اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چین خواستار بازگرداندن لاشه بالُن ساقط شده خود شد

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن از آمریکا خواسته است بقایای بالن هواشناسی خود که توسط نیروی هوایی آمریکا ساقط شد را به پکن بازگرداند.

چین خواستار بازگرداندن لاشه بالُن ساقط شده خود شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش میان آمریکا و چین بر سر ورود یک بالن به حریم هوایی آمریکا و ساقط کردن این بالن توسط یک جنگنده، دولت چین اعلام کرد که خواستار بازگرداندن لاشه این بالن است.

چین می‌گوید این بالن یک بالن تحقیقاتی در زمینه آب و هوایی بوده اما آمریکا آن را یک بالن جاسوسی و اطلاعاتی خوانده است.  

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که پکن از آمریکا می‌خواهد که بقایای این بالن هواشناسی را به چین بازگرداند. این درخواست درحالی مطرح شده است که «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید روز دوشنبه خبر داد که آمریکا قصد ندارد بقایای بالن اطلاعاتی چین را به پکن بازگرداند.

وی در سخنانی گفت: «آمریکا قصد ندارد بقایای بالن سرنگون شده را به چین بازگرداند و واشنگتن بقایای این بالن را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: این بالن به آمریکا تعلق ندارد و به جمهوری خلق چین تعلق دارد. دولت چین به حمایت از منافع مشروع و قانونی خود ادامه خواهد داد. 

وی تاکید کرد که این بالن منحصرا برای مقاصد غیرنظامی بود و هیچ تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده نداشت.

 ارتش آمریکا یکشنبه (پنجم فوریه) اعلام کرد در جست‌وجوی بقایای «بالُن جاسوسی» چین است که شنبه سرنگون کرد. 

ژنرال گلن وان‌هرک رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی شمال آمریکا گفت نیروی دریایی در حال کار برای بازیابی بالن و محموله آن است و گارد ساحلی امنیت این عملیات را تامین می‌کند. 

دولت بایدن شنبه هفته جاری دستور سرنگونی بالن چین با استفاده از یک جنگنده پیشرفته رادارگریز «اف-۲۲» را صادر کرد.

پکن اقدام آمریکا را «واکنش افراطی صریح و نقض جدی عرف بین‌المللی» توصیف کرد. وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد ژی فنگ معاون وزیر خارجه این کشور اعتراض رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن درباره استفاده واشنگتن از زور برای حمله به بالن غیرنظامی ارائه کرد. 

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول