اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دیدار رئیس دانشگاه تهران با خانواده شهید دقایقی

رئیس دانشگاه تهران با همسر و فرزندان شهید اسماعیل دقایقی از فرماندهان جنگ تحمیلی که دانشجوی دانشگاه تهران نیز بوده، دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رئیس دانشگاه تهران با خانواده شهید دقایقی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با همسر و فرزندان شهید اسماعیل دقایقی از فرماندهان شناخته‌شده جنگ تحمیلی که دانشجوی دانشگاه تهران نیز بوده و اعضای خانواده از همسر و دختر تا دامادش نیز دانشگاه تهرانی هستند، دیدار کرد و خواستار شد که با حضور در جمع‌های دانشجویی، روایت زنده‌ای از سبک زندگی شهدا را برای دانشگاهیان عرضه کنند.

شهید اسماعیل دقایقی که بیشتر بخاطر عهده‌داری مسئولیت‌های کلیدی در دفاع مقدس، شناخته شده است، برای اهالی دانشگاه تهران هم جایگاه خاصی دارد. در عوض، دانشگاه تهران هم با خانواده او عجین است؛ چون نه تنها خود شهید بلکه همسر و دختر و داماد او از نسل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه تهران محسوب می‌شوند.

شهید اسماعیل دقایقی دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران بوده است. خانم معصومه همراهی همسر شهید نیز دانشجوی ورودی ۱۳۵۵ رشته زمین‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه تهران.

این دانش‌آموخته قدیمی دانشگاه تهران پس از تحصیل در دوره کارشناسی، کسوت معلمی را انتخاب می‌کند. زهرا خانم دقایقی، فرزند شهید و آقای محسن اسکندری داماد خانواده هم که هر دو دانش‌آموخته رشته معماری دانشکدگان هنرهای زیبا هستند. آقا ابراهیم فرزند ارشد شهید دقایقی، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و از علاقه‌مندان به دانشگاه تهران است که می‌گوید «پس از اینکه شریف را انتخاب کردم، متوجه شدم که فضای ذهنی من بیشتر به دانشگاه تهران نزدیک بود تا شریف». او چند رشته مهندسی خوانده است، از مهندسی کامپیوتر تا مهندسی مخابرات و سیستم و...

همسر شهید دقایقی بعد از سلام و تعارف با سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه و همراهانش، می‌گوید: «آقای دکتر مقیمی، من هنوز اصل مدرکم را نگرفتم. فقط همان مدرک موقت را دارم. مدرک ما را بدهید.» رئیس دانشگاه هم عنوان کرد که باافتخار، مدرک تحصیلی‌تان را امضا خواهم کرد.

از شرکت در تظاهرات در آستانه انقلاب اسلامی تا ماجرای خواستگاری شهید دقایقی از خانم همراهی و ادامه تحصیل همسر شهید دقایقی پس از انقلاب فرهنگی و خاطره آخرین دیدار با شهید، محورهایی بود که خیلی خودمانی و زنده از زبان همسر شهید دقایقی تعریف و مرور می‌شد. خانم همراهی گفت که نمره‌هایش پس از انقلاب فرهنگی خیلی بالاتر از قبل می‌شد به طوری که مایه تعجب استادان هم شده بود.

اظهارات سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران مبنی بر اینکه شهید دقایقی در کارهای تأسیسی خیلی پیشگام بوده است، اینگونه مورد تأیید همسر شهید قرار گرفت: «همسر شهید می‌‎گوید: شهید دقایقی اولین دوره دافوس را با مشورت آقا محسن (فرمانده سپاه وقت) راه‌اندازی کرد. آقای رضایی به شهید دقایقی می‌گفت تو خوش اخلاق هستی و جاذبه‌ات زیاد است. آقا اسماعیل به آقا محسن می‌گفت کارهای سختی را که هر کسی قبول نمی‌کند، به من بسپارید. شهید دقایقی روحیه تعاملی خیلی بالایی داشت و اولین‌ها را اجرا می‌کرد. یک مدت که در سال‌های ۶۰ و ۶۱ ترورها زیاد شد، آقا محسن رضایی تصمیم گرفت که یگان حفاظت علما تشکیل شود که به همین خاطر برای زندگی به قم رفتیم.»

شهید دقایقی به گفته همسر شهید، از هم‌دوره‌ای‌ها و همکلاسی‌های دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بوده است. ابراهیم دقایقی فرزند شهید در بیان خاطره‌ای از دوران دانشگاه پدرش، می‌گوید که شنیده است وقتی پدرش دانشجوی علوم تربیتی بوده، می‌گفته «فعلا در دانشکده علوم تربیتی داریم بی‌تربیتی‌هایش را یاد می‌گیریم.» فرزند شهید دقایقی، این بیان شهید را ناظر بر انتقاد طنزآمیز او از تدریس متون غربی در رشته علوم تربیتی تحلیل کرد. همسر شهید هم می‌گفت که شهید دقایقی خیلی اهل شوخی بود. قبل از اینکه به سمت رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران برود، رشته آبیاری دانشگاه جندی شاپور قبول شده بود. شهید دقایقی به شوخی به رشته آبیاری می‌گفت «آب پاشی».

یکی از هم‌خوابگاهی‌های شهید در کوی دانشگاه تهران نقل می‌کند که شهید دقایقی روزهایی که دانشجویان جدیدالورود وارد خوابگاه می‌شدند، از ساعت ۵ صبح به استقبال از ایشان می‌رفت و تلاش می‌کرد تا آنها را در مقابل جریان کمونیستی، جذب جریان انقلاب اسلامی نماید.

همسر شهید در این دیدار از روحیه اهل مطالعه و نویسندگی شهید دقایقی سخن گفت، که سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در ادامه به دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد که «یکی از ساختمان‌های میراثی دانشگاه تهران به منظور راه‌اندازی موزه شهدا آماده‌سازی شود و دفتر اردوهای جهادی هم همانجا مستقر شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی، مهدی شهبازی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و رحمت‌اله اللهیاری مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران نیز در دیدار با خانواده شهید دقایقی حضور داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول