اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خبرگزاری فرانسه: خطر گرسنگی بازماندگان زلزله در ترکیه را تهدید می‌کند

یک رسانه غربی از کمبود غذای کافی و ناامن بودن منازل شهروندان ترکیه پس از زلزله مهیب این کشور خبر داد.

خبرگزاری فرانسه: خطر گرسنگی بازماندگان زلزله در ترکیه را تهدید می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال زلزله سنگین در ترکیه، رسانه‌های بین‌المللی به ابعاد این فاجعه طبیعی و وضعیت قربانیان و بازماندگان آنها پرداخته‌اند. 

«خبرگزاری فرانسه» روز دوشنبه در گزارشی نوشت، ساکنان و بازماندگان  شهر «شانلی اورفه» در جنوب شرقی ترکیه، با یک تهدید نامرئی اما قدرتمند «گرسنگی» روبرو هستند. خیابان‌های ترک خورده شانلی اورفه خالی هستند و هوا سرد و دما سنج بالای نقطه انجماد را نشان می‌دهد.

مردم شانلی اورفه مانند همسایگان خود در ۹ استان دیگر که در زلزله ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه و پس لرزه‌های ترسناک آن آسیب دیده‌اند، بر نیازهای اولیه جهت زنده ماندن تمرکز کرده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، قوی‌ترین زمین لرزه ترکیه در حدود ۱۰۰ سال اخیر در ساعات اولیه روز دوشنبه این منطقه دورافتاده مرزی با سوریه را لرزاند و بیش از ۵۰۰۰ نفر را در ترکیه و سوریه ن کشت.

اینک ده‌ها خانواده در شهر شانلی اورفه در طبقه همکف هتل «هیلتون» این شهر پناه گرفتند. اوایل روز سه‌شنبه، بیشتر والدین همراه با فرزندانشان از بیم زلزله مجدد نخوابیدند.

پدر سه فرند جان بدر برده از این زلزله گفت: «ساعت ۱۵:۰۰ به اینجا رسیدیم. عصر دیروز هتل به ما سوپ داد اما شب هیچ غذایی نبود. ما و بچه‌ها گرسنه‌ایم. امروز نانوایی‌ها تعطیل خواهند شد، نمی‌دانم چگونه نان پیدا می‌کنیم.»

به دلیل خطر فروریختن ناگهانی ساختمان، امکان ندارد از آپارتمان او که چند خیابان دورتر است، غذا آورده شود. این شهروند ترکیه‌ای در حالی که سرش را با تاسف تکان می‌داد، گفت «از بازگشت می‌ترسیم. ساختمان ما اصلا امن نیست.»

 

در ادامه این گزارش امده است، دولت ترکیه در تلاش است تا افرادی را که پس از فروریختن خانه‌هایشان مجبور به رفتن به خیابان‌ها شده‌اند اسکان دهد. صدها هزار نفر شب را در خوابگاه‌ها، مدارس، مساجد و دیگر ساختمان‌های عمومی سپری کردند، در حالی که دیگران در هتل‌هایی پناه گرفتند که درهای خود را رایگان باز کرده‌اند.

این در حالی است که تامین غذا و سایر کمک‌های اولیه برای آنها یک چالش بوده است. طوفان جاده‌های منطقه را که برخی از آنها در اثر لرزه‌ها به شدت آسیب دیده‌اند، تقریبا صعب العبور کرده و  بسیاری از فرودگاه‌های محلی بسته شده و باند فرودگاه های آنها نیاز به تعمیر دارند.

«مهمت سیلده» ۵۶ ساله، پدر ۶ فرزند گفت: «ما یک کاسه کوچک سوپ داشتیم، این کافی نیست.»

او امیدوار است که شهرداری محل در نهایت مواد غذایی را تامین کند. اما فعلا که خبری نیست. یک شهروند دیگر این شهر که با سه فرزندش قبل از سپیده دم دوشنبه تنها با سه پتو و تلفن همراه خود گریختند، ترجیح دادند با یک وعده غذایی کنار بیایند تا اینکه در باد و باران سرد منتظر بمانند.

 

این خانم محجبه ترکیه‌ای گفت: «ما فقط دیروز عصر چای و قهوه خوردیم، هیچ چیز دیگری نداشتیم.در حال حاضر ما چیزی جز پتو نداریم.»

رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه در ۱۰ استان زلزله ‌زده این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه،  از افزایش شمار جانباختگان زلزله این کشور خبر داد.

اردوغان در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد، اعلام کرد: «شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه به ۳۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان به ۲۲۱۶۸ نفر رسیده است.»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «در مناطق زلزله‌زده به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم. شرایط آب‌و‌هوایی مانع رسیدن کمک‌ها به زلزله‌زدگان می‌شود. قطر خود را برای ارسال ۱۰ هزار کانتینر به ترکیه آماده می‌کند و پیشنهادهای دیگری نیز برای کمک مطرح شده است» (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/ ت 818

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول