اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

چیکن استراگانف؛ هم فال و هم تماشا

بیایید این بار که مادرتان پرسید «چی برایتان بپزم؟» به جای تکرار منوی همیشگی‌تان، پیشنهاد یک غذای امروزی‌تر و جدیدتر بدهید و از او بخواهید روی کمک‌تان حساب کند. این کار باعث می‌شود تا مادرهایی که عادت دارند به تنهایی آشپزی کنند، کم‌تر خودشان را به زحمت بیندازد و برای پخت غذا منتظر خودتان بمانند. به نظرتان چیکن استراگانف به عنوان یک پیشنهاد جدید چطور است؟

چیکن استراگانف؛ هم فال و هم تماشا

گروه زندگی- برای ما ایرانی‌ها یکی از بهترین تفریحات حال خوب کن، سر زدن به پدر و مادرها و لذت بردن از ساعات همنشینی با آن هاست. خوردن دست‌پخت مادرها هم که دیگر جای خودش را دارد. مخصوصا اگر خودت مادر باشی و روزهای متمادی درحال پخت و پز؛ اصلا در چنین شرایطی، آدم برای رسیدن به روز موعود لحظه شماری می‌کند و دلش می‌خواهد روزها هرچه سریع‌تر سپری شوند.

وقتی بحث شیرین خوردن دستپخت مادرها به میان می آید، ناخودآگاه عطر و بوی غذای مامان پز برای آدم تداعی می شود؛ مخصوصا وقتی پای جمله معروف «چی بپزم؟» اما این بار با عشقی نهان و تبدیل آن به «چی دوست دارید برایتان بپزم؟» آن هم از زبان مادر در میان باشد. سوالی که معمولا در کنار چند پیشنهاد مادرانه، همیشه تکرار می شود و شما هم در نهایت سرخوشی، غذایی را پیشنهاد می‌دهید که مدت هاست هوس کرده اید اما بیایید کمی سنت شکنی کنید و اینبار که مادرتان این سوال را پرسید، به جای تکرار منوی همیشگی تان، پیشنهاد یک غذای امروزی تر و جدیدتر بدهید و از او بخواهید روی کمکتان حساب کند. این کار باعث می شود تا مادرهایی که عادت دارند به تنهایی آشپزی کنند، کمتر خودشان را به زحمت بیندازد و برای پخت غذا منتظر خودتان بمانند.

چیکن استراگانف؛ لطفا از اسمش نترسید!

اما پیشنهاد شما چه چیزهایی می تواند باشد؟ ازآنجایی که مادرهای سن و سال دار معمولا پایبند به غذاهای سنتی هستند، هرنوع غذایی که کمی امروزی تر اما کاملا سالم باشد، می تواند برای آن ها تنوع ایجاد کند. مثلا چیکن استراگانف یکی از غذاهایی است که این ویژگی را دارد. از اسمش نترسید، با غذایی ساده اما مقوی روبه رو هستید که اگر سالم و با حوصله طبخ شود، می‌تواند برای هر سن و سالی مفید باشد. البته فراموش نکنید که وقتی قرار است در منزل مادرتان، خودتان را به یک غذای متفاوت از غذاهای همیشگی دعوت کنید، حتما با او هماهنگ باشید و موجودی خانه را بسنجید تا اگر بعضی از مواد را در خانه نداشتند، خودتان مسئولیت خریدش را برعهده بگیرید. برای آنکه پدر و مادرتان از خرید بعضی موادغذایی توسط خود شما، دچار حسی ناخوشایند نشوند، می توانید آن مواد را جایگزینی برای شیرینی و شکلات همیشگی اعلام کنید تا آن ها هم راضی تر باشند. حتما می پرسید اصلا برای چیکن استراگانف چه موادی لازم است؟ الان برایتان می گوییم.

 

موادلازم برای ۶ نفر

سینه کامل مرغ: دو عدد

قارچ: نیم کیلو

پیاز: یک عدد 

سیر:یک حبه

سیب زمینی: دو عدد 

شیر: یک لیوان 

آرد: یک قاشق سرپر

کره: مقداری

 نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

جعفری تازه: مقداری درصورت دلخواه

مامان باباها را پای کار بیاورید

یکجانشینی ممنوع!

طبخ این غذا گرچه بر پایه مرغ است اما برخلاف تصور عموم مردم، واقعا کمتر از یک زرشک پلوی ساده خرج برمی‌دارد و ضمنا می‌تواند گزینه خوبی برای وعده شام باشد، پس فرصت را از دست ندهید و دست به کار شوید. البته فراموش نکنید که شما مهمان خانه پدر و مادرتان هستید و بهتر است طوری رفتار نکنید که خدایی نکرده، حس ناتوانی را به آن ها انتقال دهید. اصلا همه لطف پخت یک غذای جدید در خانه پدر و مادرها، به پای کار بودن خود آن ها و اضافه شدن یک غذای جدید به منوی همیشگی آن هاست؛ پس همه با هم آستین ها را بالا بزنید و هرکدام گوشه ای از کار را بگیرید. مثلا می توانید نواری خردکردن سینه های مرغ را به مادر هنرمندتان بسپارید تا بنشیند و با آرامش، مرغ ها را آماده طبخ کنند. حتی کمک گرفتن از پدرها هم کار بسیار خوبی است.

 اگر همین الان دارید با خودتان می‌گویید که خجالت دارد و اصلا چرا باید پدر و مادرتان را به زحمت بیندازید؟ باید بگوییم که این حرف ما نیست، بلکه پزشکان و متخصصان بیماری های سالمندان، این را می‌گویند و معتقدند که دعوت مدام سالمندان به نشستن و جلوگیری ازفعالیت آن ها به بهانه احترام و پیشگیری از اتفاقات جسمی، نه تنها محبت در حق سالمندان نیست، بلکه به معنای ظلمی بزرگ است، زیرا بدن آن‌ها به سبب یکجانشینی، بسیار زودتر تحلیل رفته و استخوان هایشان شکننده تر می شود، پس لطفا در نگاه خود تجدیدنظر کنید و از اینکه فضای فعالیت و نشاط حتی با کارهای جزیی خانه را برای پدر و مادرتان فراهم  می‌کنید، خوشحال باشید.

پیش به سوی یک طبخ حرفه ای

تا رشته کلام از دستمان در نرفته، برگردیم به آشپزی مان. احتمالا خردکردن قارچ ها به صورت ورقه ای و  خلال کردن سیب زمینی‌ها، بهترین گزینه همکاری برای پدرهاست. البته خودتان هم می‌توانید کمک کنید تا کار سریعتر پیش رود. بعد از آنکه همه مواد خرد و آماده شدند، می توانید بروید سراغ بخش اصلی کار یعنی طبخ چیکن استراگانف.

در اولین قدم باید پیازها را خردکنید و با کمی روغن تفت دهید تا سبک شوند، سپس سیر، کمی زردچوبه و مرغ ها را به پیازها اضافه کرده و چند دقیقه ای آن ها را تفت دهید. در این موقع، مرغ ها کمی آب می اندازند که اتفاقا خوب است و می توانید چنددقیقه ای درب تابه را بگذارید تا مرغ ها علاوه بر تفت خوردن، مغزپخت شوند. از آنجایی که مرغ ها کاملا نواری خرد شده اند، حدود 10 تا 15 دقیقه برای پخت مرغ ها کافی است. وقتی آب مرغ کاملا کشیده شد، می توانید آن را کنار گذاشته و به سراغ قارچ ها بروید.

همانطور که می‌دانید قارچ در هنگام پخت، خیلی سریع آب می‌اندازد، پس موقع تفت دادن قارچ ها، شعله گاز را زیاد کنید. معمولا در این شرایط قارچ ها، آب نمی اندازند اما اگر هم این‌طور شد، به خودتان استرس راه ندهید و صبر کنید آب قارچ با همان حرارت بالا تبخیر شود. احتمالا در این موقع و به لطف!صدایی که از تابه بلند شده و آب و روغنی که ردپایشان روی اجاق گاز باقی مانده، ابروهای مادرتان کمی درهم خواهد رفت اما با لبخند به آن ها یادآوری کنید که بعد از پایان کار، همه چیز را مثل روز اول برق خواهید انداخت.

گل آخر را با سس سفید بزنید نه خامه اضافی

در همین حال که مشغول آماده کردن مرغ و قارچ هستید، در تابه ای جدا، سیب زمینی ها را هم سرخ کنید و یا این کار را به یک داوطلب دیگر بسپارید. وقتی همه این مواد آماده شدند، عملا غذای شما آماده است و فقط می ماند سس بشامل یا همان سس سفید خودمان که آن را باید درست موقع سروغذا اضافه کنید.

تا وقتی همه بیایند و وقت خوردن یک شام خانوادگی دیگر فرا برسد، می‌توانید دستی به گاز و دیوارها بکشید تا همانطور که به مادرتان قول داده بودید، همه چیز مثل روز اول برق بیفتد.

و اما آخرین مرحله پخت چیکن استراگانف؛ مرغ ها و قارچ ها را با هم مخلوط کنید و روی شعله بگذارید تا کاملا گرم بماند، سپس بروید سراغ آماده کردن سس سفید. آرد را با مقدار کمی کره تفت دهید تا از خامی درآید، سپس یک لیوان شیر را کم کم به آرد اضافه کرده و خوب هم بزنید تا آرد گوله‌گوله نشود. وقتی سس‌تان به غلظت رسید، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و سس را داخل مخلوط مرغ و قارچ بریزید و کاملا مخلوط کنید. بعضی‌ها در این موقع، مقداری خامه به غذایشان اضافه می کنند اما از ما می شنوید، این کار را نکنید، چون چیکن استراگانف شما بدون خامه هم غلظت و طعم بی نظیری دارد و خامه به جز چرب کردن بی مورد غذا و بردن چیکن استراگانف به لیست غذاهای مضر، کار دیگری انجام نمی دهد.

غذایی همه چیز تمام با چاشنی عشق

می پرسید سیب زمینی‌ها چه شدند؟ اگر با تدابیر امنیتی شما، از آن سیب زمینی های سرخ شده خلالی، هنوز چیزی باقی مانده و از دست بچه ها جان سالم به در برده اند، موقع سرو غذا که باید در کمترین زمان ممکن انجام شود تا غذا از دهان نیفتد، چیکن استراگانف را با سیب زمینی های سرخ شده و اگر تمایل داشتید مقدار کمی جعفری تازه تزیین و با نان سرو کنید. هرچند که رژیمی های خانواده می توانند چیکن استراگانف را بدون نان بخورند و دعاگویتان باشد، چون غذای شما آنقدر مغذی هست که خالی خوردنش هم کار یک وعده غذایی کامل را انجام دهد، به خصوص اگر در کنارش یک سالاد فصل خوشرنگ و لعاب هم سرو شود.

بعد از خوردن غذا و لذت بردن از یک دورهمی دیگر در خانه پدر و مادرتان، حتما از آن ها بخواهید تا بدون تعارف نظرشان را بگویند. حسن این کار در این است که اگر دیدید آن ها طالب غذاهای متفاوت تر از منوی سنتی خودشان نیستند، دیگر چنین پیشنهاداتی نمی دهید! چه شد نگران شدید؟ نترسید احتمالا با این نظرسنجی، بیشترین رای مثبت را می‌گیرید، چون شما عشق را چاشنی غذایتان کرده اید و همین برای رای مثبت همه اعضای خانه از پدر و مادرتان گرفته تا همسر و فرزندانتان کافی است...

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول