اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

پرداخت 2000 میلیارد تومان وام به معدن‌کاران/ خروج از رکود شرکت بزرگ تولید ماشین آلات معدنی

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان به معدن کاران تسهیلات پرداخت شد.

پرداخت 2000 میلیارد تومان وام به معدن‌کاران/ خروج از رکود شرکت بزرگ تولید ماشین آلات معدنی

فرید دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بیان کرد: صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی یک صندوق حاکمیتی است که ذیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور توسعه بخش معدن در معادن کوچک مقیاس تشکیل شده  است لذا این صندوق هیچگونه خدماتی به معادن بزرگ مقیاس که مالکیت دولتی و خصولتی دارند ارائه نمی‌دهد. 

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهار داشت: دلیل ایجاد این صندوق در  بدنه بخش معدن،  در ابتدا پوشش ریسک در بخش اکتشاف بود ولی به واسطه اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و ابلاغ آن سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری این صندوق برای گسترش حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی و بخصوص پوشش ریسک دامنه‌های فعالیت‌های صندوق در بخش بهره‌برداری و فرآوری گسترش یافت.  

وی اضافه کرد: بعد از آن نیز با توجه به ماهیت بخش معدن در برخورداری از منابع بانکی و منابع مالی، صندوق به عنوان رگولاتور برای تامین مالی بخش معدن به عنوان رکن ضامن وارد شد. 

دهقانی در ارتباط با خدمات صندوق در بخش اکتشاف اظهار داشت: این صندوق با صدور بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری پوشش ریسک می‌دهد به این ترتیب که اگر سرمایه‌گذاران طرح اکتشافی و پروانه اکتشاف ارائه دهند،  برای آنها بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری صادر می‌شود  و در صورتی که در هر مرحله‌ای به کانه یا ماده معدنی نرسیدند، صندوق 80 درصد میزان سرمایه‌گذاری انجام شده را با توجه به طرح اکتشافی به آنها می‌پردازد. 

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در رابطه با تامین مالی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف معدن جزء سرمایه‌گذاری‌های پر‌ریسک است این صندوق در رابطه با تامین مالی بخش اکتشاف به واسطه بانک‌های عامل تسهیلات یارانه‌ای ارائه می‌کند. 

وی اظهار داشت: صندوق بیمه همچنین در رابطه با بخش استخراج و تجهیز ماشین آلات پوشش ریسک استخراجی ارائه می‌دهد که البته این موضوع خیلی مورد توجه سرمایه‌گذاران و معدن کاران نبوده است زیرا اگر معدنی به استخراج برسد عمدتا ریسک‌هایش را پوشش داده است اما تسهیلات لازم برای ناوگان استخراج را ما در اختیار معدن کاران قرار می‌دهیم. 

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی بیان داشت: در ارتباط با بخش فرآوری  در راستای تحقق نهضت فرآوری در بخش معدن که تکمیل ارزش در این بخش است و بیشترین ارزش افزوده در بخش معدن را دارد، صندوق به واحدهای فرآوری که مرتبط با بخش معدن باشند تسهیلات ارائه می‌دهد که این کارکرد صندوق برای کلیت بخش معدن است. 

وی به بخشی از فعالیت‌های این صندوق اشاره کرد و گفت: در جهت رسوب تکنولوژی در بخش معدن حمایت معناداری از شرک‌های دانش بنیان فعال در بخش معدن و فرآوری انجام می‌ شود و به شرکت‌های دانش بنیان فعال در بخش معدن و فرآوری 4 درصد یارانه سود تسهیلات اعطا می‌کنیم. 

دهقانی اظهار داشت: همچنین برای افزایش استفاده از ماشین آلات ساخت داخل تسهیلات یارانه‌ای به خریداران این ماشین‌آلات پرداخت می‌شود تا این معدن کاران ماشین آلات داخلی را با تسهیلات کم بهره خریداری کنند.  

وی اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات، صندوق  بصورت مستقیم تسهیلات نمی‌پردازد بلکه به عنوان رکن ضامن عمل می‌کند و با ایجاد خط اعتباری بانک‌های عامل و به واسطه انعقاد قرارداد با آنها و به پشتوانه سرمایه صندوق خط اعتباری برای پرداخت تسهیلات ایجاد می‌شود که بر این اساس سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان به معدن کاران تسهیلات پرداخت شد. 

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان بیان داشت: در سال 1400 و حتی سال 1401 فراخوان‌های متعددی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن ارائه شد اما مورد استقبال واقع نشد زیرا فعلا شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن به صورت واقعی حضور ندارد. 

دهقانی در رابطه با سرمایه صندوق اظهار داشت: این صندوق در ابتدا با سرمایه 10 میلیارد تومان تشکیل شد اما در ادامه و در سال 1396 سرمایه صندوق به 141 میلیارد تومان رسید و در سال 1400 نیز سرمایه صندوق به 500 میلیارد تومان افزایش یافت در سال 1401 نیز سرمایه صندوق با افزایش قابل توجهی به 1600 میلیارد تومان رسید و و براساس گزارش توجیهی که ارائه داده‌ایم قرار است سرمایه صندوق به 5 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. 

وی با اشاره به انعقاد قرارداد صندوق با یک شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلان معدنی که تا چندی پیش به علت‌های مختلفی راکد مانده بود،  بیان داشت: تفاهمنامه‌ای بین صندوق بیمه با این شرکت به منظور خرید 600 دستگاه ماشین آلات معدنی توسط معدن کاران منعقد شده است و  تاکنون معدن کاران برای خرید 504 دستگاه ثبت نام کرده‌اند و درخواست‌های آنها در حال بررسی است. 

دهقانی اظهار داشت: روال کار نیز به این صورت است که حدود 70 درصد وجه خرید ماشین آلات به عنوان پیش پرداخت به شرکت سازنده ماشین آلات به واسطه بانک عامل پرداخت می‌شود و 30 درصد باقی مانده وجه خرید نیز در موعد تحویل پرداخت می‌شود.   

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول