اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بزرگداشت شهید ابراهیم هادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

مراسم بزرگداشت ابراهیم هادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

بزرگداشت شهید ابراهیم هادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، آیین بزرگداشت شهید ابراهیم هادی با حضور  شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، جمعی از مسوولان ستادی و دانشگاهی و نیز جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

مراسم با آیاتی چند از کلام الله مجید توسط گروه تواشیح نوجوانان سبیل الرشاد و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد.

اجرای این برنامه را سیدنجم الدین شریعتی مجری باسابقه صدا و سیما برعهده داشت.

آغاز گر این مراسم معنوی شعرخوانی احمد بابایی از شاعران معاصر بود که فضا و حال و هوای خاصی به این آیین بزرگداشت بخشید.

همچنین در ادامه، تاجیک راوی دفاع مقدس در آیین گرامیداشت شهید «ابراهیم هادی» در مورد خصیصه بارز اخلاقی شهید گفت: ابراهیم نمی‌گذاشت دیگران از کار خیر او باخبر شوند و این کار خیر را به نام کس دیگری می‌نمایاند. خداوند کاری کرد که ابراهیم تکثیر شد و در دل نسل‌های بعد از خودش معروف، محبوب و ماندگار شد.

وی اظهار داشت: شهید «ابراهیم هادی» که در دوره حیات خود از اسم، نام و شهرت فرار می‌کرد و حقیقت وجود او چنین بود. به همین خاطر خداوند امروز او را جزء محبوب‌ترین، مشهورترین و معروف‌ترین شهدا قرار داده است.

وی افزود: این سنت الهی است که شما برای دیده نشدن می‌جنگید و خدا شما را محبوب دل‌ها می‌کند که رمز آن اخلاص است.

تاجیک ادامه داد: در شرایطی که کسی لحظه آخر شهادت شهید «ابراهیم هادی» را ندیده است تا آن را روایت کند، خداوند اینگونه می‌خواهد. پرتیراژترین کتاب دفاع مقدس، کتاب «سلام بر ابراهیم» است. فکر می‌کنم بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه از جلد اول این کتاب چاپ شده است.

این راوی دفاع مقدس افزود: ابراهیم هادی، شهیدی است که هنوز مفقود است و پیکری از او بازنگشته است و اگر هم بازگشته باشد، به‌عنوان شهید گمنام او را دفن کرده‌اند و نمی‌دانیم او کجاست و قطعه ۲۶ گلزار شهدا، مزار یادبود شهید ابراهیم هادی است. 

وی اظهار داشت: پهلوانی ابراهیم قبل از جنگ در محیط کار، گود زورخانه، محله و کوچه است. وی پهلوان زندگی معمولی بود نه لزوماً پهلوان جنگ. چیزی که ابراهیم در جبهه از خود نشان داد، همه اندوخته‌هایی بود که در دوره حیات خود در شهر کسب کرده بود و این از ویژگی‌های بزرگ شهید هادی بود.

تاجیک در مورد محبوبیت بین‌المللی شهید ابراهیم هادی، نقل کرد: نه فقط مسلمانان و ایرانی‌ها، بلکه غیر مسلمان‌ها و غیر ایرانی‌ها هم ابراهیم را دوست دارند. در سنگرهای بعضی از کشورهای مقاومت کتاب سلام بر ابراهیم یافت می‌شود. در ایام ولادت و شهادت ابراهیم و در راهیان نور، برای او یادبود برگزار می‌کنند.

این راوی دفاع مقدس ادامه داد: سالگرد شهادت ابراهیم روزی میان روزهای هجدهم تا بیست و دوم بهمن است، چون هیچ کس دقیق نمی‌داند، اما ابراهیم شهید شده است. در ایام سالگرد شهادت او، برای ابراهیم سالگرد برگزار می‌کنند و راهیان نور، در کانال کمیل که میعادگاه ابراهیم هادی و عاشقان او است، از مناطق مختلف کشور این شهید را نه به‌عنوان بچه تهران که به‌عنوان یک شهید ملی می‌شناسند، از او می‌پرسند و او را یاد می‌کنند.

وی در روایتی از کاروان زائران لبنانی راهیان نور نقل کرد: چند سال پیش روایتگری راهیان نور را انجام می‌دادم و کاروانی از لبنان آمد و ۱۵_۲۰ دختر جوان آمدند و نفری دو هزار دلار از جیب خود پول گذاشتند که بیایند و مقتل شهید ابراهیم هادی را ببینند.

تاجیک افزود: یک بار دیگر، یک کاروان دیگر لبنانی آمد. عموما ما از مجالس شهدا و اهل بیت (ع) برات کربلا می‌خواهیم، اما آن‌ها گفتند: ما اربعین به کربلا رفتیم و از امام حسین خواستیم برای ما برات زیارت مقتل شهید ابراهیم هادی را بنویسد. اینگونه که چند سال قبل که کانال کمیل را برای زیارت زائران راهیان نور باز کرده بودیم، ۲۰ پسر جوان لبنانی آمدند و رفتارهایی که در شلمچه و راهیان نور می‌دیدند و دانشجویانی را می‌دیدند که فاخلع نعلیک می‌کردند کفش‌هایشان را درمی‌آوردند، برایشان عجیب بود. در عکس‌العمل به روایتگری‌ها هم هر رفتاری را که می‌دیدند، برایشان عجیب می‌نمود. نقطه آخر زیارت آن‌ها در کانال کمیل بود و یک نفر از ابراهیم و شهدای گردان حنظله و کمیل روایت کرد که بسیار بر آن‌ها تأثیر گذاشت و زمانی که این جمع را به مشهد بردیم، آن‌ها از هتل تا حرم پابرهنه رفتند. از آن‌ها علت این رفتارشان را پرسیدند و آن‌ها پاسخ دادند: تمام خاک جمهوری اسلامی، مقدس است. شهیدان کاری کرده‌اند که در نتیجه، تمام این خاک مقدس شده است و شما، چون در دل این خاک بزرگ شدید، متوجه این قضیه نمی‌شوید و همین عزیزان بازگشتند و کتاب سلام بر ابراهیم را ترجمه کردند و نشر دادند. برخی شهدای لبنان کسانی بودند که با ابراهیم بزرگ شدند و رشد کردند.

این راوی دفاع مقدس افزود: برخی شهدای مدافع حرم مانند شهید «مصطفی صدرزاده» با ابراهیم بزرگ شدند و رشد کردند. شهید صدرزاده نام جهادی «سید ابراهیم» را به عشق ابراهیم هادی برای خود انتخاب کرد.

وی ادامه داد: شهید «امین کریمیان» که طلبه‌ای ۲۰ ساله بود که کتاب‌های «ابراهیم هادی» را میان مردم توزیع می‌کرد. شهید «حجت اسدی»، خادم کانال کمیل بود و برای ابراهیم خادمی کرد و ابراهیم دست او را گرفت و با ابراهیم به جایی رسید که فقط شهدا به آنجا می‌رسند.

تاجیک در توضیح ویژگی کانال کمیل گفت: کانال کمیل یک کانال با طول ۹۰ کیلومترمتری، عمق سه متر و عرض پنج متر. خاک آنجا را برده بود تا نتوانند خاکریز درست کنند. کف کانال سیم خاردار بود و در مسیر بشکه‌های فوگاز بود.

این راوی دفاع مقدس در مورد ویژگی اخلاقی شهید هادی اظهار داشت: ابراهیم نمی‌گذاشت دیگران از کار خیر او باخبر شوند و این کار خیر را به نام کس دیگری می‌نمایاند. خداوند کاری کرد که ابراهیم تکثیر شد و در دل نسل‌های بعد از خودش معروف و محبوب و ماندگار شد.

وی ادامه داد: شهید مدافع حرم «محمدمهدی مالامیری» که خادم آنجا بود، در بصری‌الحریر سوریه همراه با رزمندگان فاطمیون همان کار ابراهیم هادی و رزمندگان کانال کمیل را انجام داد و رزمندگان فاطمیون را تنها نگذاشت.

تاجیک افزود: ابراهیم چند کیلومتر زخمی و مجروح ایرانی را حمل کرد که عقب بیاورد. آن جوان التماس کرد که ابراهیم خود را معرفی کند، اما ابراهیم از بچه‌های اطلاعات عملیات بود. ابراهیم نگفته بود و آن فرد خود، پرس‌وجو کرد. یکی از دلایل ماندگاری ابراهیم طلب گمنامی او است.

پخش کلیپ درخصوص خصوصیات شخصیتی شهید هادی از زبان مقام معظم رهبری از جمله برنامه های این مراسم بود.

همچنین در ادامه، حجت‌الاسلام محمدیان مسوول سابق نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها در مورد تقدم انسانیت بر ایمان گفت: زمانی که توانستید خدمتگزار دیگران باشید، می‌توانید به ایمان برسید. بلوغ انسان در این است که حس انسانی نسبت به دیگران پیدا کند؛ سپس ایمان در یک ظرف آماده‌ای قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اگر فردی، ملتی یا ملت‌هایی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، جاذبه وجودی بسیار بالایی دارد.

وی افزود: جذب کردن، خود به خود اتفاق نمی‌افتد. هنر انسان شدن این است که جاذبه وجودی‌مان بالا باشد. ما باید خود، به یک مغناطیس بزرگتری وصل شویم که مغناطیس وجودی‌مان بیشتر شود و جاذبه وجودی‌مان بالاتر برود.

حجت‌الاسلام محمدیان در مورد تقدم انسانیت بر ایمان گفت: قبل از ایمان آوردن، باید انسان شد. فرد ابتدا باید انسان شود تا ظرفیت مؤمن بودن را پیدا کند.

مسئول سابق نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: تا زمانی که نسبت به همنوع و کمک به او در شما احیا نشده است، به مرحله ایمان نرسیده‌اید. زمانی که توانستید خدمتگزار دیگران باشید، می‌توانید به ایمان برسید. بلوغ انسان در این است که حس انسانی نسبت به دیگران پیدا کند؛ سپس ایمان در یک ظرف آماده‌ای قرار می‌گیرد.

وی در مورد اهمیت حُسن خُلق در گذر از پل صراط اظهار داشت: برای گذر از پل صراط، دو بال لازم است که یکی از آن‌ها توحید است و دیگری حُسن خُلق با مردم. به عبارتی ارتباط با خدا و خلق خدا.

معتقدم شهید هادی خودش عوامل پویانمایی «سلام بر ابراهیم» را انتخاب کرده است

همچنین در ادامه، «اسدالله دیانتی» تهیه کننده سریال پویانمایی «سلام بر ابراهیم» اظهار داشت: ما سه سال است که درگیر پروژه «سلام بر ابراهیم» هستیم. این سریال پویانمایی ۱۰۴ قسمت دارد که ۱۳ قسمت آن از صدا و سیما پخش شده است و می‌توانید آن‌ها را از سایت تلوبیون مشاهده کنید.

 

وی ادامه داد: در این سه سال تنها فردی که به ما کمک کرد، جواد تاجیک بود. ما در این سه سال با هر که رفیق شدیم، به‌خاطر ابراهیم رفیق شدیم و هر که با ما دشمنی کرد، به‌خاطر ابراهیم بود.

دیانتی در خصوص اینکه شهید ابراهیم هادی، خود، عوامل سریال پویانمایی را انتخاب کرد، گفت: هیچ کدام از عوامل سریال را ما، خود، انتخاب نکردیم و این‌ها همه به انتخاب ابراهیم بودند. ابراهیم، خود، عوامل این سریال را انتخاب کرد. برای اولین بار است که انیمیشن قهرمان‌محور ساخته شده است.

تهیه کننده سریال سلام بر ابراهیم، در مورد مفهوم «گمنامی» بیان کرد: گمنامی به این نیست که کسی قبر نداشته باشد بلکه گمنامی آن است که کسی نداند امنیتی که دارد را مدیون شهداست.

شهید «ابراهیم هادی» پا روی نفس خود گذاشت

همچنین در ادامه عمادی مسئول گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در آیین در مورد نگارش کتاب «سلام بر ابراهیم» اظهار داشت: یک روز در میدان خراسان با دوستانم دور هم جمع شدیم تا کاری برای شهید «ابراهیم هادی» انجام دهیم.

وی افزود: نخستین مصاحبه‌ها را «هادی ذوالفقاری» و «سید علی مصطفوی» انجام دادند («سید علی مصطفوی» سال ۱۳۸۸ در فتنه‌ها به شهادت رسید و «هادی ذوالفقاری» به‌عنوان مدافع حرم در سال ۱۳۹۳ شهید شد.) خدا توفیق داد و مجموعه ۱۰ نفری حاضر در آن جلسه، دو سال بعد کتاب «سلام بر ابراهیم» را منتشر کردیم.

عمادی ادامه داد: یک روز خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی عرض کردیم که خوشحالیم از اینکه پرفروش‌ترین کتاب حوزه اجتماعی این کشور خاطرات یک شهید است. کتابی که تا الآن به هشت زبان ترجمه شده است، نه اینکه از اینجا ترجمه شود.

مسئول گروه فرهنگی ابراهیم هادی در مورد استقبال مسلمانان هندی از کتاب سلام بر ابراهیم یک روز آقای «مَتو» از هندوستان به ما زنگ زد و گفت: ما برای شیعیان کشمیر و مناطق اطراف به‌دنبال الگویی برای خود هستیم با آنکه چهار هزار طلبه و دانشجوی شیعه داریم و مجتمع شهید مطهری را راه‌اندازی کردیم، اما احساس می‌کنیم که کتاب «ابراهیم هادی» برای ما تأثیرگذار است.

وی در مورد استقبال انگلیسی‌ها از کتاب «سلام بر ابراهیم» نقل کرد: یک روز فردی با ما تماس گرفت و گفت: من ۱۰ سال نماینده صدا و سیما در لندن بودم و به پی. دی. اف این کتاب دیدم و خواندم و نسخه انگلیسی آن را برای همکاران خود فرستادم و نظرات آن‌ها را جویا شدم. یکی از آن‌ها به زبان انگلیسی مسیحی گفت: اگر مسلمانی این است که ابراهیم هادی دارد، من از امروز مسلمانم و دیگری گفته بود:‌ای کاش زمین و زمان دست به دست هم بدهند و یک ابراهیم هادی دیگر به ما هدیه کنند.

وی افزود: آقای مُنجَد، یکی از رفیقان صمیمی ابراهیم نقل می‌کرد که یک روز ابراهیم به من گفت بیا به اوین به دیدن لاجوردی برویم، چون دو نفر از کسانی که در گیلان‌غرب به آن‌ها نیاز داریم، در زندان هستند.

عمادی ادامه داد: از آنجایی که ابراهیم در مقاطع ابتدای انقلاب در زندان اوین کار می‌کرد، لاجوردی او را می‌شناخت و ابراهیم با تضمین خود، آن دو نفر را به جبهه برد و قول داد که زمانی که جنگ به پایان رسید، آن دو را به زندان بازگردانَد. یکی از آن دو نفر فرمانده یکی از یگان‌ها شد و سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید و مفقود شد و سال‌ها بعد جنازه‌اش بازگشت. زمانی که دادستانی برای جلب او رفته بود، با اعلامیه‌های شهادت او روبه‌رو شد.

مسئول گروه فرهنگی ابراهیم هادی در مورد ویژگی اخلاقی شهید هادی اظهار داشت: ابراهیم هادی در تمام ابعاد، شخصی عجیبی داشت و منیتی برای خودش قائل نبود. پا روی نفسش گذاشت و رفت و خدا اینگونه مزد او را داد.
وی ادامه داد: کسی که ابراهیم را در آخرین بار به منطقه رساند، (آقای مجلسی) نقل می‌کند: ابراهیم به من گفت: «حال که دارم می‌روم، دوست دارم چیزی از من باقی نماند. انگار نه انگار ابراهیمی بوده است. می‌خواهم حتی یک وجب از خاک زمین را هم اشغال نکنم.»

من احساس کردم که اینگونه است. ۲۵ سال هیچ خبری از او نبود. چند سال اول فکر کردیم اسیر شده باشد و هیچ مراسمی برای او نگرفتند.

رونمایی از کتاب عرش ارشیا

در این مراسم، از کتاب «عرش ارشیا» رونمایی شد. عمادی در مورد این کتاب اظهار داشت: کتاب «عرش ارشیا» روایت یکی از عاشقان شهید ابراهیم هادی و یک دانش‌آموز محصّل سوم دبستان در شهرستان خمین است.

این پسر یک روز به آرایشگاه می‌رود و آن آرایشگر کتاب «سلام بر ابراهیم» را به او امانت می‌دهد که مطالعه کند و بعد کتاب را پس بیاورد.

بچه شروع به مطالعه کرد و آنقدر شروع شیفته شخصیت ابراهیم شد که مادرش نقل می‌کرد که پسرم بسیار از ابراهیم هادی صحبت می‌کرد. این با من صحبت می‌کرد و در نهایت با استناد به ابراهیم هادی به من می‌گفت: چادر مانند یک قلعه مستحکم است و در نهایت بعد از یک سفر کربلا من چادر را انتخاب کردم. این پسر تمام خاطرات ابراهیم را می‌خواند و سعی می‌کرد به تمام آن‌ها عمل کند.

ارشیا قاری قرآن بود و در هیأت‌ها روی او حساب می‌کردند. کارهایی می‌کرد که جلوی دید نباشد. از او علت این کار را می‌پرسیدند، می‌گفت: کار برای رضای خدا ست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول