اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

واشنگتن به سفر رئیسی به چین واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به سفر رئیس‌جمهور ایران به چین واکنش نشان داد.

واشنگتن به سفر رئیسی به چین واکنش نشان داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس خبری در خصوص سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین واکنش نشان داد.

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نباید تحمل شود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ایران و چین به عنوان تشکیل یک جبهه مشترک علیه ایالات متحده هستند، گفت: «بحث در مورد موضوع این نشست را به این کشورها واگذار می‌کنم.هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با جمهوری خلق چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم که مهم است که بقیه جهان باید کاملاً این مسئله را شفاف‌سازی کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بد در سراسر منطقه و احتمالاً فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید تحمل کند و مطمئناً از چنین چیزی حمایت نخواهند کرد».

پرایس در ارتباط با سفر یک هیأت ارشد آمریکایی به ریاست «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ریاض برای شرکت در نشست‌های کارگروه شورای همکاری خلیج فارس از 13 تا 16 فوریه (24 بهمن تا 27 بهمن ماه) گفت: «این هیأت که راب مالی ریاست آن را برعهده دارد با نمایندگان دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج  (فارس) و دبیرکل این شورا برای بحث درباره اولویت‌های مشترک ما ملاقات خواهند کرد».

سه کارگروه در ریاض تشکیل می‌شود، یکی از آن‌ها بر چالش‌های ایران متمرکز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با محور گفت‌وگوهای این نشست تصریح کرد: «سه کارگروه در جریان خواهد بود. یکی از آن‌ها بر روی دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی تمرکز دارد. کارگروهی نیز وجود دارد که بر ایران و چالش‌هایی که این کشور ایجاد می‌کند متمرکز است.کارگروه سومی نیز وجود دارد که بر مبارزه با تروریسم متمرکز است  بنابراین هیأت آمریکایی در تمامی این کارگروهها مشارکت خواهد داشت».

واکنش به نشست ضدایرانی در دانشگاه جورج تاون: وظیفه آمریکا حمایت از مردم ایران است

پرایس در بخشی از کنفرانس خبری خود نیز به نشست ضدایرانی روز جمعه هفته گذشته در دانشگاه «جورج تاون» با حضور «محمدرضا پهلوی» و «مسیح علینژاد» اشاره کرد و ژست حمایت از مردم ایران را گرفت.

وی در این خصوص گفت: «خب، البته هیچ‌کس، از جمله دولت آمریکا، نمی‌تواند ادعا کند که از طرف مردم داخل ایران صحبت می‌کند. فقط آن‌ها (ایرانی‌ها) می‌توانند این کار را انجام دهند. البته وظیفه ما این است که به آن‌ها گوش دهیم و به هر طریقی که می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم».

پرایس با حمایت از این نشست ضدایرانی ادامه داد: «ما همچنین از نزدیک به سخنان رهبران جامعه دیاسپورا (دور از وطن) گوش می‌دهیم. ما می‌خواهیم نظرات و دیدگاههای آن‌ها را بشنویم زیرا می‌دانیم که اقوام نزدیک بسیاری از آن‌ها در ایران به سرمی‌برند».

وی با اشاره به این موارد تصریح کرد: «بنابراین این وظیفه هر روز ما است که می‌خواهیم صدای طیف وسیعی را بشنویم تا بتوانیم ببینیم که به بهترین نحو از آرمان‌های مردم ایران حمایت می‌کنیم».

مقام‌های آمریکا در ماههای اخیر و همزمان با اغتشاشات در ایران از تریبون‌های مختلف با ژستی در حمایت از مردم ایران تلاش کردند تا بر فشار بر جمهوری اسلامی ایران تأکید کنند و واشنگتن در همین راستا تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی وضع کردند.

روابط ایران و روسیه یک خیابان دو طرفه است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در بخشی از کنفرانس خبری خود به ادعای روز گذشته روزنامه انگلیسی «گاردین» مبنی بر ارسال محموله جدیدپهپادهای ایرانی با قایق و هواپیمای دولتی به روسیه واکنش نشان داد.

وی در این خصوص گفت: «من در جایگاهی نیستم که آن گزارش خاص را تأیید کنم اما....ما از اواسط سال گذشته درباره این رابط رو به رشد نظامی و امنیتی روسیه و چین که تنها یک خیابان یک‌طرفه نیست که در آن‌ ایران فناوری پهپادی به روسیه ارائه کند بلکه یک خیابان دو طرفه است که روسیه نیز روسیه نیز به نوبه خود کالاهایی را که ایران به آن نیاز دارد و می‌خواهد برای سرویس‌های نظامی و امنیتی خود داشته باشد، فراهم می‌کند».

واشنگتن به دنبال مقابله با روابط دو جانبه روسیه و ایران است

پرایس بار دیگر در خصوص روابط روسیه و ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما در حال انجام اقدامات لازم برای مقابله با این رابطه و مقابله با انتقال فناوری هستیم...ما از اختیارات خود برای تأثیرگذاری خوب استفاده کرده‌ایم. ما این پیوند را آشکار کرده‌ایم».

وی از تلاش واشنگتن برای مقابله با رابطه روسیه و ایران گفت: «ما به تشویق کشورهای سراسر جهان ادامه می‌دهیم تا تمرکز خود را بر روی این موضوع حفظ کنند و به عنوان کشورهای مسئول در سراسر جهان هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با تهدیدی عمیق برای مردم اوکراین و همچنین یک رابطه امنیتی پتانسیل تهدید برای مردم فراتر از اوکراین را دارد، انجام دهیم».

اوکراین به همراه متحدان غربی خود از جمله ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که ایران از طریق عرضه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین مشارکت دارد اما مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که به هیچ‌ عنوان از نحوه استفاده پهپادهای ایران که قبل از جنگ اوکراین به روسیه عرضه شده، اطلاعی ندارند.

پایان پیام/ ت 966

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول