اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

روش صحیح مصرف داروهای گیاهی/ باورهای غلط مردم در مصرف دارو و درمان بیماری‌ها

‌یک فوق تخصص ریه درخصوص درمان و پیشگیری از بیماری های ویروسی گفت: مصرف بی رویه و بیش از حد گیاهان دارویی در درمان بیماری های ویروسی عوارض بیشتری از داروهای شیمیایی دارد.

روش صحیح مصرف داروهای گیاهی/ باورهای غلط  مردم در مصرف دارو  و درمان بیماری‌ها

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، سرماخوردگی و آنفولانزا از رایج‌ترین بیماری‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان است که در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع می‌توانند خطراتی را برای بدن به همراه داشته باشند. البته مدتی است به این دو ویروس، ویروس کرونا هم اضافه شده که در تمام فصول سال سلامت انسان را تهدید می‌کند. در این بین افراد زیادی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های حاصل از ابتلا به این ویروس‌ها به مصرف بی‌رویه گیاهان دارویی و همچنین طب سنتی روی آورده‌اند. البته طب سنتی و استفاده از دمنوش‌های گیاهی یکی از رایج‌ترین، قدیمی‌ترین و همچنین موثر‌ترین روش‌های درمانی از گذشته تاکنون بوده است. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت داروسازی در دنیا و همچنین در ایران و ساخت انواع و اقسام داروهای شیمیایی، این روش درمانی کمی کمرنگ شد. اما در دو سه سال گذشته با شیوع و فراگیری عظیم کرونا و همچنین آنفولانزا در فصول سرد سال، داروهای گیاهی دوباره بین مردم جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرده است.

لادن صفائیان نائینی فوق تخصص ریه درخصوص پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی گفت: گیاهان دارویی و دمنوش‌ها برای بالا بردن سیستم ایمنی و همچنین درمان بیماری‌ها موثر هستند اما یک باور غلط درمیان افراد جامعه وجود دارد آن هم این است که هرچقدر بیشتر از گیاهان و دمنوش‌های دارویی استفاده کنند بهتر و مفیدتر است. در حالی که مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه از این گیاهان خود عامل بیماری است و باعث تشدید وضعیت بیمار می‌شود.

وی درباره مصرف بی‌رویه داروهای گیاهی ادامه داد: همانطور که مصرف بیش از اندازه و بی‌مورد داروهای شیمیایی عوارض و مضراتی برای سلامت انسان دارد؛ مصرف بیش از اندازه گیاهان دارویی هم عوارض بسیاری برای انسان دارد. گاهی اوقات استفاده زیاد و غیرضروری از برخی گیاهان دارویی عوارض بیشتری از داروهای شیمیایی دارد. به عنوان مثال گیاه زنجبیل یکی از محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین  و پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی در ایران است، اما مصرف بیش از اندازه آن باعث گلودرد و التهاب بیشتر گلو و سینه می‌شود.

بازار مد در مصرف آنتی بیوتیک‌ها

صفائیان درباره تجویز و مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران مد شده است و خیلی از مردم نه تنها برای درمان بیماری بلکه برای پیروی از مد آن را مصرف می‌کنند. گاهی اوقات خودشان به جای دکتر تجویز می‌کنند، برای مثال وقتی که بیمار به ما مراجعه می‌کند به ما می‌گوید خانم دکتر لطفا برای ما آنتی بیوتیک بنویسید حتی اگر نیازی به مصرف آن نداشته باشند.

وی مدعی شد: یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرطرفدار سفازولین است. بسیاری از افراد وقتی به ما مراجعه می‌کنند می‌خواهند سفازولین برایشان تجویز کنیم. درحالی که نمی‌دانند سفازولین برای چه عفونتی تجویز می‌شود.

این متخصص درباره انواع آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار کرد: هر آنتی‌بیوتیکی برای درمان یک نوع بیماری است. همانطور که بیماری‌های عفونی متفاوتی وجود دارد آنتی‌بیوتیک‌های متفاوتی هم برای درمان آنها ساخته شده است. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها آنتی‌باکتریال و برخی دیگر آنتی‌ویروس است.

این فوق تخصص تأکید کرد: هرگلودردی به معنای مصرف آنتی بیوتیک نیست. هر سرفه خلط داری به معنی عفونت ریه نیست. هر آبریزش بینی نشانه چرک و استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست.

صفائیان خاطر نشان کرد: بدن انسان دارای یک سری باکتری‌های طبیعی و مفید است. مصرف بی‌رویه و خود سر آنتی بیوتیک‌ها باعث دو عارضه جدی در بدن می‌شود به این صورت که میکروب‌های طبیعی از بین می‌رود و بدن در برابر این ویروس‌ها مقاوم می‌شود. باید توجه داشت که با خرید و استفاده غیرضروری از این دسته از داروها نه تنها به سلامت جسم خود کمکی نمی‌کنیم بلکه خود را محکوم به پرداخت هزینه‌های قابل توجه خواهیم کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول