اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم، گفت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تداوم دارد اما بر فنی ماندن آن و دوری آژانس از رویکرد سیاسی گزینشی اصرار داریم.

امیرعبداللهیان: هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی ویدئویی ضمن تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب گفت: صمیمانه‌‌ترین تبریکات خودم را به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به یکایک ایرانیان عزیز در سراسر جهان تقدیم می‌کنم.

وی افزود: مایه خرسندی است در بیش از چهار دهه گذشته شاهد پیشرفت‌های شگرف و بزرگ در حوز‌ه‌های علم و فناوری، دفاعی، فنی و صنعتی، هوا ‌و فضا، پزشکی و سایر حوزه‌های متنوع بوده و هستیم. امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از رشته‌های مهم علم، فناوری و های- تک در اوج قله قرار دارد و آنچه حاصل شده با هدایت‌های مقام معظم رهبری و با تلاش شبانه‌روزی جوانان این مرز و بوم به دست آمده است.

وزیر خارجه یادآور شد: هر چند دشمنان ملت بزرگ ایران با ابزار تحریم تروریستی و پیگیری سیاست شکست خورده ایران هراسی، تلاش بر ناامیدسازی و ناامید کردن جوانان این مرز و بوم دارند. هر چند دشمنان از همه ابزارها برای جلوگیری از پیشرفت‌های متنوع ملت ایران استفاده کرده‌اند، اما بسیار خرسندیم که در تمامی حوزه‌هایی که آنها استقلال سیاسی و‌ پیشرفت ایران را هدف قرار داده‌اند، ما بالاترین سطوح پیشرفت و توسعه را در جمهوری اسلامی ایران شاهدیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در دولت آقای رئیسی همه متمرکز هستیم بر برنامه توسعه پایدار اقتصادی، بر تلاش مضاعف برای بی اثر کردن تحریم‌ها، اما همزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای موقعیت برتر ژئوپلتیک در منطقه است و به عنوان کشوری که از تمدن ایرانی و اسلامی برخوردار است، برای لغو تحریم‌ها نیز تلاش می‌کند. 

* هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم و هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم و هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم. هر جایی که منافعی برای ملت بزرگ ایران متصور باشد، ما فعالانه در آن‌جا حضور داریم، اما از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی خود قویاً حمایت کرده و خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند نگاه به آسیا و همسایگان را اولویت اصلی سیاست خارجی دولت جدید ایران قرار داده‌ایم، عنوان کرد: در این چارچوب در بیش از ۵۰۰ روز گذشته اقدامات رو به جلویی را در بازتعریف همکاری با همه همسایگان ایران و نگاه به آسیا و توسعه مراودات با آسیا اعمال کردیم اما همزمان در چارچوب سیاست خارجی متوازن برای توسعه همکاری‌ها با اروپا، آفریقا و قاره آمریکا از جمله آمریکای لاتین تلاش‌های جدی به عمل آمده است.

*  اروپا تنها سه کشور نیست

وی گفت: اروپا تنها سه کشوری که به‌ویژه در ماه‌های اخیر اقداماتی غیردوستانه را با جمهوری اسلامی ایران رقم زده‌اند، نیست. بخش بزرگی از قاره اروپا با این سیاست‌ها همراه نبوده‌ و در عین حال ما نگاهمان به توسعه مناسبات با یکایک کشورهای دنیا همچنان در دستورکار قرار دارد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه افزود: ما علی‌رغم کارشکنی و بدعهدی آمریکا و سه کشور اروپایی، نسبت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند هستیم. همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تداوم دارد، اما بر فنی ماندن این همکاری‌ها و دوری آژانس از رویکرد سیاسی و گزینشی اصرار داریم. 

امیرعبداللهیان گفت: در این چارچوب به همکاری و مذاکره برای رسیدن به نتایج ملموس و عملی در راستای اولا تأمین حداکثری منافع ملی و ثانیا توجه به منافع مشترک با دیگر طرف‌ها متعهد هستیم. ما مذاکره را نه برای صرفا مذاکره، بلکه برای دستاورد و نتایج جمعی آن مورد توجه قرار دادیم.

وی افزود: از اینکه برخی، مذاکره را به ابزاری برای بازی‌های سیاسی و حزبی خود در غرب قرار داده‌اند، به‌ شدت و قویا انتقاد داریم. بارها گفته‌ایم مذاکره و دیپلماسی با هدف رسیدن به منافع مشترک و تأمین حداکثری منافع ملی ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد.

* تردد و سفر ایرانیان به سرزمین مادری

وزیر خارجه تأکید کرد: در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران ما شرایط مناسبی را جهت تردد و سفر ایرانیان عزیز به سرزمین مادری فراهم کرده‌ایم. در این چارچوب سامانه پرسمان تردد در وزارت امور خارجه با هدف مقابله با سیاست ایران هراسی، طراحی و فعال است. در این سامانه ایرانیان عزیز می‌توانند با اعلام مشخصات اولیه خود مطمئن شوند که فاقد هرگونه شاکی خصوصی در ایران بوده و در صورت سفر به یکایک استان‌های ایران با اطمینان در هر زمانی می‌توانند به کشور محل اقامت خود بازگردند. 

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما در وزارت امور خارجه متعهد هستیم تسهیلات لازم را برای تردد بدون مشکل ایرانیان به سرزمین مادری و آبا و اجدادی خود فراهم کنیم. اکنون این ظرفیت و زمینه در قالب ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان عزیز کاملا فراهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بار دیگر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: امیدوار هستم در هر جای دنیا که هستید بهترین‌ها در زندگی و آینده شما رقم زده شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول