هر ساله در حاشیه و ذیل مراسم اسکار آمریکایی برگزار می‌شود به همراه دو مراسم «امی» و «تونی» یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های موسیقی در جهان است. در شصت‌وپنجمین مراسم «گرمی» موزیک «برای ...» شروین حاجی‌پور، برنده جایزه بهترین آهنگ در زمینه تغییرات اجتماعی شد. جایزه‌ای که البته تاکنون در این برنامه وجود نداشته و امسال به گرمی افزوده شده است. اما این، تنها صحنه آرایی آشکار برای سیاسی کردن یک جایزه هنری نیست.

سال‌ها پیش خبرنگاران لس‌انجلس‌تایمز نام ۵ هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای هیأت داوران اسکار را کشف و درباره آنها تحقیق کردند. آن‌ها فهمیدند بیشتر افراد هیأت داوران افرادی ناشناخته هستند که صلاحیت آن‌ها زیر سؤال است. برای نمونه در میان داوران جای منتقدان نامی یا فیلم‌شناسان برجسته خالی است و بیشتر آن‌ها را افرادی غیر سینمایی تشکیل می‌دهند. طبق محاسبات ۹۴ درصد از اعضای داوران سفیدپوست هستند، ۷۷ درصد آن‌ها مرد هستند و میانگین سن آنها ۶۲ سال است و تنها ۱۴ درصد از اعضای داوران اسکار زیر ۵۰ سال سن دارند. ۱۲ درصد از جمعیت آمریکا رنگین‌پوست‌اند، اما در مجمع اسکار تنها ۸ درصد از آن‌ها حضور دارند، ۱۵ درصد از مردم آمریکا لاتین هستند و اسپانیایی صحبت می‌کنند، در حالی که در اسکار هیچ نماینده‌ای ندارند و بطور معمول ۵۰ درصد جمعیت آمریکا را زنان تشکیل می‌‎دهند و تنها ۲۳ درصد از نمایندگان اسکار زن هستند.

چند سال بعد در حاشیه مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ که آثار سینمایی را مورد بررسی قرار می‌دهد یکی از بازیگران زن هالیوودی به نام کری مولیگان در مصاحبه‌ای با نشریه ورایِتی در مورد جوایز آکادمی اسکار و نامزد شدن پنج مرد در بخش بهترین کارگردان با وجود ساخت فیلم‌های باکیفیت توسط زنان، ادعا کرد فیلم‌ها توسط رأی‌دهندگان دیده نمی‌شوند و گفت: فکر نمی‌کنم بشود آن فیلم‌ها را نگاه کرد و آن‌ها را شایسته‌ جایزه ندانست. نمی‌دانم سیستم ارسال ۱۰۰ فیلم برای رأی‌دهندگان درست کار می‌کند یا نه. شاید بهتر باشد کسی اجازه‌ رأی دادن نداشته باشد مگر اینکه ثابت کند تمامی فیلم‌ها را دیده است. باید آزمونی در کار باشد زیرا فیلم‌هایی که جا مانده‌اند آثار بسیار درخشانی‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: آکادمی و تمام مؤسسات برگزار کننده‌ مراسم اهدای جوایز اعضایی دارند که به‌شدت سرشان شلوغ است. در این سال هالیوود ریپورتر اعلام کرد مراسم گرمی نیز مانند سایر رویدادهای مشابه افت قابل‌ توجه تعداد مخاطبان را تجربه کرده‌ است.

این جوایز که توسط داورانی با هویت مجهول و با معیارهایی مجهول‌تر در مراسمات اسکار و تونی و گرمی به هنرمندان اهدا می‌شود، حتی از نظر ابرهنرمندان حوزه موسیقی آمریکا نظیر بیانسه، جاستین بیبر، دریک، کانیه وست، نیکی میناژ و... طبق عدالت و نظرات کارشناسی‌شده نیست. به گزارش روزنامه گاردین در گرمی سال ۲۰۱۷ کانیه وست، جاستین بیبر و دریک، سه موسیقی‌دان نامزد جوایز گرمی به ‌دلیل عدم تطابق افراد برگزیده با جمعیت موسیقی‌دانان، اعتراض خود را نسبت به این مراسم اعلام کردند. وست هم به رعایت نکردن تنوع نژادی معترض است. او که تا کنون ۲۱ جایزه گرمی را دریافت کرده، می‌گوید وقتی در برابر یک خواننده سفیدپوست قرار می‌گیرد، محکوم به شکست می‌شود.

سال بعد «ویک‌اِند» ستاره سبک آراَندبی که یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های سال ۲۰۲۱ را ارائه کرده بود، جوایز گرمی را مورد انتقاد قرار داد. او که تا به حال سه بار برنده جایزه گرمی شده، با اشاره به عدم اظهار نظر تخصصی و سیاست‌زدگی این مراسم در توئیتی گرمی را به فساد متهم کرد و گفت: شما به من، طرفدارانم و شفافیت در این صنعت مدیون هستید… . همچنین ساموئل جکسون، بازیگر سرشناس، ، طی نامه‌ای سرگشاده به رویکرد تبعیض نژادی در اسکار اعتراض کرده‌است. طی ۸۴ سال تنها ۴ درصد از برندگان اسکار سیاه‌پوست بودند.

حالا این فساد آمریکایی که با تبعیض نژادی و جنسیتی، حتی هنرمندان مطرح آمریکا را از عدالت محروم می‌کند، نه تنها رپرهای اجتماعی برجسته‌ آمریکا را مستحقق این تقدیر در مراسم گرمی نمی‌داند، بلکه با ابداع یک جایژه ویژه جدید، همسر رئیس جمهور آمریکا را روی سن می آورد تا جایزه‌ بهترین موسیقی در زمینه تغییرات اجتماعی را به خواننده‌ای از ایران بدهد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول