اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

آشپزی| لطفا این پلوی اصیل را به منوی غذایتان اضافه کنید

کلم پلو از آن دسته غذاهایی است که در لیست غذاهای اصیل ایرانی می گنجد، حالا می خواهد از نوع شیرازی اش باشد یا تهرانی و یا هرکجای این سرزمین؛ مهم این است که به ارزش غذایی این پلوی خاص و خوش خوراک پی ببریم و آن را به منوی غذایی خود چه در سفره های روزانه و چه در سفره های مجلسی اضافه کنیم.

آشپزی| لطفا این پلوی اصیل را به منوی غذایتان اضافه کنید

گروه زندگی-اگر می خواهید یک پلوی نارنجی رنگ جدید به منوی پلوهای نارنجی تان اضافه کنید تا هم دست خودتان برای آشپزی بازتر شود و هم بتوانید دل بچه‌های خانه که اکثرشان عاشق این نوع پلوها هستند را به دست آورید، کلم پلوی تهرانی گزینه بسیار خوبی است. حتما با خودتان می‌گویید مگر کلم پلو یک غذای سنتی شیرازی نبود؟ بله درست می فرمایید و ما هم قرار نیست اصالت این غذا را زیر سوال ببریم و مدعی اسم و رسم این غذای محبوب باشیم اما خب اگر می گوییم تهرانی، از آن جهت است که قصد داریم یک کلم پلوی ساده و لذیذ با کلم برگ سفید و بدون سبزی معطر بپزیم که خب ظاهرا به این مدل، کلم پلوی تهرانی می گویند تا خدایی نکرده خدشه ای به اصالت کلم پلوی شیرازی با آن کلم های قمری پرخاصیت و سبزی های معطرش وارد نشود.

 راستی بگذارید با یادآوری یک موضوع مهم از حقوق این غذا دفاع هم بکنیم. درحقیقت این غذای ساده اما پرطرفدار صرفا قرار نیست محبوب بچه ها باشد، بلکه عنوان دار یک غذای خاص مجلسی است و جایگاه ویژه ای در سفره های مهمانی دارد، پس به هیچ وجه آن را دست کم نگیرید و اگر خواستید دوست و فامیل را به یک دورهمی دعوت کنید، کلم پلو را در اولویت بگذارید.

یک پلوی مجلسی محبوب با موادی ساده

برای پخت این غذای خاص به چه موادی نیاز دارید و چقدر باید هزینه کنید؟ خوشبختانه باید بگوییم که مواد موردنیاز این غذا از دسترس ترین مواد است و هزینه چندانی هم ندارد.

کلم پلو برای یک خانواده 4، 5 نفره

یک کلم متوسط 

حدود 150 گرم گوشت چرخ کرده 

 مقداری رب

زعفران دم کرده

زردچوبه و نمک

4 پیمانه برنج 

معمولا همه این ها به غیر از کلم سفید معمولا در خانه موجود هستند. برای تهیه کلم سفید هم نگران نباشید؛ یا خودتان از خانه بیرون بزنید تا هم هوایی تازه کرده باشید و هم کلم را تهیه کنید و یا کلا این کار را به هرکسی که بیرون از خانه است بسپارید. به هرحال دیر نمی شود، زیرا کلم پلو از آن غذاهایی است که گرچه پختش ظرافت خاصی می طلبد اما انصافا اگر کمی تر و فرز باشید، یکی، دو ساعته آماده است. یعنی تا اعضای خانواده با یک چای لب دوز و کمی میوه تازه، خستگی را از تنشان در کنند. غذای تان هم سر سفره خواهد بود.

لطفا دست به چاقو شوید

از هرچه بگذریم، سخن دوست خوش تر است. بیایید برویم سر اصل مطلب. خرد کردن کلم ها اولین کاری است که باید انجام دهید. دور خردکن و رنده را خط بکشید چون قرار نیست سالاد کلم درست کنیم، بلکه می‌خواهیم کلم‌هایی متوسط و یکدست داشته باشیم، پس چاره کار یک چاقوی تیز و یک سینی بزرگ است. احتمالا وقتی مشغول این کار هستید، بچه‌ها دور و برتان رژه می روند تا دستی بر آتش داشته باشند، همین که یک چاقوی کند بی خاصیت با یک سینی کوچک و مقداری کلم جلویشان بگذارید، انگار همه مشکلات جامعه بشریت را حل کرده اید. اول کمی با کلم ها و چاقوی کند کلنجار می روند و بعد هم بدون سلاح سرد با دست به جان شان می افتند اما اشکالی ندارد، همه این کارها بخشی از رشد جسمی و ذهنی آن هاست، پس لطفا به جای آنکه خودخوری کنید، به خاطر سلامتی فرزندتان شاکر خداوند باشید.

ورود به حوزه استحفاظی آزاد است!

بعد از خردکردن کلم ها که دقت و ظرافت یک کدبانوی ماهر را می‌طلبد، از اینجا به بعد را می‌توانید به یک آدم مشتاق مثلا همسرتان بسپارید و بروید سراغ آماده کردن آب برنج. اینکه همیشه فکر می‌کنید مردهای خانه، میلی به آشپزی ندارند، تفکر اشتباهی است؛ مردها بیشتر به این دلیل وارد میدان نمی‌شوند، چون از شما امپراطورهای آشپزخانه روی باز نمی بینند و ترجیح می‌دهند، پا به حوزه استحفاظی تان نگذارند اما وقتی آنها را به همکاری در آشپزی دعوت کنید، خواهید دید که بعد از کمی نازکردن تصنعی، چطور پای کار می آیند و حتی با ایده های جدیدشان، شگفت زده تان می‌کنند.

 از آن ها بخواهید کلم را با مقداری روغت تفت دهند تا کلم ها کاملا سبک و کمی سرخ شود. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید پیاز داغ هم به کلم ها اضافه کنید اما اصراری برای این کار نیست و تاثیر چندانی در طعم غذایتان ندارد.(می توانید براساس قیمت پیاز تصمیم گیری کنید!) در مرحله بعد باید گوشت چرخ کرده، زردچوبه و سه قاشق رب را با کلم ها تفت دهید و سپس زعفران دم کرده و درنهایت نمک را به موادتان اضافه کنید. دقت داشته باشید که رب نباید بیش از حد باشد، چون ما از کلم پلو، یک غذای نارنجی کمرنگ انتظار داریم با طعم غالب زعفران نه یک پلوی قرمز با طعم غلیظ رب! البته این نکته بیشتر جهت تاکید برای آقایان است چون معمولا آن ها اعتقادی به واژه مقداری ندارند و احتمالا سه قاشق رب، خیلی راضی شان نمی‌کند پس وقتی درحال هنرنمایی در آشپزخانه هستند، زیرچشمی و باظرافت هرچه تمام، حواستان به آن ها باشد تا طعم واقعی کلم پلو حفظ شود و همگی از نتیجه کار راضی باشید.

بله مواد کلم پلو به همین راحتی آماده می شود و فقط می ماند دم انداختن برنج که آن هم خودتان استادید. هنگام آبکش کردن برنج، مواد کلم پلو را لابه لای برنج بریزید و اجازه دهید تا برنجتان دم بیفتد.

چند نکته که باید بدانید

این غذا به رغم تمام سادگی اش چند فوت کوزه گری دارد که نباید از آن ها غافل شوید. مثلا اینکه برای خیس کردن برنج باید یک پیمانه کمتر از تعداد نفرات درنظر بگیرید، چون خود مواد کلم پلو، به شایستگی هرچه تمام می تواند جای خالی آن یک پیمانه برنج را پرکند.

نکته دیگر اینکه وقتی می‌خواهید در آخرکار، طبق روال معمول کمی روغن روی برنج بریزید، حتما چربی برنج را چک کنید، چون بخش زیادی از روغن موردنیاز برنج تان با مواد کلم پلو، لابه لای برنج جا خوش کرده و نیاز به روغن زیادی برای اضافه کردن نیست. لطفا این نکته را نشنیده نگیرید! واقعا خوردن کلم پلویی که روغن از آن چکه می کند، خیلی به مذاق تان خوش نمی آید و آنوقت ما می مانیم و دعای خیر شما از دستور پخت کلم پلو!

و آخرین نکته که البته بیشتر یک پیشنهاد است تا نکته، اینکه از نان برای ته دیگ این غذای محبوب استفاده کنید، تجربه نشان داده که هم به صرفه تر است و هم خوشمزه تر.

کلم پلو با هرچیزی می‌چسبد

حالا که به پایان کار آشپزی رسیدیم، حتما می پرسید، اصلا این غذا را با چی باید بخوریم؟ از ما می شنوید، سالادشیرازی و سالاد کاهو بهترین گزینه هستند و نه تنها لذت خوردن کلم پلو را دوچندان می کنند، بلکه می توانند با تنوع رنگ شان در کنار یک غذای خاص، اشتهای بچه ها را حسابی تحریک کنند. اشتباه برداشت نکنید! عطر و بوی خود کلم پلو به تنهایی هم برای تحریک اشتها کارساز است اما به هرحال نمی توان از معجزه رنگ ها و تنوع طعم ها غافل شد. البته اگر مواد سالاد در خانه نداشتید اصلا به خودتان استرس وارد نکنید، حتما هنوز چیزی از آثار شور و ترشی در خانه تان باقی مانده، پس مثل همیشه همان ها را به عنوان یارکمکی، وارد سفره تان کنید و از دورهمی خانوادگی تان با یک غذای اصیل لذت ببرید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول