اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: سفر رئیسی به چین جهشی در راستای اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله/ دست متجاوزان را قطع خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی جدیت ایران در پاسخ به اقدامات ضدامنیتی و تجاوزکارانه را بارها و بارها دریافت کرده و طعم آن را چشیده است، تصریح کرد: دست متجاوزان را قطع خواهیم کرد.

کنعانی: سفر رئیسی به چین جهشی در راستای اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله/ دست متجاوزان را قطع خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ بهمن ماه در نشست هغتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدای این نشست سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) را تسلیت گفت. 

* پیام محکم به کسانی که به دنبال بلوا و آشوب در ایران بودند

کنعانی همچنین چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را مجددا تبریک گفت و افزود: خوشبختانه حضور گسترده و پرشکوه آحاد ملت بزرگ ایران در جشن‌های پیروزی انقلاب خاصه در راهپیمایی‌های جشن ۲۲ بهمن که در همه شهرهای بزرگ و کوچک در پایتخت و دیگر شهرها و حتی در روستاها حضور گرم و پرشکوه و کم سابقه‌ای داشتند، یک بار دیگر انسجام و وحدت ملی ملت ایران را در مقابل دیدگان همه جهانیان به تصویر و ترسیم کشید.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این حضور نشان داد ملت ایران در همه حال به رغم سختی‌ها و ناملایمات و به رغم دشمنی دشمنان و تبلیغات مسموم و سهمگینی که دشمنان علیه انقلاب و نظام داشتند و دارند، همچنان در حمایت از کشور و نظامشان و ایستادگی در مسیر آرمان‌های مترقی امام راحل و حمایت از رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در وسط میدان حضور دارند و بر اصول انقلابی و آرمانی خود پافشاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پیام محکمی است به کسانی که به دنبال بلوا و آشوب و بی ثباتی در ایران بودند و کسانی که با ادعای دروغین حمایت از حقوق بشر و حمایت از ملت ایران در ماه‌های اخیر به ویژه کشور را آماج حملات مسموم خود قرار دادند و ان‌شاءالله پیام ملت را گرفته باشند.

* سفر رئیس جمهور به چین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، تجاری و فرهنگی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است و تأکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تأکید بر تامین منافع مشترک است.

وی با بیان اینکه سفر از حوزه‌های مختلف حائز اهمیت است از جمله حوزه سیاسی، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها بین دو کشور در حوزه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تجریم‌های ظالمانه از سوی دولت آمریکا بر ملت و کشور ایران تحمیل شده بود، نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.

* سال گذشته ۷ سند با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صنعتی امضا کردیم

وی به آمار صادرات و واردات بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که این میزان نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است. میزان واردات از چین در همین سال  اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و در سال ۱۴۰۰ شاهد حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم. چین مقصد اول صادراتی ایران و منشأ دوم واردات برای کشور بوده است. در سال گذشته ۷ سند با ماهیت اقتصادی و با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صنعتی امضا کردیم امیدواریم با انجام سفر آقای رئیس جمهور و مذاکرات و اسناد امضا شده شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی،‌ تجاری، فرهنگی و صنعتی بین دو کشور باشیم.

* عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: به نظر می‌رسد نقض غرضی صورت گرفته  است. اگر هدف از برگزاری گفت‌وگو در قالب کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است، عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و این  نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد.

وی بیان کرد: چنین اقدامی مغایر اصل بی طرفی و بررسی علمی و بیطرفانه در خصوص مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. به ویژه کشوری در قامت جمهوری اسلامی ایران که نقش مهم، تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، عدم دعوت از چنین کشوری به معنای محاسبه غلط و استمرار رفتارهای غلط سیاسی و اقدام گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و طبیعتا اقدام غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

* تبادل زندانیان با آمریکا

به گزارش فارس، کنعانی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و اظهارات وزیر خارجه در این باره نیز بیان کرد: آقای وزیر در این خصوص نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود، مطرح کرد. بارها تأکید کردیم برای موضوع تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و در این رابطه حسن نیت خود را عملی نشان دادیم، با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داد که آماده است در بحث تبادل زندانیان در سریع‌ترین زمان ممکن به عنوان یک اقدام غیرمشروط و غیرمرتبط با دیگر موضوعات این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد. متاسفانه شاهد اقدام متقابل و تشویق کننده‌ای از سوی دولت آمریکا نبودیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه واضح است. امیدواریم دولت آمریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این توافق که پیش از این از مکانیسم و کانال ارتباطی طرف‌های دوست و میانجی صورت گرفته بود، بردارد و این موضوع در اسرع وقت اجرایی شود.

* رایزنان بازرگانی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تعداد رایزنان بازرگانی نیز اظهار داشت: تأکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف دنیا و اهمیت و محوریت اقتصاد و روابط اقتصادی و تجاری در مناسبات با دیگر کشورهای دوست، نزدیک و غیرنزدیک است. همچنین از وظایف محوله به دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم تأکید بر توجه و نگاه ویژه به حوزه اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی بود. با همین نگاه هم دستگاه دیپلماسی سیاست و روابط خارجی را تاکنون مدیریت و هدایت و جهت دهی کرده است.

وی گفت: در بحث رایزنان بازرگانی قرار بود همکاری نزدیک و مشترکی با کمک وزارت صمت و دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد. تاکنون در ارتباط با برخی کشورها و کشورهای دارای اولویت، چنین اتفاقی رخ داده است و تعدادی از رایزنان بازرگانی تعیین شده و در کشورهای حوزه ماموریتی مستقر شدند. در ارتباط با دیگر کشورها افراد تعیین شده‌اند و مراحل اداری و عزیمت زودهنگام در حوزه‌های ماموریتی تعیین شده در برنامه کار قرار دارد و ان‌شاءالله این اتفاق با همکاری دستگاه دیپلماسی و وزارت صمت در راستای تامین و اجرایی کردن نگاه آقای رئیس جمهور و دولت انجام خواهد شد و این ظرفیت به صورت جدی هست و تداوم خواهد یافت.

*  ایران به مسیر مذاکره ملتزم است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فؤاد حسین با رابرت مالی درباره این مذاکرات اظهار داشت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی، اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است.

کنعانی ادامه داد: ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره ملتزم و پایبند است و امیدواریم طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند که مایل به بازگشت به توافق هستند، حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره و به اجرای توافق بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی نداریم. از همه ظرفیت‌‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع، ایفای نقش کنند. هموراه از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.

کنعانی یادآور شد: اگر دولت عراق در این زمینه مایل است نقشی ایفا کند، حتما به اقدامات توأم با حسن نیت این کشور دوست، برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و حتما از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.

* اظهارات فرافکنانه وزیر خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که خواستار اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران شده است، گفت: فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم. اینگونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسائل، مشکلات، اختلاف نظرها و یا سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد.

وی با بیان اینکه طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است، عنوان کرد: فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران دفاعی و مبتنی بر حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران و مبتنی بر عرف و موازین و مقررات بین‌المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که احیانا طرف‌های غربی به ویژه در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان می‌کنند، نداشته و نخواهد داشت.

* اتباع خارجی بازداشت شده

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا عفو مقام معظم رهبری شامل اتباع و شهروندان خارجی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند خواهد بود؟ گفت:‌ بازداشت اتباع و شهروندان خارجی در ایران به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات ما، چنین افرادی دستگیر شده و در این زمینه از سوی دستگاه قضایی احکامی راجع به آنها صادر شده است.

کنعانی اضافه کرد: چنین افرادی طبیعتا از همه حقوق قانونی، انسانی و کنسولی خودشان برخوردارند و در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب در این زمینه و درباره شهروندان بازداشتی خارجی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قوانین، اختیارات و صلاحیت‌های خودش تصمیم لازم را خواهد گرفت.

* رژیم صهیونیستی جدیت ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تجاوزکارانه بارها و بارها دریافت کرده و طعم آن را چشیده 

وی در پاسخ به سؤالی درباره رزمایش‌های نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا که رسما تهدید نظامی علیه ایران است نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف‌های تهدیدکننده با قاطعیت و جدیت برخورد می‌کند. در هر زمان که اثبات شود یک طرف و رژیمی در ارتباط با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اقدام نابخردانه‌ای انجام داده، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران با جدیت و قاطعیت برخورد می‌کند و کرده است و این را در عمل اثبات کرده است و قطعا در ارتباط با تهدید و اقدام متجاوز، حتما دست متجاوز را قطع خواهد کرد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی جدیت جمهوری اسلامی ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تجاوزکارانه بارها و بارها دریافت کرده و طعم آن را چشیده است. در ارتباط با اقداماتی که این رژیم در منطقه و در کنار دولت آمریکا انجام می‌دهد، ادبیات ما در این خصوص واضح و رروشن است.

وی تصریح کرد: هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکا انجام شود، قطعا دولت آمریکا مسؤولیت مستقیم دارد. هر گونه اقدامی که رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، با توجه به اینکه دولت آمریکا متحد و حامی تمام عیار این رژیم است، در این رابطه آمریکا باید پاسخگو باشد. ادبیات ما واضح و روشن است.

کنعانی بار دیگر تأکید کرد: هرگونه اقدام از هر منشأیی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با قاطعیت از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد و اگر اقدام از هر مسیر و از طریق هر واسطه‌ای برای کمک به متجاوز صورت گیرد، جمهوری اسلامی ایران در برخورد با طرف‌های کمک کننده هیچ تعلل و تردیدی در پاسخگویی به خود راه نخواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این رژیم باید الان به فکر وضعیت داخلی خود و شرایط نابسامان داخلی و تظاهراتی که بیش از ۶ هفته متمادی در داخل اراضی اشغالی علیه رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، باشد. این رژیم اگر بتواند همت کند با اقدامات آزادیخواهانه ملت فلسطین، نه فقط در نواز غزه و نه فقط در کرانه غربی بلکه در اراضی اشغالی ۴۸ مقابله کند.

وی افزود: این رژیم ناتوان‌تر از آن است که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و جرأت چنین اقدامی را نخواهد داشت و طعم ضربات سخت ایران را در مواردی که اقدامات جزیی نابخردانه انجام داده، قبلا چشیده است.

* انحلال اینستکس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره انحلال و تعطیلی اینستکس نیز گفت: نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام بود. در حالی که دولت‌‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند که خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیسم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند، متاسفانه دولت‌های اروپایی ملتزم به تعهد خود نبودند و اقدام لازم را انجام ندادند.

* مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان و دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به بغداد و احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان نیز اظهار داشت: نگاه ما تأکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط دو کشور مهم منطقه و مسلمان ایران و عربستان به ریل طبیعی خودش است. با نگاه مشترک دو کشور به ضرورت توجه و اهتمام به مسیر سیاسی، از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود و پنج دور مذاکره نیز برگزار شد.

وی گفت: ما در تکمیل روند گذشته و تکمیل روند سیاسی به نقش دولت عراق و اهتمام مسؤولانه آن احترام قائلیم و از هرگونه اقدم مثبتی که دولت عراق بتواند در این خصوص انجام دهد و نقش مثبتی ایفا کند، قطعا استقبال می‌کنیم و امیدواریم در چارچوب چنین نگاه مشترکی و با توجه به نقش آفرینی کشورهای دوست و از جمله عراق، شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و عربستان در آینده باشیم.

* سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر

کنعانی درباره سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در نشست شورای حقوق بشر هم گفت: در این زمینه از سوی شورای حقوق بشر اطلاع رسانی شده و در سایت آن درج شده است و در زمان مقرر در این رابطه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

* دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ و پناهگاهی برای حضور جنایتکاران شدند

وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور پرویز ثابتی رئیس ساواک در تجمع ضد انقلاب در آمریکا و اقدام حقوقی ایران برای استرداد این شخص که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ و پناهگاهی برای حضور جنایتکاران شدند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه‌ای در قلب کشور مدعی دموکراسی و حقوق بشر حضور دارد. اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا را فهرست کنیم، فهرست عریض و طویلی خواهد بود. این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران است. 

* فهرست عریض و طویل دشمنان رژیم صهیونیستی

 خبرنگاری به کشته شدن دو افسر رژیم صهیونیستی و ادعای دخالت ایران در این قضیه اشاره کرد و نظر کنعانی را جویا شد که وی گفت: اگر رژیم صهیونیستی می‌خواهد به فهرست دشمنان خودش نگاه بیندازد، فهرست عریض و طویلی است. رژیمی که علیه ملت‌های مختلف از جمله ملت مظلوم فلسطین در چند دهه متمادی مرتکب جنایت شده، اگر اتفاقی علیه این رژیم می‌افتد چرا فقط باید به یک جا نگاه کند. باید متوجه نقاط مختلف و ملت‌های مختلفی باشد که علیه آنها جنایت کرده و آن ملت‌ها چنین حقی را برای خود قائل هستند که انتقام جنایت صهیونیست‌‌ها را بگیرند.

وی با یادآوری این نکته که من در ارتباط با دو افسری که اشاره کردید اطلاعاتی ندارم، بیان کرد: رژیم صهیونیستی باید به فهرست جنایات خود علیه ملت‌های مختلف توجه کند و انتظار داشته باشد از سوی ملت‌های مختلفی مورد اقدام متقابل قرار بگیرد.

* سفر علی باقری به بیروت

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به لبنان نیز اظهار داشت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای معاون سیاسی وزیر خارجه برای انجام مشورت‌های سیاسی و مشورت در حوزه‌های مورد علاقه بین ایران و کشورهای هدف صورت گرفته است. سفر به لبنان در تکمیل و استمرار روند انجام چنین سفرهایی است.

به گزارش فارس،‌ کنعانی ادامه داد: لبنان جزو کشورهای دوست و مهم در حوزه منطقه‌ای ما به شمار می‌رود. هم موضوعات مهم دوجانبه‌ای داریم وهم تحولات سیاسی لبنان و مشورت‌های دو کشور در این زمینه حائز اهمیت است و هم لبنان به عنوان کشور مهم خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین کشور حائز اهمیتی است. دائما درباره این موضوعات با دوستان لبنانی از طیف‌های مختلف سیاسی گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. همچنین فرصتی بود آقای باقری در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران در بیروت و در جشن سالگرد پیروزی انقلاب حضور یابد و با مقامات عالیرتبه لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.

* سفر گروسی به تهران/ آژانس از مسیر فنی خارج نشود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره زمان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: زمانی که در حوزه‌های فنی هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد طبیعتا این سفر انجام خواهد شد و پیش از این در ارتباط با سفر گروسی و دیگر مقامات آژانس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداشتیم.

وی بیان کرد: در ارتباط با آژانس مشورت‌های ایران و آژانس از طریق مجاری تعریف شده در خصوص موضوعات مشترک، گفت‌وگوها و تبادل نظرها برقرار است و استمرار می‌یابد. جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است و به صورت متقابل انتظار دارد آژانس با نگاه مبتنی بر همکاری و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران از چارچوب فنی به روابط و گفت‌وگو با ایران نگاه کند و از مسیر فنی خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری یا اعمال فشار را به ذهن متبادر می‌کند، دوری کند. در همین چارچوب گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف از طریق مجاری فنی و دیپلماتیک با آژانس ادامه دارد و امیدواریم زمینه انجام سفر هم در آینده نزدیک در زمان مورد توافق فراهم شود.

* تعدادی از کشورهای اروپایی با محاسبات غلط سیاست نادرستی را در ارتباط ایران در پیش گرفتند

به گزارش فارس، کنعانی درباره روابط با اروپا نیز اظهار داشت: توسعه مناسبات با همه حوزه‌‌های جغرافیایی از جمله اروپا جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. آمادگی داریم براساس احترام متقابل و منافع مشترک روابط و همکاری‌ها با کشورهای حوزه اروپا گسترش یابد. روابط مسیر دو طرفه است و دو طرف دارد. زمانی اراده سیاسی مشترک شکل بگیرد، می‌توانیم در خصوص تحقق گسترش مناسبات و برداشتن گام‌های به سمت جلو صحبت کنیم.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای اروپایی و دقیق‌تر بگویم تعدادی از کشورهای موثر حوزه اروپایی در طول ماه‌های اخیر با محاسبات غلط سیاست نادرستی را در ارتباط با ایران در پیش گرفتند.

کنعانی احترام متقابل، تساوی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران، عدم توسل به فشار و ابزارهای اعمال زور، عدم در اختیار قرار دادن خاک کشور خودشان در اختیار مخالفان و معارضان دیگر کشورها را جزو اصول و مبادی شناخته شده بین‌المللی برای تنظیم روابط بین کشورهای مستقل خواند و افزود: اعتراف به استقلال و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها اصول شناخته شده بین‌المللی است. کشورهای اروپایی همواره در شعار و گفتار بر این مبانی تأکید می‌کنند. انتظار داریم این کشورها در مناسبات با ایران به این اصول شناخته شده بین‌المللی پایبند باشند، متاسفانه این کشورها در چند ماه گذشته ملتزم به این اصول در ارتباط با ایران نبودند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اروپا یا چند کشور موثر اروپایی می‌توانند چشم خود را ببندند و نبینند، می‌توانند گوش‌های خود را ببندند و نشوند و واقعیات مربوط به ایران را نبینند و نشوند ولی آیا واقعیات ایران تغییر می‌کند اگر آنها نبینند. اروپا باید تصمیم درست بگیرد و در سمت درست تاریخ قرار بگیرد. سؤال ما این است اروپا از کدام دموکراسی صحبت می‌کند؟ از کدام مردم دفاع می‌کند؟ آیا مقامات اروپایی به مردم خودشان از طریق رسانه‌های خود گفتند قریب ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در همه جای این کشور در حمایت از انقلاب خود، کشور و استقلال و حاکمیت خود بعد از ۴۴ سال وسط میدان حضور دارند. آیا مقامات اروپایی اینها را دیدند و اجازه می‌دهند اینها به سمع و نظر ملت‌هایشان برسد؟

وی گفت: اروپا باید تصمیم بگیرد که در کدام بخش مردم ایران قرار دارد.

کنعانی اضافه کرد:  آیا دموکراسی و تصمیمات مبتنی بر مسیر دموکراسی، در حوزه اتحادیه اروپا نیز اعمال می‌شود؟ آیا تصمیمات در ارتباط با ایران در حوزه اتحادیه اروپایی دموکراتیک اخذ می‌شود؟ یا به نظر می‌آید تعدادی از کشورها نظرات خودشان را بر کل اتحادیه تحمیل می‌کنند. در تحولات اخیر این رویه غیردموکراتیک را دیدیم. کشورهایی که مایل هستند مبتنی بر منافع و مصالح مشترک با ایران رابطه دوجانبه خود را حفظ کنند، گفت‌وگو کنند و روابط را گسترش دهند، ولی متاسفانه تحت تاثیر و فشار تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپایی در اتخاذ تصمیم دچار مشکل هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اتحادیه اروپایی باید در عمل نشان دهد که به مبانی و اصول شناخته شده بین‌المللی مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها،‌ احترام به استقلال و حاکمیت کشورها التزام دارد و شجاعت تصمیم گیری مستقل در ارتباط با ایران را دارد. به عنوان دستگاه دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های خود استفاده کردیم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف با اروپا انجام شده و به صورت شفاف گفت‌وگو کرده و مواضع اصولی خود را بیان کرده و آمادگی برای گفت‌وگوها به منظور رفع سوءتفاهم را اعلام کردیم و در این زمینه منتظر عمل اتحادیه اروپا و التزام به مبانی شناخته شده بین‌المللی هستیم.

* گفت‌وگو با مصر

وی درباره گفت‌وگو با مصر نیز بیان کرد: آخرین گفت‌وگوهای انجام شده با مصر مربوط به گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان بود و براساس این گفت‌وگوها ادبیات مثبتی بین دو طرف رد و بدل شد.

کنعانی گفت:  از برگزاری گفت‌وگوهای بعدی اطلاعی ندارم، ولی اصل و اساس برای جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله در حوزه منطقه‌ای است و از هرگونه تحول مثبتی در این خصوص استقبال خواهیم کرد.

* سفر رابرت مالی به عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عربستان نیز اظهار داشت: از اخبار در جریان انجام چنین سفری قرار گرفتیم. در ارتباط با روابط دوجانبه کشورها مداخله و اظهارنظری نمی‌کنیم. آنچه مرتبط با موضوعات منطقه‌ای است، طبیعتا موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای دولت آمریکا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و واضح است. نقش دولت آمریکا در ارتباط با ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش سازنده‌ و اعتمادسازی نبوده است. سیاست‌های شناخته شده آمریکا استفاده از دیگر هراسی، ایران هراسی و استفاده از موضوعات بین‌المللی مثل مباحث حقوق بشر و تروریسم برای اعمال فشار و حتی مداخله در امور داخلی دیگران بوده است. این رویکرد شناخته شده دولت آمریکا در قبال منطقه است.

کنعانی خاطرنشان کرد: آن چیزی که می‌توانیم خطاب به دولت‌های منطقه عرض کنیم این است که در ارتباط با موضوعات امنیت منطقه‌ای، بهترین راهکار و سازوکار همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای منطقه است. امنیت را یک مقوله مشترک می‌دانیم که در سازوکار امنیت منطقه‌ای به دست خواهد آمد. از نظر ما حضور بیگانگان در منطقه هیچگاه در حوزه امنیتی آورنده ثبات و اطمینان بخشی به کشورهای منطقه نبوده است و در مورد دولت آمریکا این مصداق دارد.

به گزارش فارس، وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و سیاست همسایگی و همسایه محوری، آماده‌ایم با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگوهای موجود را تقویت و تحکیم ببخشیم. سازوکارهای منطقه‌ای را تحکیم بخشیده و سازوکارهای جدیدی را در صورت نیاز ایجاد کنیم.

* توصیه به کشورهای منطقه

کنعانی افزود: توصیه ما به برادران در کشورهای منطقه این است که با توصیه‌های دولتمردان آمریکایی دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌‌های غیرمنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا نکنند. در بحث تروریسم معتقدیم آمریکا شریک خوبی برای مقابله با تروریسم نبود و متاسفانه نقش این دولت در دامن زدن به فعالیت و حضور گروه‌های تروریستی در منطقه، نقش مخرب و شناخته شده‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهور به چین بیان کرد: انجام این سفر نتیجه دیپلماسی دولت و دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی و در استمرار تکمیل دیپلماسی اقتصادی نیز هست. در ترکیب هیأت همراه وجود مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منجمله رئیس کل بانک مرکزی زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد در حوزه‌های مورد علاقه و اولویت دار تجاری و اقتصادی گفت‌وگوهای خوب و مثمرثمری صورت بگیرد. بر همین مبنا مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در زمینه‌های اولویت دار توسعه یابد.

* اتباع ایرانی در ترکیه

وی درباره اقدامات انجام شده برای اتباع ایرانی در ترکیه در پی زلزله اخیر در این کشور بیان کرد: از اولین ساعات وقوع این حادثه تلخ، علاوه بر کمک رسانی به ملت ترکیه در مناطق زلزله زده و همکاری‌های خوبی که با دولت ترکیه صورت گرفته است، کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان و کمک به انتقال آن دسته از ایرانیانی که مایل هستند به کشور بازگردند و همچنین کسب اطلاع از سرنوشت عزیزانی که احیانا در مناطق آسیب دیده بودند، جزو اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی بوده است. کمیته‌ ویژه‌ای در این زمینه شکل گرفته و سازوکاری بین مرکز و سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری‌های ایران در ترکیه ایجاد شد، همه منتهی به این شد که بلافاصله زمینه‌های پیگیری برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان در ترکیه فراهم شود. کمک‌های لازم به جمع قابل توجهی از ایرانیان نیازمند کمک صورت گرفت و مساعدت‌های لازم به افرادی که در مناطق زلزله زده بودند انجام شد و تسهیلات لازم در حد مقدورات برای ایرانیانی که مایل بودند به ایران بازگردند فراهم شد.

وی افزود: در ارتباط با دانشجویان که مایل به بازگشت بودند ولی با مقررات مربوط به نظام وظیفه روبرو بودند با هماهنگی با حوزه نظام وظیفه تسهیلاتی برای آنها فراهم شد و در چارچوب آن تسهیلات بخشی از دانشجویان به کشور بازگشتند. در ارتباط با مفقودان اقداماتی انجام شد و از جمله در مورد سه ورزشکار ایرانی که متاسفانه جان خود را از دست دادند اقداماتی صورت گرفت و پیکرهای این عزیزان با اقدامات مستمر کنسولی و انجام اقدامات اداری امروز به کشور منتقل شده است.

کنعانی گفت:‌جا دارد به خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض کنم. تلاش‌های دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری در طرابوزان و دیگر سرکنسولگری‌های با جدیت در این زمینه ادامه دارد و در تیم مشترک تلاش زیادی انجام دادند. گفت‌‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه برای تسهیل وضعیت ایرانیان و اقدامات هلال احمر و وزارت کشور نمونه همکاری تیمی خوبی بود.

* کمی از مهر و محبت را مشمول حال مردم خود کنید

سخنگوی وزارت خارجه درباره دلسوزی‌های فرانسه برای مردم ایران و همچنین دیگر کشورها گفت:‌ متاسفانه مثل اینکه برخی از دولتمردان آنقدر که به ایران و مسائل ایران اهتمام نشان می‌دهند از وضعیت مردم خودشان غافل شده‌‌اند و امیدواریم این لطف و محبت خود را کمی از ما دریغ کنند و متوجه مردم و ملت معترض خودشان کنند. البته این تنها در ارتباط با فرانسه نیست و برخی دوستان فرانسه که کمال همنشین اثر می‌کند بیش از اندازه نگران ملت شریف ایران هستند. امیدواریم کمی از مهر و محبت را مشمول حال مردم خودشان بکنند.

* از جامعه جهانی انتظار می‌رفت در ارتباط با زلزله رخ داده در سوریه و ترکیه با نگاه انسانی به قضیه نگاه کنند و مسائل و نکات سیاسی را در کمک رسانی انسانی دخیل نکنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره عدم ارسال کمک‌های انسانی از سوی برخی کشورها از جمله اروپایی‌ها به زلزله زدگان سوریه نیز بیان کرد: یک بار دیگر با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه و همچنین با ملت مظلوم فلسطین که متاسفانه تعدادی از شهروندان فلسطینی نیز در این حادثه دلخراش هم در سوریه و هم در اراضی ترکیه جان خود را از دست دادند ابراز همدردی کرده و به خانواده‌های داغدار و مصیبت دیده در این حادثه تلخ تسلیت عرض می‌کنم.

وی با ذکر این نکته که دوگانگی و نگرش سیاسی در موضوعات انسانی غیرقابل قبول است، خاطرنشان کرد: از جامعه جهانی انتظار می‌رفت در ارتباط با زلزله رخ داده در دو کشور با نگاه انسانی به قضیه نگاه کنند و مسائل و نکات سیاسی را در کمک رسانی انسانی دخیل نکنند. متاسفانه سوریه تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و برخی متحدان اروپایی شرایط سختی را در طول سال‌‌های گذشته تجربه کرده و در شرایط زلزله انتظار این بود که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و کمک‌های انسانی بدون هیچگونه تبعیضی در سریع‌ترین زمان به مردم گرفتار و آسیب دیده سوریه رسانده شود.

کنعانی ادامه داد: در این ارتباط در ابتدا متاسفانه کشورهای مدعی و مسؤول به مسؤولیت انسانی خودشان دقیق عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود را با سرعت انجام داد و علاوه بر اقداماتی که در ارسال کمک‌های انساندوستانه به ملت گرفتار در سوریه و ترکیه انجام داده است، در ارتباط با سوریه رایزنی‌های سیاسی و فنی متنوعی را انجام داده است. از جمله وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل و هم رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ صحبت و بر ضرورت ایجاد شرایط مناسب و ارسال کمک‌های فوری انسانی به سوریه تأکید کرده است. مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی نیز با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگو انجام داد و در این رابطه توصیه‌های لازم را مطرح کرده است که این کمک رسانی در اسرع وقت صورت بگیرد که خوشبختانه به سفر فرستاده ویژه دبیرکل به سوریه منتهی شد و بعد از آن شاهد ارسال حجمی از کمک‌های انساندوستانه از سوی کشورهای مختلف بودیم.

* در بحث سوریه شاهد اقدام به موقع و نگاه انسانی نبودیم

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: اما در مجموع این گله مندی وارد است که در بحث سوریه متاسفانه ما شاهد اقدام به موقع و نگاه انسانی نبودیم و کمک رسانی توأم با برخی ملاحظات و نگاه سیاسی شد. 

وی درباره ترکیه نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط برادرانه، دوستانه توأم با همسایگی و مودتی که بین دو ملت وجود دارد در سطوح بسیار متنوع و تعیین کننده و اثرگذار با نگاه انسانی به قضیه حداکثر تلاش خود را تا این لحظه انجام داد، هم در بحث ارسال کمک‌های انساندوستانه و هم اعزام تیم‌های فنی جستجو و نجات، گروه‌های امدادی و درمانی و ارسال تجهیزات پزشکی و در این زمینه از حداکثر ظرفیت‌های خود بهره برد و کمک‌های لازم را انجام داد و همین کمک‌ها در ارتباط با سوریه با حداکثر تلاش و نگاه انساندوستانه انجام شد. امیدواریم در سایه لطف خداوند و تلاش دولت‌‌های ترکیه و سوریه و کمک‌های بین‌المللی شاهد کاهش آلام سهمگین و سنگین دو ملت رنج دیده ترکیه و سوریه ناشی از زلزله اخیر باشیم.

پایان پیام/ ت 917

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول