اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

همراه با امیرعبداللهیان از موریتانی تا آمریکای لاتین؛ سفر به دوردست‌های طلایی

وزیر امور خارجه در راستای نگاه دولت سیزدهم به آمریکای لاتین و در نخستین سفرش به این منطقه به نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا رفت و قبل از آن هم دیداری کوتاه از موریتانی داشت و در رایزنی با مقامات این کشورها، راه‌های گسترش مناسبات را مورد بررسی قرار داد.

همراه با امیرعبداللهیان از موریتانی تا آمریکای لاتین؛ سفر به دوردست‌های طلایی

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی سیاسی و در نخستین سفرش به آمریکای لاتین راهی این منطقه شد. وی پیش از حضور در این منطقه به موریتانی یازدهمین کشور بزرگ آفریقا در شمال غرب این قاره سفر و با مقامات این کشور آفریقایی و مدافع فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد.

«مرتضی محمودوند» نماینده مردم خرم آباد در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، «عیسی کاملی» دستیار وزیر ور مدیرکل آمریکا، «مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، «علی چگنی» مدیرکل دفتر دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، «عبدالله نکونام قدیری» معاون سخنگو و مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای، «مجتبی بنی اسدزاده» دستیار وزیر در امور اجرایی و «رضا نظرآهاری» مشاور وزیر امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کردند. البته مهدی شوشتری پس از سفر به موریتانی به تهران بازگشت.

* سرزمین ناشناخته

سرزمین موریتانی که در قدیم به نام «شنقیط» شناخته می‌شد، در دوره استعمار فرانسه به موریتانی مشهور شد. این کشور در ۲۸ نوامبر ۱۹۶۰ از سلطه فرانسه رهایی یافت و مستقل شد.جمهوری اسلامی موریتانی با ۱۰۳۰۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از پروسعت ترین کشورهای آفریقای غربی و به عنوان پل ارتباطی بین شمال و غرب آفریقا محسوب می‌شود.بیش از ۵۰ درصد خاک این کشو را شن‌زار پوشانده است. ۹۶ درصد مردم این کشور اهل سنت مالکی هستند.

 

 

دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه موریتانی و شرکت در ضیافت شام همتای خود از جمله برنامه‌های این سفر بود. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در بدو ورود به نواکشوت مورد استقبال «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه موریتانی قرار گرفت و از آنجا به دیدار «محمد ولد غزوانی» رئیس جمهور این کشور رفت.

محمد ولد غزوانی رئیس جمهور موریتانی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که در تیر ۱۳۹۸ برگزار شد با کسب ۵۲ درصد آرا پیروز این دور از انتخابات شد. وی در ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ با ادای سوگند در برابر شورای قانون اساسی به عنوان نهمین رئیس‌جمهور موریتانی عهده‌دار این سمت شد.

 

امیرعبداللهیان پس از دیدار با غزوانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد که گفت‌وگوهای مهم و سازنده‌ای را با رئیس جمهور موریتانی داشته و افزود: حامل سلام‌های گرم آقای دکتر رئیسی برای همتای خود بودم و فرصتی فراهم شد تا در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از نزدیک در کشور دوست و برادر گفت‌وگو کنیم. از تلا‌ش‌های سازنده و ارزشمند رئیس جمهور موریتانی در پیگیری ابتکار عمل مبارزه با تروریسم و تقویت صلح و امنیت پایدار در صحرای غربی قدردانی شد. جمهوری اسلامی ایران خود در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و از هر اقدامی که به ثبات و امنیت منطقه، آفریقا و جهان جهان کمک می‌کند، استقبال می‌کند.

بررسی مسائل منطقه از جمله حمایت از مردم و آرمان فلسطین و توسعه روابط بین کشورهای اسلامی و برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت در اسفند ماه از جمله مواردی بود که در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس جمهور موریتانی درباره آن بحث و تبادل نظر شد. رئیس جمهور موریتانی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم خود به آیت‌الله رئیسی، روابط دو کشور را تاریخی و مستحکم خواند و نقش ایران در مبارزه با تروریسم را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد.

گفتنی است نیمه دوم مارس نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی موریتانی با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه این کشور دیدار و پس از آن در ضیافت شام رسمی همتای خود شرکت کرد. در دیدار وزرای خارجه ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت و امیرعبداللهیان از اقدامات موریتانی در برقراری صلح و استقرار آرامش در منطقه صحرای غربی حمایت کرد. مرزوک هم بر گسترش تعاملات فیمابین تأکید کرد. حمایت از مردم و آرمان فلسطین هم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

 

گفتنی است وزرای خارجه دو کشور پیش از این در نیویورک دیدار کرده و رایزنی تلفنی هم داشتند. حسین امیرعبداللهیان ۳۰ فروردین ماه سالجاری در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر امور خارجه و همکاری‌های جمهوری اسلامی موریتانی ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط با کشور موریتانی استقبال می‌کند. وزیر امور خارجه همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی از مواضع اصولی موریتانی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.

محمد سالم ولد مرزوک هم روابط دو کشور را مستحکم و صادقانه خواند و با توجه به ظرفیت‌های موجود خاطرنشان کرد: موریتانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های خود و در راستای منافع متقابل استقبال می‌کند. وزرای امور خارجه ایران و موریتانی همچنین بر تداوم رایزنی و تبادل نظر در خصوص روند روابط دوجانبه و همچنین مسائل اساسی جهان اسلام تاکید و متقابلا از یکدیگر برای سفر به کشورهای متبوع خود دعوت کردند. (اینجا بخوانید)

مهرماه سال جاری هم حسین امیرعبداللهیان با «محمد سالم ولد مزروک» وزیر خارجه موریتانی در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مناسبات دوجانبه و مسائل بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با موریتانی هیچ محدودیتی دارد. وزیر امور خارجه موریتانی ضمن استقبال از ایده گسترش مناسبات راهبردی با ایران، بر توسعه مناسبات در حوزه‌های آموزش عالی، کشاورزی، ماهیگیری و انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد. وزیر خارجه موریتانی با اشاره به تحریکات و مداخلات خارجی اخیر در ایران اظهار داشت: غرب درصدد القای ارزش‌های خود به جای ارزش های اصیل اسلامی است و آنها دین و اعتقادات را نشانه گرفته‌اند. 

گفتنی است، موریتانی همچنین اخیرا به قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که سوم آذر ماه به تصویب رسید رای ممتنع داد.

پیش از سفر وزیر خارجه به موریتانی، تیمی از پزشکان متخصص ایرانی شامل ۱۷ پزشک از سازمان پزشکان بدون مرز مسلمان سفری به این کشور داشتند و اقدام به ویزیت و درمان رایگان بیماران در این کشور کردند. پزشکان ایرانی طی سه روز اول اقامت شان در موریتانی ۲۳ عمل جراحی از جمله شکستگی استخوان، زایمان، سزارین، آنژیوپلاستی قلب، افتادگی پلک، تومور‌های خوش خیم را با موفقیت انجام دادند. (اینجا بخوانید)

* مناسبات ایران و موریتانی

مناسبات ایران و موریتانی در این سال‌ها مناسباتی یکدست و بدون نوسان بوده و دو کشور دارای نقاط اشتراک فراوانی از جمله در موضوع فلسطین و تحولات سوریه هستند. از دیگر مواردی که دو کشور را به هم نزدیک‌تر می‌کند مخالفت با روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. براساس بررسی موسسه عزمی بشاره قطر این کشور به همراه الجزایر بالاترین میزان مخالفت با روند عادی سازی را به خود اختصاص داده‌اند. موریتانی از سال ۲۰۰۸ و در پی جنگ غزه اقدام به قطع روابط با رژیم صهیونیستی کرد. این کشور همچنین به ورود صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس و حمله اخیر نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین واکنش نشان داد.

موریتانی همچنین در پی بحران سوریه نیز بر راه‌حل سیاسی برای این بحران تأکید داشته و همچنین در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی مواضع روشن و مثبتی اتخاذ کرده است. این کشور دارای ظرفیت‌های فراوان اقتصادی است که با توجه به رویکرد دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم و نگاه ویژه برای کار با کشورهای مسلمان این ظرفیت‌ها می‌تواند به فعلیت درآید. همکاری در حوزه دارو و دانش بنیان از جمله مواردی است که می‌تواند در همکاری با این کشور آفریقایی مدنظر قرار گیرد. در همین خصوص آشنایی تجار و بخش خصوصی با ظرفیت‌های این کشور از جمله مواردی است که باید به آن اهتمام ورزید. این کشور در حوزه دامپروری و تامین دام مورد نیاز کشور و همچنین در حوزه شیلات دارای ظرفیت بالایی است که البته کشتی‌های اروپایی و ژاپنی به صید ماهی‌های فراوان در سواحل این کشور اقدام می‌کنند. الجزایر، بلژیک و لوکزامبورگ، برزیل، چین و فرانسه مهم‌ترین شرکای اقتصادی موریتانی هستند.

علاوه بر این، دیپلماسی سلامت هم از جمله مواردی است که در مناسبات با این کشور می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

نواکشوت در سال ۲۰۲۳ از سوی سازمان همکاری اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد و در همین خصوص نیز »محمدمهدی اسماعیلی» وزیر ارشاد سفری به موریتانی داشت و با رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

* ماناگوآ پایتخت انقلاب ساندنیست‌ها اولین مقصد در آمریکای لاتین

صبح چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه به وقت محلی رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه در نخستین مقصد سفر به آمریکا لاتین راهی ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شدند. اقیانوس آرام در غرب این کشور و دریای کارائیب در شرق آن قرار دارد و از شمال با هندوراس و از جنوب با کاستاریکا هم مرز است. با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر که ۴۶.۲ آنها کاتولیک هستند و۳۸.۳ درصد هم اوانجلیک (پروستان) که زبان رسمی آنها اسپانیایی است. نیکاراگوئه مذهب رسمی ندارد، اما بیشتر مردم آن پیرو شاخه کاتولیک رومی هستند. تنوع زیست جانوری، آب‌ و هوای گرمسیری و آتشفشان‌های فعال گردشگران زیادی را به این کشور کشانده است.

 

سفری همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمانی انقلاب اسلامی با انقلاب ساندنیستی در نیکاراگوئه (۲۹ ژوئیه ۱۹۷۹)، موضوعی که در دیدارهای وزیر خارجه با مقامات نیکاراگوئه به کرات از سوی آنها مطرح و بر آن تأکید شد. پس از گذشت بیش از ۱۰ ساعت پرواز، هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و هیأت همراه وارد ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد و امیرعبداللهیان در بدو ورود به ماناگوآ مورد استقبال «دنیس مونکادا» وزیر خارجه و «لائور آنو اورتگا» دستیار ارشد رئیس جمهور در امور سرمایه‌گذاری، تجارت و همکاری‌های بین‌المللی قرار گرفت.

 «لائور آنو اورتگا» دستیار ارشد رئیس جمهور نیکاراگوئه در بدو ورود امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت: نیکاراگوئه به عنوان کشور و بازیگر مهم در منطقه آمریکای لاتین می‌تواند به صادرکننده و ویترین محصولات ایرانی در این منطقه تبدیل شود.

 

 

دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز طی اظهاراتی با اشاره به انقلاب اسلامی در ایران و انقلاب ساندنیستی در نیکاراگوئه خاطرنشان کرد: دو انقلاب برادر که با هم در یک مسیر حرکت می‌کنند و با امید به ساختن آینده‌ای بهتر. ما همچنان به مبارزه مشترک در راستای برقراری صلح و امنیت و داشتن دنیای چندقطبی ادامه می‌دهیم. برای ما مایه افتخار است در کشورمان پذیرای شما باشیم. حضور شما در راستای تقویت روابط در همه زمینه‌ها است و بار دیگر به مقامات شما و مردم نجیب ایران سلام و درود می‌فرستیم.

امیرعبداللهیان هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کشور گفت: من و همکاران در نیکاراگوئه و‌ همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب ساندنیستی در نیکاراگوئه در این کشور حضور داریم. (اینجا بخوانید)

* امضای یادداشت تفاهم مکانیسم همکاری و مشورت‌های سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه

امیرعبداللهیان پس از آن در محل وزارت خارجه نیکاراگوئه حضور یافت و با «دنیس مونکادا» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار یادداشت تفاهم مکانیسم همکاری و مشورت‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و نیکاراگوئه به امضای دو وزیر رسید. در دیدار وزرای خارجه بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه‌‌های اقتصادی، علمی و فناوری تأکید شد. امیرعبداللهیان برنامه جامع همکاری‌های دو کشور که در سفر ۲۷ آذر ماه وزیر خارجه نیکاراگوئه به تهران به امضا رسید را نقشه راه جدید و راهبردی برای گسترش روابط دو کشور خواند و یادداشت تفاهمی که در سفرش به ماناگوآ امضا شد را بستر مناسبی برای همکاری بین دو وزارت خارجه برشمرد.

 

 

وزیر خارجه نیکاراگوئه هم با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور از همکاری و همبستگی ایران و نیکاراگوئه در مجامع بین‌المللی و در مقابله با یکجانبه گرایی ابراز خرسندی کرد.وی همچنین گفت: مجددا بر همبستگی و حمایت از دولت دوست و برادر ایران در قبال تحریم‌ها و تهاجمات غیرعادلانه قدرت‌های غربی تأکید می‌کنیم. وزیر خارجه نیکاراگوئه همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امور خارجه ایران هم در دیدار با همتای خود گفت: در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دولت جمهوری اسلامی ایران نگاه به آمریکای لاتین و دوستان و متحدان ما در این بخش از جهان مورد توجه جدی ماست. امیرعبداللهیان پس از آن نیز در ضیافت رسمی شام همتای خود شرکت کرد.

به گزارش فارس، در سفر «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه به تهران در ۲۷ آذر ماه سالجاری سند برنامه جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید. وزیر خارجه نیکاراگوئه در آن دیدار ابراز امیدواری کرد با امضای برنامه جامع همکاری‌های دو کشور و برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و نیکاراگوئه در آینده نزدیک، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه ۲۸ آذر ماه سالجاری در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران شرکت کرد و طی اظهاراتی گفت: نیکاراگوئه هرگونه تلاش برای دامن زدن به ناامنی در ایران و همچنین تحریم‌های غیرقانونی علیه این کشور را محکوم می‌کند.

 وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه همچنین در مهر ماه سالجاری در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و دو طرف آخرین تحولات در روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند. دو وزیر خارجه دوم مهر ماه ۱۴۰۰ نیز در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند و وزیر خارجه در این دیدار آمادگی ایران را برای همکاری بیشتر با این کشور به منظور مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا اعلام کرد. امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت گسترش تجارت دو کشور از جمله در حوزه صادرات اوره، گاز، کالاهای پتروشیمی و دارو به نیکاراگوئه تأکید کرد. هشتم بهمن ۱۴۰۰ هم حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در خصوص توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو پیروزی دانیل اورتگا و جبهه ساندنیست‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه، تبریک گفت و بر آمادگی کشورمان برای توسعه و گسترش روابط و همکاری بین دو کشور تآٔکید کرد. 

* فاصله جغرافیایی بین دو کشور زیاد است، ولی قلب‌های ما به هم نزدیک است

حسین امیرعبداللهیان پیش از ظهر پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه به وقت محلی با «گوستاوو پورراس» رئیس مجلس نمایندگان نیکاراگوئه در محل این مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای خود بر اهمیت روابط بین پارلمان‌های دو کشور به ویژه در حوزه تصویب قوانین برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و رویکرد مراکز قانونگذاری دو کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ها تأکید کرد. رئیس مجلس نمایندگان، رئیس گروه دوستی و برخی از نمایندگان پارلمان نیکاراگوئه در این دیدار بر اهمیت روابط فیمابین به ویژه با توجه به پیروزی همزمان انقلاب اسلامی در ایران و انقلاب ساندنیستی در نیکاراگوئه در سال ۱۹۷۹ و ضرورت ارتقای همکاری‌های همه جانبه در ابعاد مختلف اقتصادی و پارلمانی تأکید کردند.

 

 

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار گفت: فاصله جغرافیایی بین دو کشور زیاد است، ولی قلب‌های ما به هم نزدیک است و حمایت پارلمان‌های دو کشور لازمه تحقق هر چه بهتر و طبیعی تر توافقات است. وی بر تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ماه‌های آینده به منظور پیشبرد هر چه بهتر مناسبات اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

* بازدید از پالایشگاه رویای آرمانی سیمون بولیوار

ظهر پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه دیپلمات عالیرتبه کشورمان به همراه هیأت همراه از پالایشگاه «رویای آرمانی سیمون بولیوار» واقع در «میرامار» در یکصد کیلومتری ماناگوآ بازدید کرد و در جریان روند فعالیت‌های این پالایشگاه قرار گرفت. وی در نشستی با حضور «ایوان آکوستا» وزیر دارایی، «لائور آنو اورتگا» دستیار ارشد رئیس جمهور، «سالوادور مانسل» وزیر انرژی و معدن و رئیس شرکت ملی انتقال انرژی و «فرانسیسکو لوپز» وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور تولید و تجارت شرکت کرد و در جریان اقدامات و طراحی‌های انجام شده در خصوص زنجیره کاری بخش‌های مختلف این پالایشگاه قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این نشست ضمن تحسین روحیه استقلال طلبی آمریکای لاتین و به ویژه نیکاراگوئه، توجه این کشور به حوزه انرژی و پیشرفت در این خصوص را امیدوارکننده خواند و بر همکاری ایران در این خصوص با نیکاراگوئه تأکید کرد.

وی پس از آن در جمع خبرنگاران عنوان کرد: نیکاراگوئه در مسیر توسعه قرار دارد و گزارش بسیار خوبی از برنامه توسعه پایدار اقتصادی نیکاراگوئه را استماع کردیم.در خصوص گسترش همکاری‌های همه جانبه از جمله در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی و انرژی تفاهم داریم.

* دیدار با اورتگا

عصر پنجشنبه نیز حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه با «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار کرد. در این دیدار «روساریو موریو» همسر رئیس جمهور، «دنیس مونکادا» وزیر خارجه، «لائور آنو اورتگا» دستیار ارشد رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور نیز حضور داشتند. اورتگا در این دیدار ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه ایران و ابلاغ سلام به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و ملت ایران، گفت: ما دشمن مشترک داریم، دشمنی که شما با آن مبارزه کردید و در سال ۱۹۷۹ آن را شکست دادید. همان دشمنی که ما در نیکاراگوئه با آن مبارزه کرده و در همان سال آن را شکست دادیم. وی افزود: دشمنان صلح و آرامش جهانی، همچنان سیاست های امپریالیستی خود را حفظ کرده و نه تنهای آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود بلکه همه دنیا را حیاط خلوت خود می دانند. اورتگا برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار را ابتکاری به جا خواند. وی همچنین گفت که دبیرکل سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری این سازمان ابزاری در دست امپریالیسم هستند. وی بر حق همه کشورها در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای هم تأکید کرد.

 

 

وزیر امور خارجه هم در این دیدار عنوان کرد: تحریم‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی مشکلات و مزاحمت‌هایی را برای ایران ایجاد کرده ولی ما در این مدت به پیشرفت‌های بزرگی نائل شدیم که تجربه ارزشمندی برای کشور ماست. وی با بیان اینکه طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است، گفت: هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم، اما در میز مذاکره با عزت، منافع ملی کشور را دنبال می‌کنیم. (بیشتر بخوانید)

گفتنی است، نیکاراگوئه همچنین در نشست اخیر شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) به قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن رای منفی داد.

روابط دیپلماتیک رسمی بین ایران و نیکاراگوئه در سال ۱۳۶۱ با افتتاح سفارت ایران در ماناگوآ آغاز شد و سه سال بعد در سال ۱۳۶۴ نیز سفارت نیکاراگوئه در تهران افتتاح شد. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور اندک است که نیازمند تشدید فعالیت در این خصوص است. جمهوری اسلامی ایران همچنین اقدام به ارسال واکسن برکت به این کشور کرد و نیکاراگوئه نخستین کشوری بود که این واکسن را دریافت کرد.

* سفر به کاراکاس

پس از پایان رایزنی‌ها، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با مقامات ونزوئلا راهی کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد، کشوری با قابلیت‌های فراوان از جمله ثروت‌های خدادادی، خاک حاصلخیز، آب شیرین، معادن طلا و منابع طبیعی و مهیا برای کشت فراسرزمینی و.... امیرعبداللهیان بامداد جمعه ۱۴ بهمن ماه به وقت محلی در فرودگاه مورد استقبال «رامون بلاسکسز» وزیر حمل و نقل و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور قرار گرفت. وی در بدو ورود ضمن خیرمقدم به امیرعبداللهیان، توسعه همکاری‌ها را برای رفاه و پیشرفت دو کشور مهم خواند و گفت که زمانی مادورو درباره ایران صحبت می‌کند با عشق و محبت صحبت می‌کند و از امیرعبداللهیان خواست که سلام‌های گرم مقامات این کشور را به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران ابلاغ کند. 

* همکاری‌ نزدیک‌تر نفتی

برنامه دیدارهای امیرعبداللهیان صبح جمعه ۱۴ بهمن ماه (به وقت محلی) در کاراکاس با دیدار با «طارق الیعسامی» معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیر نفت این کشور آغاز شد و وزیر امور خارجه در این دیدار بر توسعه و تقویت همکاری‌ها با ونزوئلا به ویژه اجرای تفاهمات تأکید کرد و خواستار رفع موانع و چالش‌ها و سرعت بخشیدن به روند همکاری‌ها شد. وی همچنین سفر نیکلاس مادورو به تهران را نقطه عطفی در روابط فیمابین خواند. وزیر نفت ونزوئلا هم با اشاره به تجربیات ایران در حوزه انرژی و فنی، نسبت به انتقال این تجربیات به ونزوئلا و همکاری نزدیکتر در حوزه نفت ابراز تمایل کرد.

 

پس از آن رئیس دستگاه دیپلماسی در محل وزارت خارجه ونزوئلا حضور یافت و با «خوزه خیل پینتو» همتای خود دیدار کرد و به رایزنی پرداخت و پس از آن در مراسم ضیافت رسمی ناهار وزیر خارجه ونزوئلا شرکت کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ونزوئلایی خود ضمن تبریک مجدد انتصاب وی به این سمت، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با ونزوئلا در تمامی زمینه‌ها و بدون هرگونه محدودیتی تأکید کرد. وی با تأکید بر خواست مقامات عالیرتبه دو کشور برای تلاش هماهنگ و هم افزا به منظور بی اثر کردن تحریم‌های غیرعادلانه علیه ملت‌های دو کشور، بر ضرورت اجرایی شدن توافقات فیمابین تأکید کرد. وزیر خارجه ونزوئلا نیز دو کشور را دو شریک مهم در عرصه دوجانبه و بین‌المللی خواند.

 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه شامگاه شنبه ۱۷ دی ماه در تماس تلفنی با پینتو همتای ونزوئلایی ضمن تبریک انتصابش به این سمت، ابراز امیدواری کرده بود که با همکاری و تلاش دو طرف، شاهد گسترش بیش از پیش روابط در همه زمینه‌ها باشیم. همتای ونزوئلایی هم دو کشور را دو شریک مهم در عرصه بین‌المللی خوانده بود.

 وزیر خارجه پس از دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا، از آن جا قدم زنان و به همراه همتای ونزوئلایی خود عازم مجلس ملی نیکاراگوئه شد و با «خورخه رودریگز» رئیس مجلس هم دیدار و گفت‌وگو کرد. 

 

 

رئیس مجلس ملی ونزوئلا در دیدار امیرعبداللهیان گفت: ایران در شرایط سخت و دشوار ثابت کرد که دوست و برادر واقعی ماست. خوشحالم در مقطعی که این همه هجمه و تعرضات از سوی امپریالیسم آمریکا علیه شما صورت می‌گیرد، پذیرای شما هستیم.

 

 

امیرعبداللهیان از آن جا هم عازم محل دیدار با خانم «دلسی رودریگز» معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا شد.

 

 

* دیدار با مادورو

دیدار با نیکلاس مادورو آخرین برنامه دیدارهای رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با مقامات ونزوئلا بود. وزیر خارجه در این دیدار با اشاره به امضای سند همکاری جامع بین دو کشور، اجرای سریع تفاهمات فیمابین در مسیر تقویت همکاری‌ها را امری مهم خواند. مادورو نیز بر تقویت و تحکیم همکاری‌ها تأکید کرد. رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار وزیر امور خارجه ضمن ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله رئیسی گفت: در سال جدید باید پروژه‌های همکاری را با قدرت پیگیری کنیم.

 

 

در این دیدار خانم «دلسی رودریگز» معاون اجرایی و خانم «خیمنس» معاون علوم و فناوری رئیس جمهور، «ویلمر کاست» وزیر کشاورزی، «رامون ولاسکز» وزیر حمل و نقل و تعدادی از مقامات ونزوئلایی حضور داشتند. 

 

به گزارش فارس، نخستین سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران در دولت سیزدهم بعدازظهر جمعه ۲۰ خرداد ماه محقق شد. سفری که به امضای سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا انجامید. نیکلاس مادورو صبح شنبه ۲۱ خرداد در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.

مادورو همچنین در این سفر به دیدار مقام معظم رهبری رفت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به ایستادگی ایران و ونزوئلا در مقابل آمریکا تأکید کردند: تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است. همزمان با سفر مادورو دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو تحویل ونزوئلا شد. آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در این باره گفت: تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی ساخته شده توسط مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین از فروشگاه ایرانی (اتکا / مگاصیص) واقع در شرق شهر کاراکاس بازدید کرد. نخستین فروشگاه کالاهای ایرانی چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ در کاراکاس پایتخت ونزوئلا با نام مگاصیص افتتاح شد. مگاصیص از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان استان خوزستان و در حوالی شهرستان سوسنگرد قرار گرفته و به علت جمعیت کم، کوچک و همچنین نزدیک بودن به مرز ایران و عراق در نخستین روزهای دفاع مقدس به تصرف دشمن بعثی درآمد.

 

 

وزیر خارجه جمعه شب و در آستانه میلاد علی بن ابیطالب در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس حضور یافت و با دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

* هاوانا مقصد پایانی سفر به آمریکای لاتین

صبح شنبه ۱۵ بهمن ماه نیز هیأت ایرانی به ریاست وزیر امور خارجه برای دیدار از هاوانا مقصد سوم سفر به آمریکای لاتین کاراکاس را به مقصد هاوانا پایتخت کوبا ترک کردند و بعد از حدود ۴ ساعت هواپیمای حامل رئیس دستگاه دیپلماسی ظهر شنبه به وقت محلی در فرودگاه خوزه مارتی هاوانا بر زمین نشست و وزیر امور خارجه در بدو ورود مورد استقبال مدیرکل بین‌الملل وزارت خارجه کوبا قرار گرفت و پس از آن به دیدار «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا رفت.

 

وزیر خارجه در دیدار با رئیس جمهور کوبا با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و توسعه همکاری‌های فیمابین تأکید کرد. وی همچنین از همکاری کوبا در تولید انواع واکسن مشترک در ایران قدردانی کرد. رئیس جمهور کوبا نیز گفت که این کشور علیرغم فشارها مصمم به همکاری با کشورهای دوست و رفع موانع و چالش‌‌های پیش رو است. میگل دیاز کانل همچنین افزود: دولت آمریکا فقط به منافع خود می‌اندیشد و ارزشی برای دیگران قائل نیست. ما استقلال سیاسی خود را به بهای سنگین به دست آورده‌ایم و آن را حفظ خواهیم کرد.

دیدار با «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا نیز از دیگر برنامه‌های حضور امیرعبداللهیان در هاوانا بود. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار روابط ایران و کوبا را مبتنی بر پایه‌های محکم و متین تاریخی خواند. وی مداخلات خارجی در امور داخلی کوبا و ترغیب آمریکا به ایجاد اغتشاش در این کشور در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۲ را مجددا محکوم کرد و گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی سیاست همزمان اعمال تحریم و مداخله از طریق ایجاد و تشویق اغتشاشات در کشورهای مستقل را دنبال می‌کنند. رودریگز هم روابط با ایران را برای کشورش اولویت خواند و تحریم‌های یکجانبه و مداخلات خارجی در امور داخلی کشورها را محکوم کرد و از مواضع ایران در حمایت از کوبا قدردانی کرد.

 

 

وزیر خارجه کوبا از سفر رئیس جمهور کوبا به ایران در سالجاری میلادی خبر داد و همچنین بار دیگر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را محکوم کرد و افزود: همبستگی خود را با ایران در خصوص اقدامات ثبات زدا و دخالت در امور داخلی این کشور اعلام می‌کنیم. رودریگز همچنین بر حمایت کوبا از حق همه کشورها برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد و مجددا مراتتب قدردانی خود را از ایران به خاطر حمایت‌های مستمر از کوبا در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرد. امیرعبداللهیان هم گفت که سیاست‌های تحریم‌های یکجانبه و قلدرمابانه آمریکایی‌ها در قبال کشورهای مستقل محکوم به شکست است.

گفتنی است، «الیو رودریگز پردومو»، معاون وزیر خارجه کوبا روز شنبه ۱۴ آبان ماه در حاشیه نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و در این دیدار با برشمردن زمینه‌های ارتقای همکاری‌های دو کشور خصوصا در حوزه اقتصادی، از طرف وزیر خارجه کوبا رسما از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به هاوانا دعوت به عمل آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شنبه شب و در آخرین برنامه دیداری خود با «ریکاردو کابریساس» معاون نخست‌وزیر کوبا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به معاون نخست‌وزیر کوبا اظهار داشت: دولت من توجه ویژه ای به آمریکای لاتین به ویژه کشور دوست و برادر کوبا دارد.

 

امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: ایران و کوبا برای استقلال سیاسی هزنیه‌های زیادی پرداخت کردند. معاون نخست‌وزیر کوبا نیز خطاب به امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم سفر شما نقطه عطفی برای تقویت روابط بین دو کشور باشد.

 

 

حسین امیرعبداللهیان در پایان این سفر در گزارشی توئیتری درباره حضورش در سه کشور آمریکای لاتین نوشت: در نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا و دیدار با مقامات عالی، همبستگی کشورهای مستقل در مناطق استراتژیک غرب آسیا و آمریکای لاتین مورد تأکید بود. تروریسم اقتصادی و استفاده ابزاری از حقوق بشر با هدف ایجاد فشار اجتماعی در بدنه مردم در کشورهای مستقل بی اثر شده است. یکجانبه گرایی به بن بست رسیده است.

هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و هیأت همراه بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی و بعد از حدود ۱۶ ساعت پرواز وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

 

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/ ت 809

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول