اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

رسانه روسی: عربستان از خراب‌ شدن پل‌های ارتباطی‌اش با ایران می‌ترسد

روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» در گزارشی به تحلیل تغییر موضع عربستان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و دلیل آن را تلاش ریاض برای حفظ پل‌های ارتباطی با تهران دانست.

رسانه روسی: عربستان از خراب‌ شدن پل‌های ارتباطی‌اش با ایران می‌ترسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه روسی «نزاویسیمایا گازتا» در گزارشی درباره تغییر موضع عربستان سعودی در قبال توافق هسته‌ای با ایران نوشت که ریاض از خراب‌شدن همه پل‌های ارتباطی‌اش با تهران هراس دارد.

براساس گزارش روزنامه اینترنتی «رای الیوم»، در این گزارش آمده است: مقامات سعودی خواستار بازگشت طرف‌ها به مذاکرات با ایران درباره «احیای توافق هسته‌ای» شدند. اگرچه دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده است که گفت‌و‌گو در این باره، بخاطر شکایات جهانی علیه تهران روی میز نیست، اما ریاض تاکید می‌کند که عدم توسل به دیپلماسی در این زمینه منجر به بی ثباتی خاورمیانه خواهد شد.

«کریل سمنوف»، کارشناس مسائل بین‌الملل روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: موضع ریاض در مورد برجام تغییر کرده است. عربستان سعودی مدت‌هاست که هنگام انتخاب بین تحریم‌ها و «توافق هسته‌ای» خواستار اعمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتری بر ایران بوده و این امر را باعث کاهش فعالیت تهران در منطقه می‌دانست.

سمنوف در ادامه درباره دلایل این چرخش نظر سعودی خاطرنشان کرد: «این ممکن است به دلیل پرونده یمن باشد که در آن عربستان از ایران می‌خواهد تا حوثی‌ها را برای امضای توافقنامه صلح تحت فشار قرار دهد؛ از نظر سعودی‌ها، ایران باید نفوذ خود را در یمن حفظ کند تا حوثی ها را در خصوص صلح متقاعد کند».

 «روسیا الیوم»، رسانه روسی دیگر ضمن اشاره به میانجی‌گری عمان در این روند، در گزارشی نوشت: «در اینجا ریاض و تهران ممکن است نقاط تماسی داشته باشند؛ و ممکن است این تماس‌ها، به تغییر رویکرد عربستان سعودی در قبال مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای مربوط باشد.. همانطور که سران ریاض تصمیم گرفتند تا ادامه آن را اتفاقی خوب ارزیابی کنند».

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه (۱۸فوریه) در بخشی از صحبت‌های خود به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفته بود: «خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم اما  با دیدی فراگیر و اینکه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیز در آن مشارکت داشته باشند».

پایان پیام/م/ ت 1197

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول