اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ناگفته‌های شیرین از مسابقات ورزشی دانش‌آموزان/ معرفی 500 استعداد برتر به دنیای ورزش

رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی گفت: 280 تیم در قالب 5 رشته در مسابقات ورزش دانش‌آموزی به مناسب دهه مبارک فجر شرکت کرده‌اند که هر تیم به نام یک شهید دانش‌آموز از استان دانش‌آموزان نامگذاری شده است.

ناگفته‌های شیرین از مسابقات ورزشی دانش‌آموزان/ معرفی 500 استعداد برتر به دنیای ورزش

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ورزش همواره مورد توصیه در تمام سنین است؛ چرا که نه تنها موجب سلامتی جسم می‌شود، نشاط و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد؛ فعالیت‌های ورزشی در مدارس هم به همین دلیل جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

شرایط کرونا باعث شد که در روند فعالیت‌های ورزشی در مدارس اختلال ایجاد شود چرا که کلاس‌های درس و زنگ ورزش مدارس تعطیل بود؛ هر چند که معاونت تربیت‌بدنی و سلامت مدارس، برنامه‌های ورزشی در خانه را پیش‌بینی کرده بود و معلمان ورزش هم به هر طریقی تلاش می‌کردند بچه‌ها در خانه ورزش کنند؛ حتی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی نیز مسابقات ورزشی را متناسب با شرایط کرونا طراحی کرد که البته با استقبال خوبی هم مواجه بود.

اما به رغم این همه تلاش، هیچ چیز جایگزین فعالیت‌های ورزشی حضوری در مدرسه و زنگ ورزش مدرسه نمی‌شود. موضوعی در حال حاضر با حضوری شدن مدارس، محقق شده و بار دیگر زنگ شادی و نشاط در مدارس سراسر کشور طنین‌انداز شده است.

به سراغ حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی رفتیم تا ببینیم آخرین وضعیت‌های فعالیت‌های ورزشی در مدارس چگونه است؟ و امسال مسابقات ورزش دانش‌آموزی با چه تعداد دانش‌آموز در چند رشته برگزار می‌شود؟

** شرکت 10 هزار دانش‌آموز در مسابقات ورزشی تابستان

* فارس: در حال حاضر مسابقات ورزش دانش‌آموزی در حال برگزاری است؛ درباره این مسابقات توضیح دهید، در چه رشته‌ها و استان‌هایی در حال برگزاری است؟

به مناسبت دهه فجر و سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی، سی و نهمین مسابقات ورزشی دانش‌آموزی در سه شهر شیراز، بندرعباس و آبادان برگزار شد.

بعد از فروکش کردن کرونا و به محض اینکه مدارس به صورت حضوری بازگشایی شد، فعالیت‌های ورزشی مدارس هم آغاز شد و در تابستان سال گذشته توانستیم در بسیاری از رشته‌ها، مسابقات را برگزار کنیم.

* فارس: چه تعداد دانش‌آموز در مسابقات تابستان شرکت کردند؟

نزدیک به 10 هزار دانش‌آموز در مسابقات ورزشی شرکت کردند که در 5 شهر میزبان آنها بودیم.

* فارس: درباره رشته‌های ورزشی که اکنون در حال برگزاری مسابقات آن هستید، توضیح دهید؟

بعد از مسابقات ورزشی تابستان، بلافاصله برای دهه فجر، برنامه‌ریزی کردیم که رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال و دو ومیدانی پیش‌بینی شد. چون رشته‌های توپی همیشه جزو رشته‌های پرطرفدار بوده است و تقریبا همه استان‌ها شرکت می‌کنند و دانش‌آموزان خیلی استقبال کردند.

** حضور 280 تیم در مسابقات ورزشی/ هر تیم به نام یک شهید دانش‌آموز

* چند تیم در این دوره از مسابقات شرکت کردند؟

همانطور که اشاره کردید این مسابقات به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر برگزار شد که یادواره شهدای مدارس زینبیه و ثارالله شهرستان میانه است. چرا که در بمباران سال 1365 این مدارس، تعداد 38 دانش‌آموز دختر به شهادت رسیدند؛ در کنار این مسابقات، موضوع شهدا برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنیم و یاد و خاطره آنها را گرامی می‌داریم.

280 تیم در قالب 5 رشته در بخش دختران و پسران دوره متوسطه دوم در این مسابقات شرکت می‌کنند. هر تیم به نام یک شهید دانش‌آموز از استان دانش‌آموزان نامگذاری شده است و به نوعی با این اقدام، دانش‌آموزان ضمن گرامیداشت یاد شهدا، به شهدای دانش‌آموز احترام می‌گذارند که یک روزی پشت همین میز و صندلی ها نشسته بودند و مشغول به تحصیل بودند.

* فارس: چه تعداد دانش‌آموز در این دوره از مسابقات شرکت کردند؟

حدود 5 هزار دانش‌آموز در این 5 رشته حضور دارند و بزرگترین مسابقات و رویداد ورزشی در رده‌های سنی پایه محسوب می‌شود.

** انتخابی تیم‌های ملی در مسابقات دهه فجر

*  فارس: این دوره از مسابقات چه زمانی آغاز شده و تا کی ادامه دارد؟

مسابقات از 9 بهمن آغاز شده است و تا دو اسفند با فینال مسابقات فوتبال خاتمه می‌یابد. با هماهنگی شبکه ورزش سیما داشتیم، قرار شد فینال مسابقات فوتبال، والیبال و بسکتبال به صورت مستقیم از شبکه ورزش پخش شود. تلاش کردیم در شبکه شاد هم، اطلاع رسانی خوبی انجام دهیم.

قرار شد فینال مسابقات فوتبال، والیبال و بسکتبال به صورت مستقیم از شبکه ورزش پخش شود

این مسابقات، انتخابی تیم‌های ملی در رشته های فوتسال، فوتبال و دومیدانی هم هست. در این سه رشته، رویدادهای آسیایی و جهانی در پیش داریم که قرار است تیم‌های ملی دانش‌آموزی را شناسایی کنیم و به مسابقات جهانی و آسیایی اعزام کنیم.

مسابقات دو و میدانی در ترابوزون ترکیه در اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده برگزار می‌شود. مسابقات فوتبال هم در کشور خودمان برگزار می‌شود و میزبان مسابقات آسیایی هستیم؛ ضمن اینکه یک تیم را برای مسابقات جهانی به کشور مراکش اعزام می‌کنیم. برای مسابقات فوتسال هم در کشورمان میزبان دانش‌آموزان کشورهای آسیایی هستیم.

** برگزاری مسابقات ورزشی درون مدرسه‌ای از اول مهر

* فارس: تیم‌های دانش‌آموزی برای شرکت در این مسابقات چگونه انتخاب شدند؟

این تیم‌ها منتخبین استان‌ها هستند که از دل مسابقات استانی، شهرستانی و مدرسه‌ای انتخاب شدند. هم انجمن‌ها و هم مربیان از بین بهترین‌هایی که در این مسابقات شرکت کردند، تیم ملی را انتخاب می‌کنند.

* فارس: دانش‌آموزان چه زمانی مسابقه دادند؟

دانش‌آموزان از اول مهر مسابقات درون مدرسه‌ای انجام دادند؛ در آبان و آذر، مسابقات شهرستان را انجام دادند و در دی ماه، مسابقات استانی را انجام دادند.

* فارس: مشکلی از بابت تعطیلی حضوری برخی مدارس برای برگزاری مسابقات نداشتید؟

تعطیلات حضوری در همه استان‌ها نبود و در مجموع در کل کشور، مسابقات در سطوح مختلف برگزار شد. همچنین اکثر مسابقات منهای دو و میدانی در سالن ها برگزار شد. ناگفته نماند این مسابقات با همکاری بسیار خوب و حمایت آموزش و پرورش استان‌ها انجام شد.

* فارس: چه تعداد دانش آموز در مسابقات مدرسه‌ای شرکت کردند؟

برای همین چند رشته که اسم بردم بیش از 1.5 میلیون دانش‌آموز در مسابقات شرکت کردند که بعد از آن، رقابت تیم‌های منتخب مدرسه، شهرستان و استان برگزار شد و در حال حاضر 5 هزار نفر درگیر مسابقات هستند.

** پیش‌بینی‌های لازم برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان در مسابقات ورزشی

* فارس: برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان در مسابقات ورزشی چه اقداماتی انجام شده است؟

خوشبختانه فرق مسابقات آموزشگاهی با دیگر مسابقات این است که به طور کامل برای همه بخش‌ها و موضوعات مختلف مسابقات فکر شده و بعد اقدام می‌شود.

در ایام سرد سال هستیم و این ایام ملاحظات خاص خود را دارد که بر همین اساس پیش‌بینی ویژه انجام شده است؛ از سوی دیگر طی تفاهم‌نامه‌ای که با استان‌های میزبان داشتیم، همه این موارد پیش‌بینی شده است.

همکاران‌مان در استان‌های میزبان تمام تلاش خود را می‌کنند که بهترین استاندارد برای برگزاری مسابقات ورزش دانش‌آموزی فراهم شود

در محل برگزاری مسابقات ضمن حضور پزشک، آمبولانس نیز پیش‌بینی شده است و در تمام خوابگاه‌هاف پزشک متخصص مستقر است؛ همچنین ناظران بهداشت و سلامت نیز در این مسابقات حضور دارند و دانش‌آموزان، خوابگاه‌های دانش‌آموزی و غذاخوری‌ها را از لحاظ بهداشت به طور لحظه‌ای رصد می‌کنند.

همکاران‌مان در استان‌های میزبان تمام تلاش خود را می‌کنند که بهترین استاندارد برای برگزاری مسابقات ورزش دانش‌آموزی فراهم شود و لذا تاکنون مشکلی نداشتیم و ان شاءالله به فضل خدا مشکلی پیش نیاید.

نکته دیگر این است که تمام دانش‌آموزان، مربیان و داوران، کارت شرکت در مسابقات را دارند که یک بخش به نوعی نظر پزشک است. همه این دانش آموزان قبل از اینکه وارد مسابقات شوند توسط پزشک چک می شوند و به محض پذیرش، زیر نظر پزشک بررسی مجدد می‌شوند و بعد از آغاز مسابقات نیز در تمام ساعات، زیر نظر پزشک چه در سالن و چه در خوابگاه‌ها هستند.

* فارس: در این سال‌های گذشته، حوادث دانش‌آموزی نیز وجود داشت؟

خدا را شکر حادثه‌ای نداشتیم. به هر جهت ورزش با برخورد مواجه است اما به عنوان مجری باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم که اصلا چنین اتفاقاتی پیش نیاید و سلامت دانش‌آموزان باید اولویت اول و آخر باشد و برای همین انجمن‌های دانش‌آموزی قبل از اینکه مسابقات بخواهد برگزار شود، از مکان مسابقات بازدید می‌کنند و همچنین دستورالعمل‌هایی برای نظارت داریم و توصیه لازم را به مربی سرپرستان انجام می‌دهیم.

تمام آنچه که مربوط به ایمنی دانش‌آموزان است، پیش‌بینی می‌شود و با حداکثر توان با توجه به چک لیست‌هایی که وجود دارد، از قبل همه شرایط را بررسی می‌کنیم و به مربیان هم تأکید می کنیم؛ لذا تمام نیت ما این است که مسابقات در یک شرایط بسیار استاندارد و درست برگزار شود و ان شاءالله کمک کند که حادثه تلخی برای هیچکس پیش نیاید.

** شناسایی 500 استعداد برتر ورزشی

* چه تعداد دانش‌آموز را در استعدادیابی توانستید به فدراسیون‌ها معرفی کنید؟ برنامه امسال‌تان چیست؟

در تابستان سال گذشته حدود 500 دانش‌آموز مستعد را که واقعا الماسان ورزش کشور بودند بعد از برگزاری مسابقات، شناسایی کردیم و توسط کمیته استعدادیابی شامل رئیس انجمن ورزشی آن رشته، رئیس کمیته استعدادیابی و یک نفر  ازکمیته استعدادیابی ورزش مربوطه در آنجا صورت گرفته است.

در تابستان سال گذشته حدود 500 دانش‌آموز مستعد را که واقعا الماسان ورزش کشور بودند بعد از برگزاری مسابقات، شناسایی کردیم

خیلی از این افرادی را که شناسایی کردیم برای اولین بار در مسابقات کشور در عرصه ورزشی دیده شدند یعنی بعضی از این استعدادها برای اولین بار شناسایی شدند و به قولی به جریان وسیع ورزش کشور اضافه شدند.

امسال هم همینطور است. با فدراسیون‌ها و مربیان تیم‌های ملی جوانان همکاری لازم را داشتیم و کمیته استعدادیابی در محل مسابقات مستقر است و همچنین انجمن‌ها به کمک مربیان زبده، بهترین‌ها رصد را می‌کنند و برترین‌ها به فدراسیون‌های مربوطه و به باشگاه‌ها معرفی می شوند و خیلی ها هم به عضویت تیم های ملی برای شرکت در رویدادهای بین المللی در می آیند.

* فارس: چند رشته تحت پوشش فدراسیون ورزش دانش آموزی است؟

در 35 رشته مجاز هستیم که مسابقه برگزار کنیم. امسال مسابقات در 12 رشته برگزار می‌شود. یک تعداد از این رشته ها برای دانش‌آموزان ابتدایی است، یک تعدادی از این رشته‌ها برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول است و یک تعداد هم برای دانش‌آموزان متوسطه دوم است.

مسابقات ما از اول مهر در داخل مدارس شروع می‌شود و بعد به سطح منطقه، شهرستان و استان می‌آید و بعد مسابقات کشوری برگزار می‌شود؛ رشته‌هایی که در دهه فجر برگزار می‌شود را اعلام کردم اما مسابقات دیگری هم در تابستان برای دانش آموزان برگزار می‌کنیم که شامل بدمینتون، تنیس روی میز، شنا، ژیمناستیک، شطرنج، کشتی آزاد و فرنگی و هندبال است.

** پیش بینی شرکت حدود 6 میلیون دانش‌آموز در مسابقات ورزشی

* فارس: پیش‌بینی شما برای تعداد حضور دانش‌آموزان در مسابقات ورزش دانش‌آموزی چیست؟

پیش بینی ما این است که حدود 6 میلیون دانش‌آموز درگیر این مسابقات در سطح مدرسه می‌شوند. یعنی در داخل مدارس، جریان مسابقات درون مدرسه ای اتفاق می‌افتد.

هیچ فدراسیونی این همه مخاطب و این همه رشته ها برگزار نمی‌کند و واقعا آموزش و پرورش به توسعه ورزش در رده‌های سنی پایه توجه دارد.

* فارس: در گذشته، مسابقات ورزشی با نام المپیادهای درون مدرسه‌ای بود؟ اکنون چگونه است؟

بله؛ مسابقات ورزشی درون مدرسه ای تحت عنوان المپیادهای درون مدرسه ای برگزار می‌شد و اکنون هم تقریبا همان اتفاق می افتد؛ در مسابقات استانی و کشوری هم دانش‌آموزان رژه می‌روند و مشعل المپیاد را روشن می‌کنند و تا پایان مسابقات مشعل روشن است.

پایان پیام/ ت 945

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول