اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

شمخانی: گسترش و تعمیق روابط اقتصادی اصلی ترین اولویت در همکاری‌های دوجانبه با روسیه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با دستیار پوتین گفت: گسترش و تعمیق روابط اقتصادی اصلی ترین اولویت در همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

شمخانی: گسترش و تعمیق روابط اقتصادی اصلی ترین اولویت در همکاری‌های دوجانبه با روسیه است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای به مسکو سفر کرده است بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) ۱۸ بهمن ماه با «ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدارسیون روسیه دیدار و درباره همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک گفت‌وگو کرد.

در این دیدار شمخانی با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی به عنوان‌ اولویت اصلی روابط ایران و روسیه، اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی در چارچوب توافقات روسای جمهور دو کشور را گام بسیار مهمی در این حوزه خواند.

شمخانی با اشاره به تلاش مشترک دو کشور برای سرعت بخشیدن به تکمیل کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: ساخت راه آهن رشت- آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب که قرار است با سرمایه گذاری روسیه انجام شود، تحولی راهبردی در مبادلات تجاری و ترانزیت کالا در منطقه ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بی اثرسازی تحریم‌های یکجانبه آمریکا را از دیگر نقاط مشترک مورد توافق ایران و روسیه برشمرد و بر اتخاذ راهکارهای اصولی در این مسیر تأکید کرد.

شمخانی گفت: ایجاد راه آهن اینچه برون- گرمسار نیز که در ردیف توافقات دو کشور محسوب می‌شود ضمن آن که اقدامی مهم در تکمیل زنجیره ترانزیت کالا در منطقه محسوب می‌شود در توسعه و شکوفایی استان‌های ساحلی خزر بسیار تعیین کننده است.

«ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین، نیز در این ملاقات با اشاره به نتایج سفر اخیر خود به تهران که در راستای تسریع در پیگیری و اجرای توافقات دو کشور در حوزه اقتصادی به ویژه تکمیل پروژه راه آهن شمال- جنوب قطعه رشت- آستارا صورت گرفت؛ بر اراده قاطع فدارسیون روسیه برای اجرای تعهدات خود تاکید کرد.

دستیار رئیس جمهور روسیه، حوزه انرژی و ترانزیت را در همکاری‌های دو کشور بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و همکاری در این زمینه را راهکار مناسبی برای بی اثرسازی تحریم‌های آمریکا برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر شمخانی به مسکو ضمن تقویت روابط همه جانبه، منجر به تسریع در اجرای توافقات دو کشور شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول