اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران: آینده تهران در آینه اندیشه شهروندان است

رویداد شناسایی مسائل نوپدید آینده حکمرانی شهری با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از شهروندان و متخصصان بصورت مشارکتی برگزار شد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران: آینده تهران در آینه اندیشه شهروندان است

به گزارش خبرگزاری فارس، اولین رویداد «شناسایی مسائل نوپدید آینده حکمرانی شهری»، توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با همکاری مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی بصورت کارگاه مشارکتی یک روزه و با ایده پردازی شرکت کنندگان در خصوص حل مسائل آینده شهری، برگزار شد.

عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این رویداد گفت: در جهان معاصر، ســه چالش کلیدی وجود دارد که ضرورت درک آینده و برنامه ریزی برای آن را آشکار می­کند و این سه چالش عبارتند از: مدیریت ریسک و عدم قطعیت؛ حکمرانی مشارکتی و مردم سالاری  و توسعه پایدار.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: در چنین فضایی، راهبرد عقلانی برای تحقق اهداف کلان، بهره‌گیری از خرد جمعی و تکیه‌بر تجربیات و دانش انباشته شده است. در این رویکرد، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت، حول محور نظام فرهنگی و معنوی متمرکز است و اَبَرپروژه مدنظر، ساماندهیِ مشارکت شهروندان و به ویژه نخبگان در اداره شهر است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران هدف از برگزاری چنین رویدادهایی را شناسایی چالش­های کنونی و آتی و نوپدید در عرصه حکمرانی و مدیریت شهری دانست. وی خاطرنشان کرد: پاسخ به چالش­هایی که در این رویدادها شناسایی می­شوند، مستلزم تغییر در سیاست­های مدیریت شهری و حرکت از حکومت ( برنامه ریزی و سیاست گذاری بالا به پایین) به سمت حکمرانی مشارکتی ( برنامه ریزی و سیاست گذاری پایین به بالا) است. در این مسیر توجه به مفاهیمی چون مشارکت مردم در امر سیاست گذاری و مدیریت شهر، هوشمندسازی شهری و تنظیم رابطه­ای جدید بین دولت­های محلی و مردم  ضروری است.

رفیعی آتانی آینده نگاری را یکی از روش­های موثر در حوزه مدیریت و دست­یابی به حکمرانی مشارکت محور و به عنوان یک عنصر تکمیلی تصمیم گیری شبکه ای و توزیع شده تفسیر کرد و گفت: سه عملکرد اساسی در این نوع تصمیم گیری عبارتند از: عملکرد آگاهی و شکل دهی به تصمیم گیری، تسهیل تصمیم گیری و عملکرد مشورتی تصمیم گیری.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تاکید کرد: تحلیل آینده حکمرانی شهر تهران به عنوان مرکز ایران اسلامی و هم به عنوان یک کلانشهر تاثیر گذار در جهان، تحت تاثیر کلان روندهایی در حوزه­های ملی، جهانی و منطقه­ای قرار دارد. حرکت­های نوین مانند شناسایی مسائل نوپدید در حوزه های مختلف مدیریت شهر، می تواند به عنوان روش و فرآیندی نو، به برنامه ریزان و سیاست گذاران برای حرکت به سوی آینده های مطلوب و تحقق چشم انداز تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام، کمک شایانی نماید.

وی اشاره کرد: از مهم ترین ویژگی های این رویداد کشف و تعریف مسائل آینده، بهره گیری از کارگاه های آینده پژوهی، آشنایی با روش های آینده پژوهی، ارتباط با نهادهای تصمیم ساز در حوزه حکمرانی شهری، بهره­گیری از خلاقیت، دانش، نوآوری، آینده­نگری و تشکیل شبکه‌ی ارزشمندی از صاحبان ایده خواهد بود. وی همچنین افزود: ویژگی اصلی این رویداد اخذ نظر گروه­های مختلف شهروندان در کمترین زمان ممکن و با تنوعی از تخصص­ها و در فضایی تعاملی است، که در شرایط عادی امکان شنیدن نظرات آنان وجود ندارد.

ریس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: امید است برگزاری چنین رویدادهایی بتواند مدیریت و نظام تصمیم گیری شهر را با شناسایی مسائل کنونی و آتی در فضایی تعاملی و مشارکتی، در راستای دستیابی به حکمرانی مشارکتی و نگرش های آینده نگارانه کمک نموده و بتواند گام موثری در راستای اهداف عالی مدیریت شهری و بیانیه گام دوم انقلاب ایفا نماید.

به گزارش فارس، رویداد شناسایی مسائل نوپدید آینده حکمرانی شهری با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و با حضور جمعی از شهروندان و متخصصین بصورت مشارکتی برگزار شد. حضور برای عموم در این رویداد آزاد بوده و افراد در قالب تیم­های سه تا پنج نفره ساماندهی شدند و با راهنمایی اساتید دوره، از دانش و تجربه خود بهره گرفته و به شناسایی چالش های نوپدید آینده شهر پرداختند. در پایان این رویداد، تیم داوری از بین ایده های ارائه شده، بهترین ایده­ها انتخاب شده و مورد قدردانی قرار گرفتند.

پایان پیام/ ت 1016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول