اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: مدتی است که برجام در دستور کار ما نبوده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

آمریکا: مدتی است که برجام در دستور کار ما نبوده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار ندارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «مدتی است که برجام در دستور کار ما نبوده است. ما اگر ادعاهای مکرر از سوی مقام‌های ایرانی مبنی بر اینکه مشتاق به بازگشت به برجام هستیم را رد نکنیم آنها را نادیده می‌گیریم. مشتاق نیستیم.»

ند پرایس اضافه کرد: «پیام بسیار روشنی به رژیم ایران می‌فرستیم: کشتار مردمت را متوقف کن، از ارسال فناوری پهپاد به روسیه دست بردار و شهروندان آمریکایی که به ناحق زندانی شده‌اند را آزاد کن.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

ند پرایس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیانیه کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل مبنی بر عدم ارسال دارو از سوی شرکت‌های غربی به ایران از بیم تحریم‌ها گفت: «هنگامی که بحث پایبندی به تحریم‌ها مطرح می‌شود هر دو سوی طیف ما را نگران می‌کند. ما هم از پایبندی به کم به تحریم‌ها و هم از پایبندی مفرط به آنها که می‌تواند تبعاتی برای مردم ایران داشته باشد نگرانیم.»

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول