اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تداوم جنجال‌آفرینی آمریکا؛ جلسه با دیپلمات‌های 40 کشور درباره بالن چینی

به گزارش رویترز، ایالات متحده درباره بالن چین که وارد حریم هوایی آمریکا شد با دیپلمات‌های خارجی از ۴۰ کشور در واشنگتن و پکن جلساتی برگزار کرده است.

تداوم جنجال‌آفرینی آمریکا؛ جلسه با دیپلمات‌های 40 کشور درباره بالن چینی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت آمریکا و دیپلمات‌ها سه‌شنبه (هشتم فوریه) گفتند که ایالات متحده درباره بالن جاسوسی چین که اواخر ژانویه وارد حریم هوایی آمریکا شد با دیپلمات‌های خارجی از ۴۰ کشور در واشنگتن و پکن جلساتی برگزار کرده است. 

مقام آمریکایی مذکور گفت که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا دوشنبه به حدود ۱۵۰ دیپلمات خارجی در ۴۰ سفارتخانه اطلاع‌رسانی کرد و در پکن هم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سفارت آمریکا دیپلمات‌های خارجی را برای ارائه یافته‌های واشنگتن درباره این بالن جمع کرد. 

این مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «می‌خواهیم اطمینان یابیم تا جای ممکن کشورهای سراسر جهان را که ممکن است در معرض چنین عملیات‌هایی باشند، در جریان قرار می‌دهیم». به گزارش رویترز، جلسات شرمن ابتدا توسط روزنامه واشنگتن پست گزارش شد اما وزارت خارجه آمریکا بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد. 

چین گفته که این بالن، بالن هواشناسی بود که از مسیر خود منحرف و وارد حریم هوایی آمریکا شد که اتفاقی غیرمنتظره و نادر بود و واکنش آمریکا در سرنگونی آن را محکوم کرد و آن را بیش از حد خواند. این مقام آمریکایی گفت: وزارت خارجه آمریکا همچنین اطلاعات درباره حادثه بالن را به ماموریت‌های آمریکا در سراسر جهان فرستاد تا با متحدان و شرکا به اشتراک گذاشته شود. 

دیپلمات‌هایی که در جسلات توجیهی در پکن شرکت کرده بودند هم گفتند «آمریکا اطلاعاتی را ارائه کرد تا نشان دهد که بالن مذکور که در آخرین روزهای ژانویه وارد حریم هوایی ایالات متحده شد و بر فراز سایت‌های نظامی آن پرواز کرد، طبق گفته پکن بالن تحقیقات آب و هوایی نبود بلکه برای جاسوسی استفاده می‌شد».

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های حاضر در نشست برگزار شده در پکن گفتند به آن‌ها گفته شد که پنل‌های خورشیدی روی بالن به این معنی است که به انرژی بیشتری نسبت به بالن هواشناسی نیاز دارد و مسیر پرواز آن با الگوهای باد طبیعی مطابقت ندارد. مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که این بالن مجهز به سکان و ملخ بوده است. 

یک دیپلمات دفاعی مستقر در پکن گفت: بر اساس توضیحات آمریکا، درک خود ما از چنین بالن‌هایی و این حقیقت که چین تاکنون از بردن نام شرکت یا نهادی که این بالن را دارد، خودداری کرده، باور این که یک بالن هواشناسی غیرنظامی بوده، دشوار است. 

به ادعای رویترز، اطلاعات گفته شده از سوی افراد حاضر در این نشست‌ها، با آنچه پنتاگون از آخر هفته با خبرنگاران به اشتراک گذاشته مشابه که طبق آن این بالن‌ها بخشی از ناوگان هوایی چین است که حاکمیت سایر کشورها را نقض کرده است. 

واشنگتن پست گزارش داد گرچه تحلیگران هنوز اندازه ناوگان بالن چین را نمی‌دانند، یک مقام آمریکایی گفت که از سال ۲۰۱۸ ده‌ها ماموریت انجام شده و بالن‌ها از فناوری ارائه شده توسط یک شرکت خصوصی چینی استفاده می‌کنند.

پیش‌تر و در ادامه تنش میان آمریکا و چین بر سر ورود این بالن به حریم هوایی ایالات متحده و ساقط کردن آن توسط یک جنگنده آمریکایی، دولت چین اعلام کرد که خواستار بازگرداندن لاشه این بالن است.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه اعلام کرد پکن از آمریکا می‌خواهد که بقایای این بالن هواشناسی را به چین بازگرداند. این درخواست در حالی مطرح شده است که «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید دوشنبه خبر داد که آمریکا قصد ندارد بقایای بالن چین را به پکن بازگرداند.

پنتاگون هم بامداد چهارشنبه از رد تماس «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا توسط «وی فنگ» همتای چینی خبر داد. «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت در تاریخ چهارم فوریه و بعد از انهدام بالن جاسوسی چین، فنگ تماس تلفنی آستین را پاسخ نداد.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول