اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وجود ۳۰۳ مدرسه دارای یک دانش‌آموز/ نرخ ۱۰ درصدی تکرار پایه در اول ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۳ مدرسه یک دانش‌آموز داریم که این عدد در سال گذشته ۲۳۵ مدرسه بود، افزود: ۴۷۷۲ مدرسه دارای کمتر از ۵ دانش‌‌آموز داریم.

وجود ۳۰۳ مدرسه دارای یک دانش‌آموز/ نرخ ۱۰ درصدی تکرار پایه در اول ابتدایی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر، اظهار کرد: عدالت مورد توجه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده است؛ نرخ پوشش تحصیل در دوره ابتدایی قبل از انقلاب ۵۷.۵۰ درصد بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۹۷.۷۵ رسید و در حال حاضر با توجه به جذب بازماندگان از تحصیل به ۹۸ درصد رسیده است که ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نسبت دانش‌‌آموزان دختر به کل دانش‌‌آموزان ۴۰.۱۵ درصد بوده که به ۴۸.۶۰ درصد رسید و عدد واقعی ان ۴۹.۲۶ درصد است؛ همچنین این شاخص یعنی نسبت دانش‌‌آموزان دختر به کل دانش‌آموزان در بخش روستایی در ابتدای انقلاب ۳۳.۳۰ درصد بود که به ۴۸.۳۱ درصد رسید و شاهد ۱۵ درصد افزایش هستیم.

نجفی پازوکی به آمار آموزشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: شاهد رشد ۱۱۳ درصدی در تعداد مدرسه و افزایش ۱۰۵ درصدی کلاس درس در روستاها نسبت به قبل از انقلاب بودیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۳ مدرسه یک دانش‌آموز داریم که این عدد در سال گذشته ۲۳۵ مدرسه بود، افزود: ۴۷۷۲ مدرسه دارای کمتر از ۵ دانش‌‌آموز است و ۱۰ هزار و ۳۵۷ مدرسه نیز زیر ۱۰ دانش‌‌آموز دارد و نشان می‌دهد در جمهوری اسلامی به عدالت آموزشی توجه می‌شود.

نجفی پازوکی به مدرسه شبانه روزی اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب فقط یک مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان عشایری داشتیم که در شیراز بود و اکنون ۲۴۵ مدرسه شبانه‌روزی عشایری داریم. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ماده ۱۵ اساسنامه عشایری سرانه دانش‌‌آموزی عشایری باید ۳ برابر باشد و در ماه گذشته برای اولین بار این توزیع ۳ برابری انجام شد که ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه اولین رویکرد آموزش و پرورش ابتدایی که برای ما بسیار مهم است، رویکرد تربیتی است، گفت: یکی از اقدامات معرفی مشاهیر و اسطوره‌هاست؛ در همین راستا و به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه ویژه‌ای داشتیم و در آذر، دهه‌ای را مشخص و جشنواره‌ای با عنوان عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم برگزار کردیم. در آن زمان فراخوانی اعلام و دانش‌آموزان، آثارشان را ارائه و پیرامون آن به گفت‌وگو می‌نشستند.

نجفی پازوکی با اشاره به اینکه نیازمند جریان سازی و تولید گفتمان در عرصه تربیت هستیم و باید به‌صورت جدی به سمت شعار سند تحول بنیادین مبنی بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان حرکت کنیم، اظهار کرد: باید یک چرخش تحولی در دوره ابتدایی داشته باشیم و از حافظه محوری به سمت تربیت و رویکرد تربیتی دانش آموزان برویم؛ باید روی باور و نگرش مخاطب کار کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به رویکرد آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: همیشه معلم ابتدایی از تعدد طرح‌ها، شکایت داشتند و معلم ما میرزابنویس گزارش انواع طرح‌ها بود اما رویکرد آموزشی ما این بود که میز معلم را خالی کنیم، بر برنامه درسی متمرکز شویم و معلم را باید توانمند کنیم. 

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی معلمان بررسی‌های انجام شد، اظهار کرد: بررسی اولیه داشتیم و یکی از شاخص‌ها، نرخ تکرار پایه است. بنده فکر می‌کردم با ارزشیابی توصیفی، تکرار پایه نداشته باشیم اما بررسی نشان داد که نرخ تکرار پایه ۳ درصد است و این عدد در اول ابتدایی ۱۰ درصد است یعنی در پایه اول ابتدایی نیاز به مداخله جدی و اورژانسی وجود دارد. 

نجفی پازوکی با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از این بود که نرخ تکرار پایه در روستایی بیشتر است و نرخ ترک تحصیل در پایه اول ابتدایی حادتر بود، اضافه کرد: آمارها حاکی از این است که ۶۰ هزار کلاس اول ابتدایی داریم که از این تعداد ۱۵ هزار کلاس مدرسه غیر دولتی است و با بررسی‌ها به ۸۳۰۰ کلاس اول روستایی رسیدیم که باید  منطبق با روش‌های زبان‌آموزی که به‌روز در دنیا در جریان است، اقدام کنیم. 

وی ادامه داد: بر همین اساس محتوایی را برای معلم ابتدایی تعریف کردیم که خودآموز بود و همچنین برای آموزش الفبا، ۱۶ هفته محتوا برای معلم تولید کرده و ارسال کردیم. نتیجه این فعالیت‌ها را در آزمون پرلز می‌بینیم. برای سایر معلمان ابتدایی نیز طرح شهید همت را راه‌اندازی کردیم که جنس آموزش برای معلم نسبت به سال‌های قبل فرق می‌کند و برای کل کشور شبکه سازی می‌کنیم و ۱۲ حلقه ۱۰ هزار نفر را پیش‌بینی کردیم و تلاش داریم ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی را طی ۳ سال آموزش دهیم که این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی بود و معلمان عنوان کرده‌اند که در دوره اول ابتدایی در درس فارسی و در دوره دوم ابتدایی، درس ریاضی نیاز به محتوا دارند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در رویکرد آموزشی معلم باید منابع آموزشی در دسترس داشته باشد که یکی از منابع آن، کتابخانه کلاسی بوده است. مطالعه‌ای انجام شد و فراخوان به ناشران داریم و کتاب‌هایی را در ساحت‌های سند تحول ساماندهی کردیم. همچنین در هفته کتاب، کتابخانه‌های کلاسی را در ۳۲ استان، ۳۲ مدرسه را رونمایی کردیم که در روزهای زوج ۲۰ دقیقه خواندن کتاب است.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی هم برای ما مهم است و متمرکز روی این حوزه شدیم، افزود: سال‌های قبل بحث بازمانده از تحصیل بود و اینکه مسأله شفاف و روشن باشد، نداشتیم که با سامانه شهید محمودوند به شفافیت رسیدیم. در ابتدای سال تحصیلی متولدین ۶ تا ۱۱ سال توسط ثبت احوال اعلام شد و سامانه سیدا هم تعداد ثبت‌نام در مدارس را اعلام کرد که حاکی از این بود ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بازمانده از تحصیل هستند.

نجفی پازوکی افزود: تا امروز ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بازماندگان از تحصیل جذب شدند و در بحث بازماندگان سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت مد نظر است که نشان می‌دهد بیش از ۲۲ درصد آنها جذب شدند. همچنین برای ۹۷ درصد کودکان شناسایی شده، مسؤول پیگیری مشخص شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰ دلیل برای عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس مشخص شده است که دلایلی چون فوت کودک، تحصیل منطقه دیگر، بیماری صعب العلاج یا فقر خانواده است. مثلاً ۹۶ نفر ازدواج کرده‌اند. اینها نمی‌توانند به مدرسه بروند ولی ما می‌توانیم نزد آنها برویم و بسته آموزشی ارائه کنیم. البته سن دانش‌‌آموزان ازدواج کرده بالای ۱۲ سال است. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان برگزار شد و بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را آموزش دادیم و قطعا مرحله دوم را خواهیم داشت، افزود: نیاز دارد پایش مجدد داشته باشیم که سامانه پایش یادگیری را در حال آماده‌سازی داریم؛ همچنین اعتبار طرح جبران و تثبیت یادگیری در مرحله‌ای است که به‌زودی اعتبارش پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به موضوع تعطیلی مدارس، گفت: بچه‌ها فوبیای تعطیلی مدارس دارند و نباید با هر اتفاق راهکار ما تعطیلی مدارس باشد. 

نجفی پازوکی درباره نیاز بیشتر دانش‌آموزان به آموزش تثبیت و جبران یادگیری، افزود: معیار و شاخص ما نیاز به تلاش بیشتر است؛ اما ملاک والدین  والدینی چیست هنوز برخی والدین دفتر املای خود را دارند و از دانش‌آموز اول ابتدایی انتظار دارند املای بدون غلط داشته باشد. بسیاری از قضاوت‌های ما علمی نیست و باید گفتمان آموزشی صورت گیرد. آنچه مهم است دانش‌‌آموز باید مجهز به مهارت شود و باید بتوانیم با سنجش ببینیم چقدر دانش‌‌آموزان مجهز به مهارت‌ هستند. مرکز سنجش آموزش و پرورش با همکاری خراسان شمالی، آزمون برای سنجش تمام ساحتی دانش‌‌آموز اول ابتدایی را در حال اجرا دارد.  

وی درباره طرح خشونت زدایی در مدارس که در دوره معاونت آموزش ابتدایی قبلی پیگیری می‌شد، گفت: چند مورد خشونت در مدرسه داریم؟ البته یک مورد هم اضافه است. اما در مدارس ما خشونت جریان ندارد. اول باید ببینیم مسأله ای به نام خشونت داریم که برای آن برنامه ای داشته باشیم و اگر مشخص شد برنامه خواهیم داشت. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول