اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اولیانوف: نگرانی غرب از برنامه‌ هسته‌ای ایران مثل «اشک تمساح» است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که نگرانی کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران مثل اشک تمساح است.

اولیانوف: نگرانی غرب از برنامه‌ هسته‌ای ایران مثل «اشک تمساح» است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با تأکید بر این نکته که موضوع هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک و بدون تهدید باید مورد رسیدگی قرار گیرد، ادامه داد که نگرانی کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران همچون «اشک تمساح» است.

رسانه‌های غرب به دنبال مختل کردن سفر گروسی به تهران هستند

وی با اشاره به گزارش روز گذشته (دوشنبه) وبگاه «بلومبرگ» که مدعی شده بود ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا 84 درصد است، گفت که رسانه‌های خارجی در حال داغ کردن فضا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قبل از جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و احتمالاً افشاگری بلومبرگ با هدف اخلال در سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران صورت گرفته است.

پیش‌تر بلومبرگ به نقل از دو منبع دیپلماتیک ناشناس گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ذراتی با درجه غنای ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند.

اولیانوف در این خصوص توضیح داد: «متأسفانه چنین چیزهای تحت عنوان «افشاگری» اطلاعات حساس در رسانه‌ها غیرمعمول نیست. چنین چیزی عمدتاً به دلایل سیاسی آشکار انجام می‌شود تا اوضاع حول محور ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را دشوار سازند».

بلومبرگ قصد داغ کردن اوضاع قبل از جلسه شورای حکام آژانس را دارد

وی سپس به طور خاص به گزارش بلومبرگ اشاره کرد و نوشت: «بنابراین هم‌اکنون، منابع بلومبرگ تصمیم به داغ کردن اوضاع در آستانه جلسه آتی شورای حکام آژانس دارند که قرار است بین تاریخ 6 تا 10 مارس (15 تا 19 اسفند ماه) در وین برگزار شود و همچنین قصد مختل کردن برنامه‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را دارند. رافائل گروسی به طور مکرر بر اهمیت این سفر در شرایط کنونی تأکید کرده است».

برجام هرچه سریع‌تر باید احیا شود

اولیانوف با اشاره به این موارد ادامه داد: «نمی‌توان با «چاشنی‌هایی» که برخی رسانه‌ها به امور اضافه می‌کنند و بر احساسات دامن می‌زنند، کنار آمد. با توجه به حساسیت موضوع هسته‌ای ایران، باید منتظر نتیجه‌گیری کارشناسان بود».

نماینده روسیه در وین تصریح کرد: «اگر ما درباره این وضعیت برجام حرف بزنیم، نشان دهنده اهمیت احیای سریع آن است».

برجام احیا شود، مسئله غنی‌سازی خود به خود حل می‌شود

به گفته اولیانوف، منابع آژانس، «موضع ریاکارانه طرف‌های غربی در مذاکرات وین» را نشان می‌دهند زیرا «در صورت احیای توافق هسته‌ای، مشکل غنی سازی اورانیوم خود به خود از بین خواهد رفت».

نماینده روسیه با تأکید بر لزوم احیای برجام گفت: «(در صورت احیای برجام) تهران قادر به غنی‌سازی بالاتر از سطح 3.67 درصد است؛ همانطور که در حقیقت قبل از خروج ایالات متحده از این توافق در سال 2018 وضعیت به این شکل بود».

نگرانی غرب از موضوع هسته‌ای ایران اشک تمساح است

وی با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد: «جای تعجب است که با وجود این شرایط، همکاران غربی من به طور خستگی ناپذیر و به طور علنی نگرانی‌ها در مورد گسترش برنامه هسته‌ای ایران را تکرار می‌کنند. این مسئله به طور مسالمت‌آمیز، دیپلماتیک و بدون داستان‌های غیرضروری قابل حل است بنابراین نگرانی‌هایی که بر سر مخاطب می‌پاشند، در واقع شبیه اشک تمساح است».

ادعای بلومبرگ در شرایطی مطرح شده است که در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد».

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول