اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نشست خبری فیلم «سینما متروپل»/ باشه‌آهنگر: داستان فیلم «سینما متروپل» برایم اتفاق افتاده است

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی روز جمعه ۲۱ بهمن در سانس دوم برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) برگزار شد.

نشست خبری فیلم «سینما متروپل»/ باشه‌آهنگر: داستان فیلم «سینما متروپل» برایم اتفاق افتاده است

به گزارش گروه هنر و رسانه خبرگزاری فارس، در نشست خبری فیلم سینمایی «متروپل»، محمدعلی باشه‌آهنگر (کارگردان)، سیدحامد حسینی (تهیه‌کننده)، حامد باشه‌آهنگر (نویسنده)، علیرضا زرین‌دست (مدیر فیلمبرداری)، حمید باشه‌آهنگر (تدوین‌گر) و کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان فیلم «سینما متروپل» گفت: برای از دست رفتگان امسال و به ویژه مردم عزیز زلزله زده خوی و همچنین مردمان همسایه تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد و آنچه بایستی مقاومت مردم را برجسته می‌کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما متروپل انجام می‌شد. من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم هم نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه‌ها تصمیم گرفتیم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.

*نسخه‌ اصلی فیلم ۱۹۰ دقیقه است

سیدحامد حسینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سینما متروپل» بیان کرد: بخش‌هایی از فیلم کامل نبود زیرا فرصت ما بسیار محدود بود. از شما بابت این کاستی عذرخواهی می‌کنیم. مسلما فیلم در بخش‌های صدا، موسیقی و مونتاژ کمی نقص دارد که باید درست شود.

کارگردان فیلم ادامه داد: نسخه‌ اصلی ۱۹۰ دقیقه است اما نسخه‌ای که شما تماشا کردید، ۱۳۷ دقیقه است. فیلم هنوز ۴۰ درصد از کارهای جلوه‌های ویژه‌اش مانده است. درباره اکران فیلم هم نمی‌دانم چه زمانی فرصت پیش آید. ما اکنون در وضعیت محاصره‌ای هستیم و از آینده خبر نداریم.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری این اثر در بخش دیگری از نشست مطرح کرد: من فکر نمی‌کردم مردم خود خبرنگار و دوربین باشد. وقتی فیلم «ملکه» را کار می کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم برای من تعریف برایم کرد.

وی افزود: محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه‌ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می ‌رد. ما در برخی مواقع مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم اما قسمت فیلمبرداری واقعا سخت بود.

حسین باشه‌آهنگر یکی بازیگران این فیلم سینمایی عنوان کرد: یکی از پارامترهایی که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. هما‌ن‌گونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش می‌کردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را می‌کنم.

شهریار فرد دیگر بازیگر این فیلم گفت: امیدوارم همه از فیلم لذت برده باشند. هر حرفی باعث خلل اثر جادویی در فیلم‌ می‌شود. ترجیح می‌دهم ببینید و به داستان زمان دهید.

فرید قبادی بازیگر دیگر فیلم درباره حضورش در «متروپل» عنوان کرد: این فیلم سینمایی دومین همکاری من با سیدحامد حسینی و همچنین کار کردن با آقای باشه‌آهنگر برای من بسیار لذت‌بخش بود. گروهی از بهترین‌های سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.

حمید باشه آهنگر تدوینگر فیلم با اشاره به اینکه برای تدوین اثر مراحل فوق سختی را پشت سر گذاشته‌اند که در کلام نمی‌گنجد، مطرح کرد: نسخه‌ای که شما دیدید، در یک فرصت ده روزه آماده و موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی، جلوه‌های ویژه و… در همین مدت انجام شده است. من در ده روز گذشته، نزدیک پنجاه بار فیلم را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی‌توانم درباره بازخورد و تاثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.

کامران خلج طراح چهره‌پرداز نیز بیان کرد: «سینما متروپل» دومین همکاریم با محمدعلی باشه‌آهنگر است و امیدوارم که فیلم ما مقبول همگی باشد.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم، آبادان نماد ایران و سینما نجات بخش اوست، گفت: فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر، روح‌ها و قلب‌ها و انسان‌ها را به ویژه در کشور ما نزدیک کند.

*داستانک‌های مختلف است که با درام اصلی پیش می‌روند

وی افزود: «متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.

کارگردان «سینما متروپل» در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود حضور رضا کیانیان در نشست فیلم «سینما متروپل» و اینکه ایشان جشنواره را تحریم نکرده است، اظهار کرد: با خودشان تماس بگیرید و بپرسید. ایشان خوب هم جواب می‌دهند.

*مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم

تهیه‌کننده فیلم در جواب به این سوال که آیا پیشنهاد شما باعث حذف سیمرغ مردمی شد، توضیح داد: ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسه‌ای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رییس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول این‌که برخی فیلم‌ها دیر به جشنواره می‌رسید و عدالت در جمع‌آوری آرا وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رای‌گیری ایجاد شد و اکثر تهیه‌کنندگان به حذف سیمرغ مردمی رای دادند.

کارگردان «سینما متروپل» در پاسخ به این سوال که مخاطب در سینمای شما کجاست و فیلم‌های دیگرتان مثل فیلم «سرو زیر آب» با هزینه کلان ساخته شده است اما مخاطب ندارد، اظهار کرد: هر فیلمی مخاطب خودش را دارد. شما که سوال پرسیدید، می‌دانید هزینه فیلم «سرو زیر آب» چقدر شده است؟ و کسی پاسخگو نبود. اگر «سرو زیر آب» در زمان و شرایط مناسب‌تری اکران می‌شد، حتما شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. این فیلم سند تاریخی در حوزه شهدای اهواز است. شما سندی گویاتر از این فیلم درباره این موضوع نمی‌بیند. آیا با این پژوهش تاریخی هم مخالفید؟ هر فیلمی مخاطب خودش را پیدا می‌کند.

حسینی تهیه‌کننده این اثر درباره هزینه تولید فیلم عنوان کرد: اینکه می‌گویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مساله برآورد هزینه در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هرآنچه از خزانه کل برداشته می‌شود، مجدد بازمی‌گردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند.

کارگردان «سینما متروپل» درباره موسیقی متن و اینکه چرا باوجود استفاده از آثار مکس ریشتر، اسمی در آن در فیلم نیامده است، توضیح داد: اسامی تمامی فیلم‌هایی که در فیلم به نمایش درآمده، در تیتراژ آورده شده است اما اسامی موسیقی‌ها نیامده و نکته شما درست است.

باشه‌آهنگر در جواب به این سال که آیا فیلم «سینما متروپل» شبیه به «سینما پارادیزو» است، اظهار کرد: برخی اتفاق‌هایی که در فیلم می‌بینید، برای شخص من در دهه شصت افتاده است‌. ما تلاش کردیم ارجاعاتی به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم‌. فیلم‌های زیادی درباره سینما ساخته شده است و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.

کارگردان فیلم در پایان درباره ایده گرفتن از فیلم‌های دیگر خاطرنشان کرد: من جز یکی از فیلم‌ها، بقیه آثار را ندیدم که از آن‌ها ایده بگیرم. داستان فیلم برای خود من اتفاق افتاده است یعنی هر آنچه که می‌سازم، درصد بالایی از آن برایم رخ داده است و من در خلا فیلم نمی‌سازم. حتی عکس آپارتچی آن زمان و آن داستان را دارم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول