اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  اطلاعات عمومی و دانستنی ها

کشف ترکیبی در قارچ که درمان کننده آلزایمر است

دانشمندان دریافتند که ترکیب فعال موجود در قارچ خوراکی با نام یال شیر، برای تقویت حافظه مفید است.

کشف ترکیبی در قارچ که درمان کننده آلزایمر است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، از ترکیب موجود در قارچ می توان برای درمان آلزایمر استفاده کرد.

ترکیبی فعال موجود در قارچ خوراکی ممکن است بتواند رشد عصبی را بهبود بخشیده، حافظه را تقویت و منجر به درمان بیماری‌های ناتوان‌کننده مانند آلزایمر شود.

فردریک مونیر از موسسه مغز کوئینزلند در گزارشی که جمعه گذشته منتشر شد، فاش کرد که تیم محققین او ترکیبات فعال جدیدی را از قارچ، Hericium erinaceus که معمولا به عنوان قارچ یال شیر شناخته می شود؛ شناسایی کرده اند. این قارچ را می توان در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت. در طب سنتی چینی از آن برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

مونیر در بیانیه مطبوعاتی گفت: «عصاره‌های این قارچ‌های یال شیر قرن‌ها در طب سنتی کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما ما می‌خواستیم به‌طور علمی تأثیر بالقوه آن‌ها را بر سلول‌های مغز مشخص کنیم.»

آزمایشات پیش بالینی نشان داد که قارچ یال شیر تاثیر قابل توجهی بر رشد سلول های مغز و بهبود حافظه دارد.

وی افزود: تست‌های آزمایشگاهی اثرات نوروتروفیک ترکیبات جدا شده از این قارچ را بر روی سلول‌های مغزی کشت‌شده اندازه‌گیری کردند و به‌طور شگفت‌انگیزی متوجه شدیم که ترکیبات فعال، نورون‌ها را تقویت و گسترش داده و به نورون‌های دیگر متصل می کند. با استفاده از میکروسکوپ با وضوح فوق العاده، دریافتیم که عصاره قارچ و اجزای فعال آن تا حد زیادی اندازه مخروط های رشد را افزایش می دهد، که به ویژه برای سلول های مغز جهت درک محیط و ایجاد ارتباطات جدید با سایر نورون ها مهم هستند.

رامون مارتینز-مارمول، یکی از نویسندگان اضافه کرد که ترکیب تازه کشف شده شاید در درمان و محافظت در برابر اختلالات شناختی عصبی مانند بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد. وی افزود که ایده ما شناسایی ترکیبات فعال زیستی از منابع طبیعی بود که می توانستند به مغز رسیده و رشد نورون ها را تنظیم کنند و در نتیجه شکل گیری حافظه را بهبود ببخشند.

لی گفت: «این تحقیق مهم مکانیسم مولکولی ترکیبات قارچ یال شیر و اثرات آن‌ها بر عملکرد مغز، به‌ویژه حافظه را آشکار می‌کند.

پیش از این کشف شده که قارچ ها با تغییرات آب و هوایی نیز مبارزه می کنند. این مطالعه در مجله Neurochemistry منتشر شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول