اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

حضور دوباره امیرعبداللهیان در بغداد؛ دستورکار سفر وزیر خارجه چه بود؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به دعوت همتای خود و در دومین سفرش به بغداد ضمن دیدار و گفت‌وگو با مقامات دولت جدید عراق بر حمایت از عراق قوی و مستقل تأکید کرد و درباره مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها و وضعیت پرونده ترور سردار شهید به رایزنی پرداخت.

حضور دوباره امیرعبداللهیان در بغداد؛ دستورکار سفر وزیر خارجه چه بود؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سه‌شنبه شب دوم اسفند ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خارجه راهی بغداد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ششم شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰)‌ نیز برای شرکت در نشست بغداد ۱ و در اولین سفر خارجی‌اش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه به عراق سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه ایران و عراق ۲۲ بهمن ماه تلفنی هم درباره آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گام‌های مرتبط با توافق برای رفع تحریم‌ها رایزنی کردند و فؤاد حسین از همتای ایرانی برای سفر به عراق دعوت کرد.

سفر امیرعبداللهیان به بغداد بعد از تشکیل هیأت دولت عراق به ریاست محمد السودانی انجام شد. امیرعبداللهیان پس از تشکیل دولت عراق در گفت‌‌وگویی تلفنی با فؤاد حسین بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عراق تأکید کرده بود.

وزیر امور خارجه و هیأت همراه بامداد چهارشنبه سوم اسفند ماه وارد فرودگاه بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال «هشام العلوی» معاون وزیر خارجه عراق قرار گرفت. امیرعبداللهیان و هیأت همراه پس از آن، با حضور در محل اقدام تروریستی و جنایتکارانه دولت آمریکا، به شهیدان سپهبد حاج قاسم  سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای این اقدام تروریستی ادای احترام کردند.

 

 

اواسط بهمن ماه نیز «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه سفری به عراق داشت و با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد و رئیس جمهور عراق در این دیدار بر ضرورت تحکیم روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه که اول اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر امیرعبداللهیان به بغداد خبر داده بود درباره دستورکار این سفر گفت: این سفر در ارتباط با موضوعات مختلف روابط دوجانبه ایران و عراق انجام خواهد شد و در تکمیل رایزنی‌ها و مشورت‌های منطقه‌ای ایران با کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.

یک روز بعد یعنی سه‌شنبه دوم اسفند ماه «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق درباره سفر امیرعبداللهیان اعلام کرد: «امیرعبداللهیان با رؤسای سه‌گانه (نخست‌وزیر، رئیس‌پارلمان و رئیس‌جمهور)، مشاور امنیت ملی عراق و با همتای خود فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و معاون نخست‌وزیر به منظور بررسی روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها و راه‌های استفاده از گفت‌وگو به عنوان دریچه‌ای برای افزایش همکاری‌های مشترک در راستای تقویت امنیت منطقه و ثبات آن و بازتاب مثبت این گفت‌وگوها بر دو ملت همسایه دیدار خواهد کرد.»

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به بغداد پس از آن صورت گرفت که چندی پیش تعدادی از مقامات عراقی از جمله محمد شیاع السودانی اقدام به استفاده از عبارت جعلی به جای خلیج فارس کردند که البته با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و اداره کل حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را غیر قابل قبول دانست و‌ خواستار احترام عراق به نام‌های بین‌المللی شد.

در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی مسؤولان عراق را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و گفت: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه در این باره گفت: آقای سودانی نخست وزیر عراق در مطلبی که در فضای مجازی به تازگی منتشر شد، این مسئله را اصلاح کردند. ما با وجود اینکه با عراق روابطی راهبردی، برادرانه و عمیق داریم، اما نسبت به این موضوع به صراحت اعتراض خود را اعلام کردیم و سفیر عراق را به وزارت خارجه فرا خواندیم و حساسیت ملت بزرگ ایران را در خصوص به کارگیری واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس کردیم.

* بغداد میزبان پنج دور مذاکره ایران و عربستان

دولت عراق همچنین میزبانی پنج دور مذاکره ایران و عربستان را برعهده داشته است. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان نهم بهمن ماه سالجاری در نشست خبری مشترک با همتای قطری در این باره اظهار داشت: در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق خواهد شد، ادامه یابد.

لازم به ذکر است فؤاد حسین وزیر خارجه وقت و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق عراق در موضوع آزادی «خلیل دردمند» حاجی بازداشت شده ایرانی در عربستان نیز به همراه عمان تلاش‌هایی را صورت دادند. 

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز چندی پیش درباره مناسبات ایران و عربستان گفته بود: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این دو کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم که این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات مخالف.» وی ۲۰ بهمن ماه نیز در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، چاپ لندن درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: ان‌شاءالله. بزودی این دیدار صورت خواهد گرفت. از آغاز به کار دولت و بنا به درخواست برادران در عربستان سعودی و ایران، ما می‌خواهیم که این روابطه ادامه یابد و آن را ضروری می‌دانیم، زیرا هر چه قدر دیدگاه‌های متفاوت در منطقه به یکدیگر نزدیک‌تر شود، ثبات بیشتری به وجود می‌آید. بغداد به ایفای نقش خود در میزبانی گفت‌وگوهای عربستان و ایران ادامه خواهد داد وی ابراز امیدواری کرد که سطح نشست‌های امنیتی به سطح دیپلماتیک ارتقا یابد. (جزییات بیشتر)

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۱۷ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره عنوان کرد: ما در رابطه با عربستان سعودی تأکیدمان بر مسیر دیپلماسی است و بر مسیر دیپلماسی و تکمیل گام‌های برداشته شده برای اصلاح مسیر روابط و قرار گذاشتن آن در ریل صحیح خودش همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی ایران است و این مسیر را ادامه خواهد داد و چنانچه تلاش توأم با حسن نیتی از سوی هر یک از کشورهای دوست از جمله عراق صورت بگیرد کما فی السابق جمهوری اسلامی ایران از اینگونه تلاش‌ها استقبال خواهد کرد. (اینجا بخوانید)

 

فؤاد حسین ۲۴ بهمن ماه در گفت‌وگو با تلویزیون «العربی» در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی گفت: «دیدارهای پیشین میان ریاض و تهران در سطوح امنیتی و اطلاعاتی بوده و ما در فکر برگزاری یک نشست جدید هستیم..روابط عربستان سعودی و ایران اکنون در مقایسه با گذشته، مثبت‌تر است». (جزییات بیشتر)

نخست‌وزیر عراق هم در نشست سالجاری کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: در تلاش هستیم تا گفت‌و‌گوها بین ایران و عربستان سعودی ادامه پیدا کند.

در همین خصوص نیز «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد عنوان کرد: امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تلاش‌های وزیر امور خارجه عراق که در حال انجام آن است و اعلام آمادگی ایران، امیدواریم این اتفاق بیفتد و در آینده نزدیک مذاکرات ایران و عربستان برای عادی سازی روابط در سطح وزرای امور خارجه انجام شود. (اینجا بخوانید)

* ایران و آمریکا

از دیگر سو بحث انتقال پیام بین ایران و آمریکا توسط عراق از مدت‌ها پیش نیز مطرح بوده و این روزها نیز به نظر می‌رسد که این نقش پررنگ تر شده است و فؤاد حسین وزیر خارجه عراق ۲۷ بهمن ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق گفت که کشورش در خصوص توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و نحوه به حرکت درآوردن این پروسه، با واشنگتن تبادل نظر کرده است.

پیش از این، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق ۲۰ بهمن ماه در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» درباره روابط عراق با ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: بله، روابط پرتنشی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد، اما مطمئناً این امر به ضرر عراق تمام نخواهد شد. ما نمی‌خواهیم عراق صحنه تسویه حساب [دیگران] شود و طرفدار یک طرف در مقابل دیگری هم نیستیم. آنچه که برای ما مهم است، این است که روابط خود را بر اساس قواعد منافع مشترک، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی تقویت کنیم.

ناصر کنعانی ۲۴ بهمن ماه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فؤاد حسین با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره این مذاکرات اظهار داشت: ما با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی نداریم. از همه ظرفیت‌‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع، ایفای نقش کنند. هموراه از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.اگر دولت عراق در این زمینه مایل است نقشی ایفا کند، حتما به اقدامات توأم با حسن نیت این کشور دوست، برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و حتما از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.

 

وزیر خارجه عراق ۲۸ بهمن ماه نیز در گفت‌وگویی با شبکه «رووداو» درباره سفرش به واشنگتن و در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره موضوع گفت‌وگویش با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اظهار داشت: «در خصوص روابط عراق و ایران نبود، رابرت مالی به عنوان یک دوست به دیدار من آمد و خواست نظرم را درباره منطقه بداند. من به عنوان یک دوست در دیداری شخصی با او دیدار کردم. پیش از این دیدار نیز وزیر خارجه ایران با من تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود.»

 

فؤاد حسین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه آیا در این دیدار به مسئله توافق رفع تحریم‌ها پرداخت شده و آمریکایی‌ها پیامی برای ایران ارسال کرده‌اند یا خیر، گفت: «بله، زمانی که مسئول پرونده مذاکرات با ایران به دیدار من می‌آید و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌گیرد، بی‌شک ما در حال تبادل نظر هستیم. ما با وزیر خارجه ایران در یک تماس تلفنی با یکدیگر تبادل نظر کردیم.»

وی همچنین گفت: «مذاکرات کنونی ادامه دارد و متوقف نشده است. [توافق هسته‌ای] یکی از مسائل [دیدارمان بود.] » (بیشتر بخوانید)

سفر امیرعبداللهیان به بغداد و سفر فؤاد حسین به واشنگتن و رایزنی‌های وزیر خارجه عراق درباره موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز از جمله مواردی بود که در نشست اول اسفند ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد و وی در این باره عنوان کرد: اینکه دولت عراق اعلام کرده درباره موضوعات مورد اختلاف ایران و آمریکا و از جمله برجام با آمریکا گفت‌وگو می‌‌کند، هر کشوری که با نگاه به حفظ چارچوب‌‌های عادلانه در بحث برجام و از سرگیری اجرای آن و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای بتواند نقشی سازنده ایفا کند، جمهوری اسلامی ایران قطعا از این نقش استقبال می‌کند و چنانچه دولت عراق در این خصوص ایفای نقش کند، حتما چنین نقشی مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. طبیعتا با انجام این سفر (امیرعبداللهیان)، طرف عراقی چنانچه در چارچوب این موضوع با مقامات آمریکایی گفت‌وگویی انجام داده ان‌شاءالله در مذاکرات در بغداد مورد طرح و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. آیا اینکه درباره برجام قرار است اتفاق جدیدی بیفتد، از نظر ما منعی برای چنین رخدادی وجود ندارد. امیدواریم اراده سیاسی متقابل در طرف‌های دیگر از جمله آمریکا برای بازگشت به برجام شکل بگیرد و شاهد اجرای آن باشیم. (اینجا بخوانید)

* و اما دیدارهای امیرعبداللهیان در بغداد

وزیر خارجه در بدو ورود به بغداد در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر با بیان اینکه این سفر با هدف پیگیری موضوعات و مناسبات دوجانبه انجام می‌شود، گفت: مشورت‌های نزدیکی بین ایران و مقامات عالیرتبه عراق در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. ما امروز به دعوت آقای فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در بغداد هستیم تا بتوانیم آن مشورت‌ها را تکمیل کنیم. طبعاً نقش منطقه‌ای عراق، امروز بیش از هر زمانی برجسته شده و حضور ما هم در عراق همزمان با برگزاری نشست پارلمان‌های عربی در این کشور است و این هم نشان می‌دهد که عراق به جایگاه طبیعی خود بازگشته است.
وی همچنین عنوان کرد: با توجه به رابطه ممتازی که با عراق داریم و موضوعات متنوعی که در دستور کار روابط دو کشور وجود دارد، از اینکه کشور دوست و برادر عراق در جایگاه طبیعی خود در منطقه قرار دارد، احساس رضایت و خرسندی می‌کنیم.

برنامه‌های دیدار امیرعبداللهیان در بغداد در روز چهارشنبه سوم اسفند ماه با ملاقاتش با فؤاد حسین همتای عراقی کلید زده شد. پس از گفت‌وگوها دو وزیر خارجه به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند. 

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای عراقی فعالیت‌های برخی گروهک‌های جدایی طلب و تروریستی در شمال عراق را غیرقابل قبول خواند و از تلاش‌های طرف عراقی برای حل این مسئله قدردانی کرد. وزیر امور خارجه عراق هم در این دیدار بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد. (اینجا بخوانید)

 

فؤاد حسین در نشست خبری مشترک هم گفت: با همتای ایرانی خود در مورد نتایج سفرم به واشنگتن و آنچه که به موضوع ایران مربوط می‌شود، گفت‌وگو کردم. امیدواریم طرف‌های ایرانی و آمریکایی در خصوص پرونده هسته‌ای به میز مذاکره بازگردند، رسیدن به تفاهم بین ایران و آمریکا برای عراق مهم است. در گفت‌وگوها به مسئله بدهی‌های خود به ایران در خرید گاز و همچنین توسعه راه آهن بین دو کشور پرداختیم.

 

امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری از سفر هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و گفت: در چارچوب جمع‌بندی مذاکرات مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به تهران سفر خواهند کرد. امیدواریم آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع بندی و توافق برسد.

 

وی همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها عنوان کرد: آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم... من به برادرم آقای فؤاد حسین در گفت‌وگوهای امروز تأکید کردم که جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره و مسیر دیپلماسی استقبال کرده و ما در دولت جدید ایران، ماه‌ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تلاش کردیم و اکنون نیز آماده جمع بندی در چارچوب گفته شده هستیم. اما چنانچه طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز آماده عملیاتی کردن پلان ۲ و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و در روی میز قرار دارد. (بیشتر بخوانید)

وی همچنین گفت: ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم بسیار خرسندیم. جمهوری اسلامی ایران از عراق متحد، آباد، قوی و مستقل همواره حمایت کرده است و ما همواره حمایت خودمان را از تصمیم دولت عراق و تصمیم ملت عراق برای تعیین سرنوشت خودشان اعلام کرده‌ایم... از نقش سازنده و موثر دولت عراق در تحولات منطقه‌ای همواره استقبال کرده‌ایم. ما از سیاست عراق در جهت گشایش و توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و کشورهای عربی و جهان اسلام همواره استقبال کرده‌ایم و با نگاه مثبت به این مسئله مهم توجه داریم.

امیرعبداللهیان یکی از موضوعات در دستورکار را طراحی کردن سند همکاری‌های جامع و بلندمدت بین ایران و عراق خواند و اعلام کرد: بزودی پیشنهادات خود را در قالب متنی از مسیر دیپلماتیک در اختیار وزیر خارجه عراق قرار خواهیم داد و امیدواریم در جریان برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد نهایی شدن این سند که نقشه راه جدید همکاری‌های دو کشور را رقم خواهد زد، باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات ایران و عربستان و همچنین ایران و مصر نیز اظهار داشت: در چارچوب تقویت همکاری‌ها با کشورهای اسلامی و با کشورهای منطقه از بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی و همچنین روابط مصر با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از تلاش‌های آقای فؤاد حسین در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین قدردانی می‌کنیم. 

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و عراق مهرماه امسال نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند. فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق هفتم شهریور ماه سالجاری به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار کرده بود. او ۲۴ فروردین سالجاری و همچنین دوم دی ماه ۱۴۰۰ نیز به تهران آمده بود.

* عزم عراق برای توسعه همه جانبه روابط با ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش با مقامات عراقی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق دیدار و بر لزوم توسعه مناسبات دوجانبه ایران و عراق تأکید کرد و روابط ایران و عراق را منحصر به روابط دو دولت ندانست و ارتباط عمیق و تنگاتنگ دو کشور را جنبه دیگری از ارتباط دو‌ ملت برشمرد. موضوع مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها، فعالیت شرکت‌های ایرانی و لایروبی اروندرود از دیگر مسائل مطرح شده در دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور عراق بود.

 

 

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت آیت‌الله رئیسی، روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه جانبه و عمیق خواند و بر عزم کشورش جهت توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

 

دفتر ریاست جمهوری عراق هم در خصوص این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوتنامه آیت‌الله رئیسی در دیدار امیرعبداللهیان به رئیس جمهور عراق تحویل داده شد و رئیس جمهور عراق نیز قول داد که این سفر در اسرع وقت انجام خواهد شد.

* عراق همچنان به نقش خود در برقراری آرامش منطقه و کمک به تقویت عنصر گفت‌وگو در تحولات منطقه‌ای ادامه می‌دهد

امیرعبداللهیان همچنین با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. تأکید بر لزوم پرداخت مطالبات بانکی ایران، حفظ و کنترل مرز و ضرورت اعمال حاکمیت کامل عراق در جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدید آمیز علیه ایران، تقویت خطوط مواصلاتی و حمل و نقل، برگزاری دور بعدی نشست کمیته عالی مشترک و نهایی سازی سند جامع همکاری از موضوعات مهم مطروحه از سوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

 

 

نخست وزیر عراق نیز با تقدیر از نقش دائمی ایران در حمایت از عراق، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن توافقات انجام شده در دیدارش از ایران تأکید کرد و گفت: عراق همچنان به نقش خود در برقراری آرامش منطقه و کمک به تقویت عنصر گفت‌وگو در تحولات منطقه‌ای ادامه می‌دهد.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز از دیگر مقامات عالیرتبه‌ عراقی بود که امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس پارلمان عراق در دیدار امیرعبداللهیان ضمن ابراز امیدواری نسبت به سفر محمدباقر قالیباف به بغداد، گسترش هرچه بیشتر روابط بین پارلمانی را جزو اولویت‌های پارلمان کشورش برشمرد. وزیر خارجه هم در در این دیدار از پیشرفت تهیه سند جامع همکاری‌های دوجانبه ابراز خرسندی کرد و از این سند به عنوان نقشه راه بلندمدت دو کشور نام برد.

 

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با «فالح الفیاض» رئیس هیأت الحشدالشعبی ضمن قدردانی از تلاش‌های الحشدالشعبی در مبارزه با داعش، ابراز امیدواری کرد که روند پیگیری‌های حقوقی ترور سپهبد شهید سلیمانی و شهید المهندس در عراق به مراحل تکمیلی خود برسد.

 

وزیر امور خارجه در دیدار با «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق  توسعه و ثبات در عراق را خواسته اصلی جمهوی اسلامی ایران خواند. نوری المالکی نیز در این دیدار، ضمن تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق و احزاب سیاسی داخلی، اولویت سیاست خارجی عراق را گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

 

امیرعبداللهیان همچنین با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق از سفر قریب الوقوع علی شمخانی به این کشور به منظور امضای سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد. امیرعبداللهیان همچنین حضور هرگونه جریانات ضدانقلاب و جدایی طلب در اقلیم کردستان را غیرقابل قبول خواند و این مسئله را موجب ایجاد تهدیدات علیه کشورمان، عراق و حتی اقلیم کردستان اعلام کرد. 

مشاور امنیت ملی عراق هم وجود هرگونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران از داخل عراق را غیرقابل قبول و مردود خواند و ضمن پاسداشت یاد سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، بر ضرورت نهایی شدن پرونده ترور غیرانسانی این شهدا، تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین روز پنجشنبه چهارم اسفند ماه با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار وجود برخی گروهک‌های جدایی طلب و ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را نه تنها تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران، بلکه تهدیدی برای امنیت کردستان عراق و بغداد برشمرد. زیدان نیز بر عزم ملی و جدی دولت عراق برای محاکمه عاملان ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش تأکید کرد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در همین خصوص و در گزارشی توئیتری نوشت: با نخست وزیر، رئیس جمهور و وزیرخارجه جمهوری عراق در بغداد گفت‌وگوی مهمی داشتیم. توسعه تجارت، تسریع در اتصال راه آهن، انرژی، لایروبی اروندرود، مهار گرد و غبار و کنترل موثر امنیت مرزی از آن جمله بود. موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دستورکار بود. روابط دو کشور ممتاز است.

* برای ما قابل قبول نیست که گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب از مبدا اقلیم شمال عراق بخواهند تهدیدی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران باشند

امیرعبداللهیان پس از دیدارها با مقامات عراقی در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه برای ما قابل قبول نیست که گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب از مبدا اقلیم شمال عراق بخواهند تهدیدی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران باشند، گفت: این موضوع را از زبان مقامات عراق در بغداد به صراحت شنیدیم که عراق اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه یابد.مکانیسمی در این رابطه در سطح کمیته عالی امنیتی بین دو کشور در ماه‌های اخیر مشخص شده است که امیدواریم این مکانیسم هر چه سریع‌تر نهایی شود و شاهد عملیات اجرایی آن باشیم. (اینجا بخوانید)

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۳ آبان ماه در گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین که بعد از دومین عملیات گسترده موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه به مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق انجام شد، گفته بود: جمهوری اسلامی ایران با وجود روابط ممتاز دو کشور انتظار ندارد که از اقلیم کردستان مورد تهدید قرار گیرد و دولت مرکزی در برابر این اقدامات مسئولیت دارد. 

* مسیحیان عراق حاج قاسم را متعلق به خود می‌دانند

«رایان الکلدانی» رئیس جنبش بابلیون به همراه خانم «ایفان فائق جابرو» وزیر مهاجرت عراق هم روز پنجشنبه چهارم اسفند ماه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیس جنبش بابلیون در دیدار با امیرعبداللهیان گفت: جامعه مسیحیان عراق، حاج قاسم سلیمانی را متعلق به خود می‌دانند و امنیت خود را مرهون رشادت‌های این سردار بزرگ ایران هستند.

 

 

 «رشید العزاوی» رئیس حزب اسلامی عراق نیز روز پنجشنبه در محل سفارت ایران با امیرعبداللهیان دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت نقش احزاب مختلف در تشکیل دولت جدید عراق، ضرورت اتحاد جریانات مختلف مذهبی، دینی و سیاسی را یادآور شد.

وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای عراق حل و فصل سریع موضوع مطالبات بانکی ایران از عراق را اقدامی مفید برای آینده تعاملات اقتصادی دو کشور خواند.

 

وزیر خارجه همچنین با «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

امیرعبداللهیان در دیدار با هادی العامری با اشاره به برخی نگرانی‌های امنیتی ناشی از حضور جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق، توسعه همکاری‌های امنیتی دو کشور و رفع این‌گونه تهدیدات را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

وی همچنین در مسجد و مرقد عبدالقادر الگیلانی حضور یافت.

امیرعبداللهیان همچنین شامگاه پنجشنبه چهارم اسفند پس از ترک بغداد وارد فرودگاه نجف شد و مورد استقبال «سید هاشم الگرعاوی» معاون استاندار نجف و سایر مقامات این استان قرار گرفت و از آنجا هم به کربلای معلی رفت و مورد استقبال «نصیف الخطابی» استاندار کربلا قرار گرفت و به زیارت حرم حضرت امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس مشرف شد.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول