اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارشی از اقدامات ارتش در مناطق زلزله‌زده ترکیه/ قدردانی ترک‌ها از کمک‌های ایران

معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده ترکیه ادامه دارد، از دیدار مقامات ارشد این کشور از بیمارستان‌های صحرایی ایران خبر داد.

گزارشی از اقدامات ارتش در مناطق زلزله‌زده ترکیه/ قدردانی ترک‌ها از کمک‌های ایران

باشگاه خبرنگاران توانا - حدیث خوشنویس: منطقه خاورمیانه این روزها بیشتر از هر زمان دیگر دچار بحران شده است. وقوع زلزله در ترکیه و سوریه به بزرگی حدود ۸ ریشتر، بارش سنگین برف از یک سو و فعالیت برخی از دشمنان ایران در کشورهای همسایه، سبب شده تا این روزها ارتش جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته اتفاقات مختلف را رصد و به مردم منطقه خدمت کند.

بر همین اساس «در قانون اساسی به طور صریح اشاره شده است که ارتش با حفظ توان رزم و آمادگی دفاعی خود می‌تواند تجهیزات و نیروهای امدادی خود را به بخش‌های دیگر حادثه‌خیز ارسال و اعزام کند. سیل، زلزله، آتش‌سوزی از جمله بلایایی است که ارتش در خدمت‌رسانی در این زمینه‌ها سوابق زیادی دارد.» این موضوعات را رئیس ستاد بحران ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، مطرح می‌کند.


توزیع اقلام در شهرستان خوی

ارتش با آمادگی کامل مأموریت‌های خود را دنبال می‌کند

امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، درباره امدادرسانی این نهاد دفاعی، امنیتی به مناطق بحرانی داخل و خارج از کشور، می‌گوید: ارتش جمهوری اسلامی ایران با حفظ هوشیاری و مأموریت ذاتی خود که برقراری امنیت و مراقبت شبانه‌روزی از مرزهای هوایی، دریایی، زمینی و پدافند هوایی است همه فعالیت‌ها به خصوص فعالیت‌های دشمنان را رصد می‌کند. این نهاد دفاعی، امنیتی با آمادگی کامل و سطح هوشیاری بالا در همه زمینه‌ها، مأموریت‌های خود را دنبال می‌کند.


خدمات رسانی ارتش به شهرستان خوی

حضور ارتش در مناطق زلزله‌زده کشور به فاصله بیست دقیقه

او با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در خوی و بارش برف سنگین در کشور، می‌افزاید: ما همیشه در مملکت گرفتار بلایای طبیعی هستیم. همچنین در سال جاری کشورهای همسایه ما نظری سوریه و ترکیه هم دچار حادثه شده‌اند. زمانی که نخستین زلزله در خوی به وقوع پیوست، ارتش جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در آن مناطق حضور پیدا کرد. نیروی زمینی و نیروی هوایی، بیست دقیقه بعد از وقوع این زمین‌لرزه عازم آن مناطق شدند و نیروهای ما که در آنجا مستقر بودند هم در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند.

ارسال کمک‌ها با بوئینگ 707 و هواپیمای C130

معاون اجرایی ارتش با بیان اینکه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در مناطق زلزله‌زده شروع به کمک‌رسانی به اهالی خوی کردند، عنوان می‌کند: کمک‌ها شامل؛ احداث بیمارستان و اعزام اورژانس، اعزام آمبولانس و اقلام گرم‌کننده مانند پتو و والور بود. ارسال این اقلام در تعامل با سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر سازمان‌ها مانند هلال احمر جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه در خوی دو فروند بویینگ 707 و هواپیمای C130  برای ارسال کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده از مشهد به ارومیه و از تهران به ارومیه پیش‌بینی شدند. این دو فروند خط هوایی تجهیزات و اقلام مورد نیاز اهالی شهر و روستاهای خوی را به آنجا ارسال می‌کردند.


بازسازی مناطق زلزله زده خوی

اولویت امدادرسانی ارتش با شهرستان خوی است

امیر محمودی با اشاره به محموله‌ها ارسالی به خوی، عنوان می‌کند: مواد غذایی و وسایل‌گرم‌کننده مانند موکت، پتو را از طریق راه‌های هوایی به مناطق زلزله زده منتقل کردیم. نیروهای مستقر ما در آن مناطق این اقلام را در میان روستاها و خانه‌های شهری آسیب‌دیده توزیع کردند. در حال حاضر بیمارستان‌های ما همچنان در آن مناطق برقرار است و خدمت‌رسانی ادامه دارد.

رضایت مردم از بازگشایی معابر

او با اشاره به بارش برف سنگین در مناطق زلزله‌زده خوی، تصریح می‌کند: ارتش با ارسال لوازم و تجهیزات مهندسی به بازگشایی معابر و راه‌های روستایی که در این روزها به دلیل بارش برف سنگین مسدود شده بودند و مشکل تردد داشتند، کمک کرد. خوشبختانه برای بازگشایی معابر و کمک‌رسانی کارهای خوبی هم انجام گرفت که مورد رضایت مردم و مسئولان واقع شد. امدادرسانی و کمک‌رسانی به منطقه خوی با اولویت ادامه دارد و در حال حاضر مشکل خاصی در آن منطقه دیده نمی‌شود.

 


روستاهای محاصره در برف

اعزام 12 فروند بالگرد به روستاهای محاصره شده در برف

امیر محمودی با بیان اینکه بارش سنگین برف در مناطق کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، اصفهان، سیمرم و خوزستان سبب شد تا برخی از روستاها و شهرها در محاصره برف قرار گیرند، تصریح می‌کند: ارتش دوازده فروند از انواع بالگردهای پشتیبانی مانند سونوک را که تجهیزات و لوازم بیشتری می‌تواند بارگیری کند، به مناطق محاصره شده در برف اعزام کرد. ما از طریق این بالگردها کمک‌های مردمی و کمک‌هایی را که ارتش پیش‌بینی کرده بود به آن مناطق ارسال کردیم.


روستاهای محاصره در برف

ارسال لوازم و تانکرهای آب به مناطق بحران زده 

این مقام ارتشی با اشاره به ارسال لوازم از طریق دوازده فروند بالگردهای چند منظوره 214  به مناطق محصور در برف، اظهار می‌کند: ارتباط روستاهای محاصره شده در برف، با شهرها به طور کلی قطع شده بود. ما از راه هوایی کمک‌های مردمی و کمک‌های در نظر گرفته شده توسط نهادها را با کمک مسئولان شهری، فرماندار، مسئولان سازمان هلال احمر و ستاد بحران کشور به شهرها و روستاها ارسال کردیم. این کمک‌ها شامل؛ آب و مواد غذایی، وسایل گرم‌کننده و اقلام مورد نیاز آنان بود. همچنین تانکرهای آب را به این مناطق ارسال کردیم.

او می‌افزاید: یگان‌های ما در اصفهان، تجهیزات سنگین، شامل؛ بولدوزر، لودر و بیل مکانیکی را برای بازگشایی معابر به روستاهای محصور اعزام کردند. راه‌های زیادی بر اثر این نوع خدمت‌رسانی باز شد که در حال حاضر دسترسی مردم در این مناطق بهتر شده است.


کمک رسانی به مردم ترکیه

14 سورتی پرواز به مناطق زلزله زده در ترکیه

رئیس ستاد بحران ارتش با اشاره به وقوع زمین لرزه در ترکیه عنوان می‌کند: پس از زمین لرزه‌ای که در مرکز قهرمان ماراش ترکیه به وقوع پیوست، ارتش به درخواست مقامات کشور ترکیه یک فروند بوئینگ ۷۰۷ ، یک فروند هواپیمای C۱۳۰ و یک فروند بوئینگ ۷۴۷ را در ۱۴ سورتی پرواز به ترکیه اعزام کرد. کمک‌هایی از طریق این پروازها به ترکیه ارسال شد، شامل؛ مواد غذایی، چادر، دو دستگاه آمبولانس، سه دستگاه خودروی امداد و نجات، بیمارستان‌های صحرایی با تجهیزات کامل به همراه ۷۴ نفر از پزشکان و کادر پزشکی و همچنین ۹۳ امدادگر و تیم‌های زنده یاب به همراه چند قلاده سگ بودند.


بیمارستان صحرایی ارتش در ترکیه

انتقال بیمارستان صحرایی توسط خودروهای سنگین  

او می‌افزاید: برخی از این تجهیزات هم که امکان انتقال آن، با خطوط هوایی فراهم نبود، به‌وسیله خودروهای سنگین اعزام شدند. از جمله مواردی که از راه زمینی به ترکیه منتقل شدند، می‌توان به بیمارستان‌های صحرایی و تجهیزات آن، مانند اتاق عمل، اورژانس، آزمایشگاه اشاره کرد. این موارد هم در مدت 6 ساعت در محل حضور پیدا کردند. دکتر حبیب صدر به عنوان سرتیم کادر پزشکی به همراه کادر، اکنون در آنجا مستقر هستند و خدمات خوبی هم ارایه می‌دهند.


ارسال تجهیزات به ترکیه

حضور رسانه‌های مختلف ترکیه در چادرهای ارتش

امیر محمودی با اشاره به حضور رسانه‌های ترکیه در چادرهای ارتش مستقر در این کشور، اظهار می‌کند: در ترکیه خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خارجی TRT، CNN ، ON4 ، رادیو ترکیه، شبکه خبر ترکیه و چند شبکه ترک دیگر به همراه برخی از رسانه های داخلی مانند، تسنیم و ایسنا، العالم، شبکه خبری هلال احمر و برخی از کانال های تلگرامی با حضور در چادرهای ارتش از فعالیت های این نهاد خبر تهیه کرده اند.


بازدید مقامات ترکیه از بیمارستان صحرایی ارتش

بازدید مقامات ترکیه ای از بیمارستان صحرایی ارتش

امیر محمودی با اشاره به حضور مقامات ترکیه‌ای و ایرانی در چادرها و بیمارستان‌های صحرایی ارتش، تصریح می‌کند: «سلجوق بایراکدار» داماد آقای اردوغان رییس جمهوری ترکیه،‌ رییس صنایع هوایی این کشور از بیمارستان صحرایی ما بازدید داشته‌اند. همچنین چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، با حضور در بیمارستان صحرایی ارتش در دیدار با دکتر صدر به زبان فارسی از کمک‌رسانی ارتش قدردانی کرد.  اقای کولیوند خودمان رییس هلال احمر، رییس شهرداری آی دیامان، رییس هلال احمر آی دیامان، رییس ستاد بحران ستاد بحران آنجا از دیگر مقاماتی بودند که از بیمارستان های صحرایی ارتش بازدید کردند. همچنین از دکتر صدر دعوت شد تا در جلسه ستاد بحران آی دیامان حضور پیدا کند.

ارسال تجهیزات به مناطق زلزله زده سوریه

معاون اجرایی ارتش با اشاره به وقوع زمین‌لرزه دیگر که در سوریه به وقوع پیوست، عنوان می‌کند: به دنبال وقوع زمین‌لرزه در سوریه ارتش جمهوری اسلامی پروازهایی را از فرودگاه مهرآباد به حلب و لاذقیه در قالب ۱۱ پرواز سوتی انجام داد  و کمک‌های خود را از این طریق به آنجا ارسال کرد. این کمک‌ها شامل؛ ارسال چادر، مواد غذایی، وسایل گرم‌کننده، امدادگر، تجهیزات پزشکی بود که با بویینگ 707 و هواپیمای C130 به این کشور ارسال شد. در حال حاضر این امکانات به سوریه ارسال شده است و ارتش در حال خدمت‌رسانی است. همچنین ما به سوریه اورژانس سیار ارسال کردیم.

رضایت‌مندی مردم ترکیه از خدمات رسانی ایرانیان

رئیس ستاد بحران ارتش درباره رضایت‌مندی مردم ترکیه از ارائه خدمت ایران تصریح می‌کند: گزارش‌هایی که ایران از مناطق زلزله‌زده ترکیه دریافت کرده است، خبر از رضایت مردم آنجا نسبت به خدمت رسانی ارتش دارد.. مردم ترکیه از نوع خدمات و رسیدگی و امکاناتی که به آنجا ارسال شده است و از ایران و جمهوری اسلامی ایران کمال تشکر را در این زمینه ابراز داشته‌اند. همچنین با توجه به گزارشاتی که از ترکیه دریافت کرده‌ایم خدمات ایران در مقایسه با خدمات سایر کشورها بهتر و سریعتر بوده است.

ارتش با حفظ ماموریت‌های ذاتی به مناطق بحران زده کمک می‌کند

وی در پایان یادآور شد: در قانون اساسی به طور صریح اشاره شده است که ارتش با حفظ توان رزم و آمادگی دفاعی خود می‌تواند تجهیزات و نیروهای امدادی خود را به بخش‌های دیگر حادثه خیز ارسال و اعزام کند. سیل، زلزله، آتش‌سوزی از جمله بلایایی طبیعی است که ارتش در خدمت رسانی در این زمینه‌ها سوابق زیادی دارد. ستاد بحران ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 98 به دنبال وقوع سیل در منطقه آق‌قلا استان گرگان، خوزستان، لرستان و همچنین زلزله کرمانشاه توانست هر چهار نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی این سازمان را با حفظ توان رزم و با حفظ ماموریت‌های دفاعی-امنیتی خود به مناطق بحران‌زده ارسال کند. ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که اگر خدایی ناکرده حوادث و اتفاقات دیگری در کشور رخ دهد، بلافاصله در کمترین زمان ممکن در محل حضور پیدا کنیم و آنجا را مدیریت کنیم که مشکلی پیش نیاید. در این زمینه ما امکانات و تجهیزات زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین اضافه امکاناتی که داریم برای کمک به همسایگان در نظر گرفته‌ایم. ارتش جمهوری اسلامی لازم است که در این زمینه آماده باشد و ما آمادگی لازم را در این زمینه داریم.

پایان پیام/ ت 1118

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول