اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«جنگ و صلح» طولانی‌ترین رمان دنیا به چاپ هفدهم رسید

«جنگ و صلح» نوشته­ لئو تولستوی با ترجمه­ کاظم انصاری توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفدهم رسید.

«جنگ و صلح» طولانی‌ترین رمان دنیا به چاپ هفدهم رسید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «جنگ و صلح» نوشته­ لئو تولستوی با ترجمه­ کاظم انصاری توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفدهم رسید.

رمان «جنگ و صلح» تولستوی سال­‌هاست که بخش جدایی­‌ناپذیر ادبیات روسیه محسوب می‌­شود. این نه تنها یک رمان حماسی است، بلکه دایرةالمعارفی از زندگی مردم روسیه در قرن نوزدهم است.

این رمان دو جلدی که هر جلد شامل دو کتاب می­‌شود، در طول چند دهه امتداد دارد و تاریخ روسیه را از پایان قرن ۱۸ تا یک سوم اول دهه ۱۸۰۰ به طرز ماهرانه‌­ای توصیف می‌­کند. «جنگ و صلح» یکی از طولانی­‌ترین رمان­‌های موجود است که همچنان جزء پرفروش‌­ترین رمان­‌های جهان است.

این رمان بر دو موضوع اصلی تمرکز دارد؛ یکی جنگ‌های روسیه و فرانسه در سال‌های ۱۸۰۵ و ۱۸۱۲ که تولستوی آن را با جزئیات واضح و بسیار دقیق از نقطه‌نظر تاریخی توصیف می‌کند و دیگری جامعه­ والای روسیه در آن زمان. تولستوی همچنین زندگی روستایی روسیه و روابط متقابل بین ثروتمندان و رعیت‌ها را بازنمایی می‌کند، اگرچه او به اندازه­­ی آناکارنینا برای این موضوع هزینه نمی‌کند.

از طرفی «جنگ و صلح» نه درباره­ جنگ است و نه درباره­ صلح، بلکه قبل از هر چیزی درباره مردم است. شاید به همین دلیل است که ارتباطش را همچنان با خواننده­ی مدرن حفظ کرده است.

علاوه بر این، تولستوی در «جنگ و صلح» ایده­‌های فلسفی و علمی منحصری را مطرح می­‌کند. سؤال اصلی بدون شک این است که چه چیزی باعث وقایع تاریخی می­‌شود؟ او مدعی است که آنچه واقعاً تاریخ را تغییر می­‌دهد، ملغمه­‌ای از اعمال انسان است که از هزاران، بلکه میلیون­‌ها تصمیم کوچک، آرزوها و جاه‌­طلبی‌­های مردم ساخته شده است. نسخه‌­ای تاریخی از نظریه­ آشوب.

ایوان تورگنیف رمان‌­نویس روسی زمانی از این رمان انتقاد کرد که شخصیت‌­ها همه افراد متوسط هستند. این به یک معنا درست است. شخصیت­‌هایی که تولستوی به تصویر می­‌کشد، برخلاف داستان‌­نویسان روسی دیگر مانند داستایوفسکی، کاملاً معمولی هستند. ادبیات روسی تمایل بسیار روشنی به شخصیت‌های منحصربه‌فرد دارد که جامعه را به چالش می‌کشند و دوراهی‌های وجودی دیوانه‌وار دارند.

به نظر می‌­رسد «جنگ و صلح» این قالب را از این نظر برای قهرمانانش می­‌شکند. این جنبه از معمولی بودن در واقع یکی از بزرگترین نقاط قوت رمان است. بیشتر ما نسبت به شخصیت‌های ادبی استاندارد روسی معمولی‌تر و پایدارتر هستیم اما در مواجهه با شخصیت‌­های «جنگ و صلح» خواننده فاصله‌­ای احساس نمی‌کند.

از آن­جایی که رمان بسیار طولانی است، تولستوی این امکان را پیدا کرده است که شخصیت­‌ها را به شکل بی‌نظیری پرورش دهد. ما به‌عنوان خواننده، کتاب را در طیف گسترده­ای از تصاویر و موقعیت‌­ها تجربه می‌کنیم و قهرمانان را در رویدادهای اجتماعی، سنگرهای جنگ میهنی، در شادی و غم، جدایی، رنج و عشق می‌­بینیم. در طول رمان بارها پیش می­‌آید که شخصیتی محبوب جایگاهش را برای خواننده از دست می­‌دهد و دوباره به­‌دست می­‌آورد. به یک معنا، خواندن «جنگ و صلح» به خواننده این امکان را می­‌دهد که از طریق مشاهده­ مداوم، با شخصیت ها رشد کند.

چاپ هفدهم رمان دو جلدی «جنگ و صلح» در ۱۵۴۱ صفحه و ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات امیرکبیر انجام شده که دوره دو جلدی آن با قیمت ۵۸۰ هزار تومن به بازار کتاب عرضه شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول