اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتحادیه اروپا: آژانس درباره سطح غنی‌سازی ایران اطلاع‌رسانی می‌کند

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند بازرسان آژانس اتمی در ایران اورانیوم ۸۴ درصدی یافته‌اند اظهارنظر کرد.

اتحادیه اروپا: آژانس درباره سطح غنی‌سازی ایران اطلاع‌رسانی می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گزارش‌های رسانه‌ای درباره مشاهده اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اظهارنظر کرد.

بورل گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی این هفته (بر اساس تقویم ایران تا یکشنبه هفته بعد) درباره آنچه در خصوص سطح غنی‌سازی در ایران رخ داده اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ شب گذشته در ادعایی گفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند.

در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

کمالوندی در توضیح بیشتر بیان کرد: این موضوع در روند غنی سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهتر از هر کسی واقف است که چنین مواردی در زمان انجام کار رخ می‌دهد. آنچنان که در گذشته نیز موارد متعددی از غناهای مختلف مشاهده شده که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس آن را در اختیار اعضای خود قرار دهد، ادامه داد: طرح این موارد در رسانه‌ها بار دیگر نشان داد که متاسفانه مدت‌هاست آژانس از جایگاه حرفه‌ای و بی‌طرف خارج شده و هدف دار مطالب و اطلاعات فنی را در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌دهد و بدون تردید این روش باعث بی اعتبار شدن این سازمان مهم بین‌المللی می‌شود.

بورل در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت که در حال حاضر «پیش رفتن با برجام» ممکن نیست. او گفت مذاکرات با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به دلیل حمایت تهران از مسکو در جنگ علیه ایران «عملاً متوقف شده‌اند».

او در ادامه ادعا کرد ایرانی‌ها کمک خودشان به روسیه را انکار می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهند که آنها این کار را انجام داده‌‌اند.

اوکراین و کشورهای غربی در ماه‌های گذشته مدعی شده‌اند جمهوری اسلامی ایران پهپادهایی را با هدف استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

مقام‌های تهران و مسکو پیش از این اتهام‌های آمریکا و کشورهای غربی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را رد کرده‌اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین چندی پیش این موضوع را «اخبار جعلی» خواند و تاکید کرد که ارتش روسیه از پهپادهای ساخت داخل استفاده می کند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی بارها به اتهامات بی اساس مقامات اوکراینی در موضوع ادعایی پهپادها پاسخ داده همواره تأکید کرده که تهران هیچگونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی به منظور استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است.

پایان پیام/ ت 1135

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول