اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

گپ صمیمی با رئیس دانشگاه تربیت مدرس و قول‌های ابتدای سال/ عیدی وزیر علوم به دانشجو

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: تلاش داریم در سال 1402 تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات آموزشی دانشجویان را نسبت به سال قبل بهتر تأمین کنیم و همچنین رابطه‌‌مان با دانشجویان مهربانانه‌تر شود.

گپ صمیمی با رئیس دانشگاه تربیت مدرس و قول‌های ابتدای سال/ عیدی وزیر علوم به دانشجو

گروه دانشگاه- خبرگزاری فارس: در میان شلوغی‌های آخرین ماه و روزهای پایانی سال که به سرعت برق و باد گذشت و آحاد مردم جامعه با شتاب هرچه بیشتر تقلا می‌کردند تا کارهای ناتمام و عقب‌افتاده‌شان را هرچه سریع‌تر به فرجام برسانند، منِ خبرنگار هم از این موضوع مستثنی نبودم و هر روز تلاش کردم تا به صورت حضوری یا برقراری تماس تلفنی با مسؤولان و رؤسای دانشگاه‌ها سوژه‌ها و گزارش‌های مورد علاقه و مطلوب مردم را تهیه کنم.

اسفند ماه از نیمه گذشته بود و برای پیگیری سوژه‌ای با فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس تماسی برقرار کردم که وی همانند همیشه با شکیبایی آماده پاسخگویی به سوالات آخر سالی‌ام شد که گفت‌وگوی صمیمانه و خودمانی ما با رئیس دانشگاه تربیت مدرس را در زیر می‌خوانید:

فرهاد دانشجو ۲۸ سال است که استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو گروه‌های مهندسی سازه و زلزله بوده و در طول ۲۸ سال گذشته، ۵ سال رئیس دانشگاه تربیت مدرس و ۶ سال رئیس گروه مهندسی سازه و ۴ سال رئیس دانشکده مهندسی عمران را برعهده داشته است.

البته دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه جامعی است که ۱۷ دانشکده فنی‌مهندسی، علوم پایه، فناوری‌های برتر، علوم پزشکی، علوم انسانی، هنر و معماری، حقوق، اقتصاد، محیط زیست و ... دارد و اکثر دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

ناگفته نماند این دانشگاه نزدیک به ۱۵ مرکز تحقیقات، یک پارک علم و فناوری  و ۱۷۵ شرکت دانش‌بنیان دارد. تمام پارک‌های علم و فناوری در کشور درجه سه هستند و امسال پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس توانست عنوان درجه دو را کسب کند؛ البته این دانشگاه امسال‌ برای نخستین‌بار در بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی وزارت علوم توانست درجه یک سرآمدی را کسب کند.

* امسال چیزی جز زیبایی ندیدم

فارس: سال ۱۴۰۱ را در یک جمله یا یک نگاه یا یک کلمه به تعبیر خودتان تعریف کنید.

دانشجو: به عنوان یک عضو هیأت علمی کوچک خانواده بزرگ دانشگاهی کشور که نزدیک به ۳۲ سال تجربه مدیریت آکادمیک دارم سال ۱۴۰۱ را سال خوبی دیدم، تجربه‌هایی که نکرده‌ بودم را دیدم. در صحنه خواست‌های مردم چه به صورت قانونی و غیرقانونی صحنه‌های زیبایی دیدم. به جرأت می‌گویم امسال چیزی جز زیبایی ندیدم و هرچه دیدم زیبایی بود. 

بعضی مواقع انسان غمگین می‌شود ولی استقامت، پایداری، مردانگی، حضور در صحنه و غیرت در تمام جناح‌ها دیده می‌شود و این نشان دهنده این بود که مردم و مملکت بیدار و پایدار هستند. خیلی امیدوار شدم که این کشور راه رشد زیادی دارد و پس از گذر از این قضیه واقعاً قدرت، استقامت و نفوذ ایران قطعاً بیشتر از سال قبل شده است.

الان فکر می‌کنم مسؤولتن کشور خیلی پخته‌تر، قوی‌تر و متناسب با واقعیات و درک بیشتری از مسائل می‌توانند تصمیم بگیرند.

فارس: به سال ۱۴۰۱ چه امتیازی می‌دهید؟

دانشجو: امسال چیزی جز زیبایی ندیدم. به امسال از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ می‌دهم. آدم‌هایی بودند که دراغتشاشات شعارهایی می‌دادند که در شأن و منزل دانشگاه‌ها نبود ولی استقامت مسؤولان در مقابل این شعارها قشنگ و زیبا بود. مسؤولان دانشجویان را بچه‌های خودشان تلقی می‌کردند و نمایش دموکراسی که در این سه ماه اتفاق افتاد واقعا یک صحنه تئاتر زیبا از کسانی بود که ادعای دموکراسی داشتند.

* دانشگاه‌ها نیاز به تحولات زیادی دارند

فارس: آیا در این سال به اهداف شخصی و کاری خود رسیدید؟

دانشجو: اهداف خیلی بزرگ شده‌اند ولی خوشبختانه با مشکلاتی که امسال وجود داشت بیشتر اهداف را با کمک مسؤولان وزارت علوم، شخص وزیر و معاونان‌ وزیر انجام دادیم. باید بگویم در حقیقت به آن چیزی که باید می‌رسیدم، رسیدم.

فارس: به نظر شما آیا کشور در تمام زمینه‌ها و بخصوص در حوزه کاری شما که حوزه آموزشی و دانشگاهی است به اهداف مدنظر رسید؟

دانشجو: من به این نتیجه رسیدم که دانشگاه‌ها نیاز به تحول زیادی دارند. امکان ادامه مدیریت دانشگاه‌ها به روشی که از گذشته تا به امروز بوده، وجود ندارد و باید حتماً یک تحول خیلی عمیق فکری، فرهنگی و ابزار هم در خود مسؤولان دانشگاه، در قوانین و مقررات و در مسؤولان بالایی به وجود بیاید. 

دانشگاه‌ها مغز و موتور عقلانیت یک کشور هستند و برای اینکه این موتور درست حرکت کند و تحرک و تحول ایجاد کند باید بتوانیم توجه و احترام بیشتری به آن قائل شویم.

* مصالح کشور را به دانشگاه‌ها بسپاریم

فارس: چه کنیم تا سال ۱۴۰۲ بهتر رقم بخورد؟

دانشجو: این موضوع فرصت زیادی می‌خواهد و شاید باید چندین مسیر را باز کرد، ولی نقطه اساسی قضیه هم برای سال ۱۴۰۲ و هم برای سال‌های بعد این است که تصمیم‌سازی‌ها و حقیقت مبانی که می‌خواهد تصمیم‌سازی‌ها در آن صورت بگیرد را از گعده‌ها و اتاق‌های تنگ و تاریک سازمان برنامه‌‌وبودجه و امور استخدامی هیأت دولت دربیاوریم و در دانشگاه قرار دهیم.

مقام معظم رهبری فرمودند نباید اجازه دهیم برای مقاومت و استقامت زاویه ایجاد شود ممکن است این زاویه در حال حاضر درجه کمی داشته باشد ولی در بلند مدت می‌تواند فاصله‌های خیلی زیادی ایجاد کند ولی اگر دانشگاه‌ها، فرهیختگان و افرادی که اهل فکر و اندیشه هستند در محفل تصمیم‌گیران جایگاهی داشته باشند و با نگاه بهتری دیده شوند شاید از همان ابتدا جلوی زاویه‌ها گرفته شود

 

 

 

 

 

 

ما باید مصالح کشور را چه سیاسی، اقتصادی و تصمیم‌گیری را به دانشگاه‌ها بسپاریم و آنها برای ما تصمیم‌سازی کنند. آن وقت تصمیم‌گیران از بین تصمیم‌‌هایی که تصمیم‌سازان پیشنهاد می‌کنند را انتخاب می‌کنند و با تجربه‌ای که دارند آنها را تصحیح و به اجرا می‌گذارند و در مرحله بعدی هم برای ادامه باید نوعی اهرم نظارتی علمی به تمام دانشگاه‌ها قائل شویم که اگر جایی از آن تصمیمات تخطی شد دانشگاه‌ها بتوانند به صورت علمی وارد شوند و ایرادات را بگیرند.

فارس: وضعیت کشور را از نظر علم و آموزش در چه میزانی می‌دانید؟

دانشجو: واقعاً نسبت به گذشته پیشرفت‌های زیادی داشتیم، اگر به ۵، ۱۰ یا ۵۰ سال گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته که حتی در باورمان هم نمی‌گنجید. در حقیقت در بسیاری از حوزه‌ها با افرادی که در رأس علم هستند، فاصله زیادی نداریم.

فارس: برای سال ۱۴۰۲ چه باید بکنیم که از نظر علم و پژوهش و آموزش بهتر بشویم؟

دانشجو: تصمیم‌گیران باید به صورت علمی بحث‌های تصمیم‌سازی، بودجه‌ای، اقتصادی و اجتماعی و بحث رسیدگی به امور مردم را داشته باشند یا به طور مثال همین جریان اعتراضات و اغتشاشات را در نظر بگیریم که باید بررسی کنیم تا بدانیم بهتر است چطور مدیریت شود که دیگر این مسائل به وجود نیاید؛ چنین موضوعی نیاز به بحث‌های روانشناسی، علوم تربیتی، علوم‌سیاسی و فناوری و فضای مجازی دارد که این چنین موارد را باید به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا کار علمی صورت گیرد، هر پروژه‌ خوبی که در دنیا پیشرفت کرده قطعاً به آدم‌های فرهیخته و علمی تکیه کرده است.

* تأکید بر ضرورت توسعه اقتصاد و اشتغال 

فارس: اگر بخواهید یک اولویت برای بهبود وضعیت کشور در تمام زمینه‌ها در سال ۱۴۰۲ داشته باشید، آن اولویت چیست؟

دانشجو: اقتصاد و اشتغال؛ اگر دانشگاه‌ها بخواهند کاری کنند باید در زمینه‌ای فعالیت و تحقیق داشته باشند که یا اشتغال‌زا باشد یا وضع اقتصادی را بهبود بخشد. یعنی اگر صنعت یا سیاسیون می‌خواهند کاری کنند یا اگر قرار است با کشوری رابطه برقرار یا قطع رابطه کنیم باید به این موارد توجه کنیم.

فارس: شما برای تدریس کلاس‌های درسی‌تان در سال ۱۴۰۲ برنامه جدیدی دارید؟

دانشجو: تجهیز کلاس‌ها کار خوبی است، در بحث تجهیزات کلاس‌ها مشکل خاصی نداریم و تجهیزات آزمایشگاهی هم هر ۵ سال یکبار تعویض و به روز‌رسانی می‌شود که در انجام این کار باید بودجه زیادی صرف شود.

فارس: به نظر خودتان استاد یا مسوول سخت‌­گیری هستید؟

دانشجو: نه، من منعطف هستم و سخت‌گیری نمی‌کنم. معتقدم در زمان‌هایی که مشکلات خیلی زیاد است باید مثل نهال یکی دو ساله باشیم که وقتی باد شدید شروع به وزیدن می‌کند خم می‌شود و وقتی باد آرام می‌گیرد دوباره بلند می‌شود. 

فارس: زمان فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟

دانشجو: زمانی که کنار حاج خانم هستم مثل این است که در بهشتم و این برایم بهترین چیز است، بعد فرزندان و نوه‌هایم.

فارس: سر سفره هفت سین و لحظه سال تحویل برای مردم ایران و برای دانشجویان و دانشگاهیان هم دعا کردید؟ چه دعایی؟

دانشجو: دعا کردم که ان‌شاءالله همه مردم ایران و همه دانشجویان در مقابل تاریخ، اسلام، دین، آزادی و انسانیت آبرومند و عاقبت‌بخیر شوند، ان‌شاءالله خداوند کشور را حفظ کند، مقام معظم رهبری را حفظ کند، مسؤولان را حفظ و عاقل‌تر کند. 

فارس: دوست دارید عیدی وزیر به شما چه باشد؟

دانشجو: خلق و خوی مهربان دکتر زلفی‌گل برای من بهترین عیدی است و من عیدی‌ام را از وزیر گرفته‌ام.

فارس: در این روزهای ابتدای سال دلتان برای چه کسی بیشتر از همه تنگ شده است؟

دانشجو: برای حرم امام‌ رضا (ع)، برای کربلا، برای حرم حضرت علی (ع)، برای مدینه، برای شاهچراغ.

* تأمین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌

فارس: آیا برای سال ۱۴۰۲ خبر خوبی برای دانشجویان دارید که به عنوان عیدی سال جدید به آنها بدهید؟

دانشجو: سعی می‌کنیم تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات آموزشی دانشجویان را نسبت به سال قبل بهتر تأمین کنیم، سعی می‌کنیم صبور باشیم رابطه‌‌مان با دانشجویان مهربانانه‌تر شود.

از دانشجویان می‌خواهم من را به عنوان برادر کوچک‌شان تلقی کنند و بنده را قابل بدانند و مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند تا من هرآنچه در حد توان یک رئیس دانشگاه است را حل و فصل کنم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول